מסר מרגיע: "הבניין קרס אך ליבת הכור לא ניזוקה, רמת הקרינה במקום ירדה"

ראש ממשלת יפן: "ביטחון התושבים הגרים בסמוך לכור הגרעיני - בראש סדר העדיפויות". דובר ממשלת יפן: "לא נגרם נזק לליבת כור מספר 1 בפוקושימה"
סתיו שירייב | (16)

פיצוץ נשמע הבוקר (יום שבת) בכור הגרעיני בפוקושימה שניזוק ברעידת האדמה הקשה שפקדה אתמול את יפן. בנוסף, מהדיווחים עולה כי נרשמת קרינה גדולה פי 20 מהכמות המותרת מאזור הכור ואילו בחדר הבקרה של אחד המחוללים בכור נמדדה קרינה גבוהה פי 1,000 מהרגיל.

כתוצאה מהרעש ומגלי הצונאמי שפגעו בחופי מזרח יפן, קרסו יחידות הקירור בשניים מהמתקנים הגרעיניים הנמצאים באתר. מדובר ב"מתקן 1" השולט על כור גרעיני אחד, ו"מתקן 2" השולט על 4 כורים גרעיניים. קריסת מערכות הקירור גרמו לעלייה מסוכנת בטמפרטורה ובלחץ הנמדד בתוך הכורים וכפועל יוצא מכך גם ברמות הקרינה שהם פולטים.

עוד נמסר כי באותו פיצוץ בפוקושימה נפגעו מספר עובדים וקירות הכור קרסו חלקית והיה חשש מפני היתוך גרעיני. מומחים בעולם העריכו כי הסבירות לפיצוץ בדומה לצ'רנוביל הינה נמוכה מאוד וכעת החשש העיקרי הוא מפני דליפה רדיואקטיבית.

כעת, ממשלת יפן הודיעה כי הבניין של הכור אכן קרס אך ליבת הכור לא ניזנוקה וכי רמת הקרינה הרדיואקטיבית במקום ירדה

טרם הפיצוץ, עובדי הכור שיחררו אדים רדיואקטיביים מהכור במטרה להתגבר על התקלה אך ניראה כי צעדים אלו לא עזרו וכעת מדווחת הטלוויזיה היפנית כי הקירות והתקרה של המבנה נהרסו כליל וחומרים רדיואקטיביים דוגמת צזיום דולפים החוצה.

