בונים על פרסום הלוויתן? להלן אסטרטגיה מתאימה
הבורסה מדשדשת בשבועיים האחרונים עם נטייה שלילית קלה כאשר המדד נעצר באזור ההתנגדות שכתבתי עליו ב-1310-1320. המחזורים נמוכים מתחת ל-1.5 מיליארד שקל, סוף שנה באופק, הבורסות בעולם נמצאות בחישובי תשואה שנתית, בחופשת כריסמס.
נגיד הבנק הסיני העלה את הריבית ואתמול הוריד את הבורסות מטה. עד כה אין בעולם ראלי משמעותי בדצמבר, אומנם הבורסות עלו אך זה ללא זיקוקים. העתיד מפחיד את הסוחרים, מה יהיה בתחילת ינואר האם הראלי ימשך, או שיחל מימוש בבורסות אחרי ארבעה חודשי ראלי של 20 אחוז.
ברקע משבר חובות באירופה, העלאות ריבית בסין, אוירה ללא אופוריה, כמו שמירת תשואות נטו על 2010, עם סימני שאלה ל-2011.
המפתח נימצא בינואר
כותרות בתי ההשקעות והבנקים הן על עליות שערים צפויות ב-2011 - ממליצים על מניות ספציפיות שיתנו תשואה עודפת ב2011. אז נכון שהאמונה היא בעליות שערים כי הפד בארה"ב ממציא לנו פטנטים על מנת להשאיר את הכלכלה על המסילה הנכונה, ואת הבורסות בכיוון עליה, אבל השאלה הנשאלת היא: האם דווקא כעת כדאי לקנות או שנכון לנו איזה מימוש רציני לפני כן? מימוש רציני זה 10 אחוז לערך.
אז איך ניתן לשלב תוכנית עבודה עם הסיכון הקיים? ראשית כל לחכות לינואר ולהבין את כיוון הבורסה. שנית כל עוד מדד המעוף מעל רמת ה1270 הוא בכיוון מגמה חיובי. כלומר כעת מדד המעוף נימצא ב1305 נכון ליום ג' בבוקר, והסיכון הוא 2.5 אחוז או המשך עליות של עוד 5-10 אחוז בטווח הנראה לעין.
מניות הנפט והמשקיעים בהן ממתינים בסבלנות להודעה של רציו בנושא הגז, שכבר מספר פעמים נדחתה. בשוק ההון מצפים לטריגר חיובי באמצעות זה, כמובן זה במידה וההודעה חיובית.
הממשלה צריכה לאשר תקציב דו שנתי השבוע, וזה משפיע על שוק ההון מהפן של משבר קואליציוני שש"ס מאיימת בו או ליברמן שגם בצד המאיימים. הממשלה והפוליטיקה איבדו את הבושה, עושקים את הציבור מכל כיוון, דלק שהיוקר שלו הוא רביעי בעולם מבחינת מיסוי, מחיר המים המאמיר. לממשלה הזאת וגם לאופוזיציה אין זכות חיים. הבעיה של העם היום נמצאת בכך שאין לו ייצוג בכנסת והציבור לא פוצה פה.
הפוליטיקה מדברת רק על הפלסטינים, ואין היום אף אחד שמדבר על הכלכלה. ב2002 המדינה הייתה ענייה והציבור עשיר, והיום זה הפוך. הקשר לבורסה הוא שכשהמדינה עשירה, הבורסה מעשירה. כשהמדינה בבעיות כספיות, הבורסה בשקיעה. מה אתם בוחרים? לשלם יותר על הדלק/מים, מיסוי עקיף על כל מיני מוצרים, ולהרוויח תשואה על קופת גמל או קרן השתלמות. ואם אין לך קרן או קופה או כסף בשוק ההון אתה נידפק עד העצם.
אני כותב את הדברים הללו על מנת שאזרחים כאן יתעוררו, שהממשלה תהיה מאוימת בביצועי מיסים עקיפים, ושתפסיק להכניס את היד בצורה בוטה לכיס האזרח.