נציין כי המתחם בפוקושימה כולל שש תחנות כוח גרעיניות המספקות יחד 4.7 ג'יגה וואט חשמל. מדובר ב-1 מתוך 25 מתחמי הפקת אנרגיה גרעינית הגדולים בעולם והוא מצוי תחת אחריותה של חברת החשמל היפנית.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    כתב מטומטם, בפאניקה. 12/03/2011 22:40
    הגב לתגובה זו
    מעניין מה התמונה שתבחרו כשבאמת יהיה אסון גרעיני
  • 11.
    חבל שאין תלת מימד 12/03/2011 15:43
    הגב לתגובה זו
    מה נסגר איתכם חברים ??
  • 10.
    בני-בית השקעות לא לפ 12/03/2011 15:32
    הגב לתגובה זו
    מחר עלית חדות יום הזעם הסעודי בדיחה כל יתר החדשות השפעה קטנה צונאמי זל לא שייך לתל אביב
  • 9.
    דודו 12/03/2011 15:08
    הגב לתגובה זו
    הוספת תצלום של פיצוץ גרעיני לכותרת - נו באמת כמה נמוך אפשר לרדת , הכותרות שלכם ממש מאכזבות זו עיתונות צהובה ותו לא
  • 8.
    השואל 12/03/2011 14:26
    הגב לתגובה זו
    א
  • 7.
    כלכלן 12/03/2011 14:21
    הגב לתגובה זו
    עד היום זוהיתם, כתבי ביזפורטל כמדליקי מדורות, כמבעירי בארות והנה מסתבר שהנכם גם מבקעי אטום.מיצידכם שהעולם יתפוצץ לו וצבא חייזרים ישתלט על מה שנותר. הכל למען הכותרת עטורת החתחתים וההפחדה. הרף לכם מזו הדרך. הכותרות יכולות להיות יותר מאוזנות ושקולות.
  • 6.
    אלעד 12/03/2011 14:11
    הגב לתגובה זו
    ראשית חוסר היצור של הונדה מיצובישי יביא להגדלת נתחי השוק של פורד שנית הקמת תחנות כח חדשות תספק עבודה לברות דוגמאת גנרל אלקטריק
  • 5.
    הצופה 12/03/2011 14:06
    הגב לתגובה זו
    לייצור חשמל ולכן צריכת הדלקים הפוסיליים תעלה.
  • 4.
    אמיר 12/03/2011 13:46
    הגב לתגובה זו
    לא שזה לא אסון חמור אבל זו לא פצצת אטום
  • kart 12/03/2011 16:24
    הגב לתגובה זו
    רק בתקשורת ישראלית זה מתקבל על הדעת, שפת צהובונים במקום שפת תקשורת שקופה. עם השוק.
  • 3.
    ל -ינון מקווי הכסף 12/03/2011 12:10
    הגב לתגובה זו
    מחיר הנפט ירד מחוסר צריכה אין מכוניות ירידה של 42 מליון מכוניות הזהב יעלה כמה אנשים איבדו את רכושם מה שהם אולי המליחו לקחת זה זהב והם יסחרו בו כדי לקנות מצרכים אלו אלו פיצוץ גרעיני מה זה אומר מחיר הזהב קופץ לשמיים מסכן פישר מכר חוזים על הזהב ישלם את התחת של המדינה בדולר שלו הוא בכלל לא מיסכן התנהגות שחושב שהכסף שלו
  • 2.
    אסף 12/03/2011 11:48
    הגב לתגובה זו
    הבורסות לא יכולות לעלות בשום מצב אלא אם כן הם חיים בבועה כי אם הקרינה של הכור תגיע לאיזור אסיה/אירופה וכו' המצב יהיה בכי רע, נקווה שזה לא יגיע לזה , ליבי עם העם היפני באשר הוא!
  • לאסף 12/03/2011 13:28
    הגב לתגובה זו
    אתה חי בעולם שאם יהיה... אבל במציאות כרגע זה לא קיים ואנחנו נהנים בינתיין עם מה שיש, איזה כיף להתעורר בבוקר, השמש זורחת הציפורים מציצות, מדליקים מחשב, ורואים את הירוק בנסדאק. ליבי ליבי על כל האנשים שנספו אתמול ביפן, על הפצועים ועל כל המשפחות שנותרו ללא קורת גג.
  • אסף 12/03/2011 17:26
    ככה שההפסד הכי גרוע שלי הוא מאה שקל שאני מתקן לאחר הפתיחה ,הבעיה היא הראייה האמריקאית שלא אכפת להם מכלום ורק רואים את הטובה שלהם , להזכירך יפן היא אחת מבנות הברית הגדולות שלהם לאחר מלחמת העולם השנייה ,להזכיר הם הפילו את הבורסה שלהם במהומות במצרים משום מה ואילו עכשיו הם " זורמים" .
  • הם חיים בבועה כבר הרבה זמן!אתה לא רואה? (ל"ת)
    ש 12/03/2011 12:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ינון 12/03/2011 10:43
    הגב לתגובה זו
    הפיצוץ ביפן הולך להשפיע על העולם כולו. קשה להבין מה תהיינה ההשלכות על הבורסות באסיה אחרי הסגירה בוול סטריט אבל האפשרות היחידה היא עלייה נוספת של מחירי הנפט והדלק. עדיין לא הבנתי למה הכתב הנכבד מעתיק כתבות מאתרים אחרים אבל תודה על העדכון.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.