לסיכום: מדדי השוק מסיימים שנת עליות, ההמתנה היא כעת לחודש ינואר. טווח המסחר של השוק כרגע הוא 1280-1340 נקודות. משקיעי טווח ארוך, הסטופ הוא במדד 1200, הם יודעים להרוויח מגמה ארוכה, אך גם לספוג הפסדים בדרך על הכורסה.
Sp: מאז דילג מדד זה מעל 1230 הוא ממשיך מעלה, כאשר יעדו הוא 1300 כל עוד ישהה מעל רמת ה1220. כעת הוא ב1257. בעצם זה אותו מלל משבוע שעבר, דבר לא השתנה.
דאו: מעל 10500, יעדיו גבוהים לעבר 10800 ו11000. ירידה מ10500 תבשר על ירידות.
אופציות מעו"ף
שבוע שעבר הצגתי את רמת ה1310-20 כהתנגדות מטעם כותבי האופ'. ההתנגדות הוכיחה את עצמה, הכותבים אכן שלטו בכיפה החודש, הטווח המכסימלי של הכותבים היה וניצב על 1310-20, ורמה זאת הובילה לירידות שערים. במהלך החודש ראינו הרבה כתיבות פוטים שכבר עברו לעולם שכולו טוב, הם נמצאים במחיר של 10 אחוז מערך כתיבתם. הקולים נכתבו בכמויות קטנות יותר מרגע העלייה מעל מדד 1300.
בינתיים הרצון והמציאות של הסוחרים השתלבו יחדיו, המדד לא עלה מעל 1320, ואם יעלה ביד הסוחרים. הוא יישאר מתחתיו לפקיעה. השאלה אם טריגרים חיצוניים ישנו את התמונה ביומיים שנשארו.
תובנה זאת כבר התקבלה שבוע שעבר, ובימים הללו היא הייתה אקטואלית, ככל שמתקרבים לפקיעה החשש מתנודה עולה, אם כי ניתן לומר שכותבי הסטייה החודש הרוויחו נאה מאוד מהירידה בתנודתיות . כוונתי היא שכאשר הסטייה יורדת ל12 בדרך כלל מצפים לחשש הכותבים, אך החודש זה לא קרה ממספר סיבות:
א. חשש מועט לירידות, מה שהביא לכתיבות פוטים רבים החודש, כי הרי חודש דצמבר הוא חודש חיובי, ועוד אחרי שנובמבר היה שלילי.
ב. מי ימכור מניות?
ג. תנודתיות נמוכה של השוק שנמצאת מתחת למחיר הנוכחי של הסטייה, אז עדין משתלם לכתוב.
ד. במחזורים של 1.5 מיליארד שקל פוטנציאל התגשמות חלומם של סוחרי המעוף גדל לשחיקת פרמיות במקרה הנוכחי.
לסיכום: הפקיעה עד כה לא נראית משהו מיוחד. מי שבונה על תנועה חדה ביום וחצי שנישאר יכול לקנות קצוות. המדד כעת נימצא בתווך של 1300-1310. בוקר פקיעה יכול להוציא מהטווח הנ"ל בשל ביקוש או הצע חריג.
ועוד מילה על האופציות לינואר: הסטייה הנמוכה עשויה לעלות, לכן הייתי נזהר מכתיבה מהירה, עדיף להמתין ולראות את הלך הרוח. ניתן גם לקנות שוקת לינואר קול 1350 ופוט 1270 לתנודה אפשרית. אפשר גם קצוות רחוקים יותר. ככה ניתן לנצל עליה אפשרית בסטייה ותנודה פוטנציאלית לפתיחת שנה.
בהצלחה
מאת: יונתן קריספין (דוביד), מרצה לקורס מעו"ף פרקטי במכללת מגמות ובעלים של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס
משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"
משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים.
במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית.
בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות.
נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים.
- טסט פעם בשנתיים? צעד מתבקש להורדת הבירוקרטיה
- מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".