הדיור במרכז הזירה: גפני זימן דיון דחוף על הנדל"ן, סבסוד המשכנתאות נדחה

יו"ר ועדת הכספים זימן את שר האוצר, שר השיכון ונגיד בנק ישראל לדיון בנושא מצוקת הדיור ואיים כי יכשיל את תקציב המדינה אם הנושא לא יטופל. הדיון בסבסוד המשכנתאות נדחה ב- 3 שבועות
לירן סהר |

בשבוע שעבר הכריזו שר האוצר יובל שטייניץ ושר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס על צעדים נוספים לצינון שוק הנדל"ן בדמות העלאת מס הרכישה על דירות שנרכשות להשקעה ומתן פטור ממס שבח בעת מכירת דירה שנייה ושלישית. בד בבד, אטיאס פועל להוצאתה לפועל של תכנית לסבסוד משכנתאות בפריפריה.

לפי הצעת החוק, חסר דירה שירכוש דירה, בבנייה רוויה, באזורי עדיפות לאומית, יוכל לקבל הלוואה נוספת מהבנקים בריבית הממוצעת של הבנקים למשכנתאות, ולא יותר מ-4% (גם במידה והריבית הנמוכה משמעותית כיום, תעלה בעתיד מעבר לשיעור זה). בנוסף, המדינה תסבסד את החזרי המשכנתא כל עוד הזכאי יחזיק בדירה בגינה נלקחה ההלוואה או יגרור אותה לנכס אחר באזור עדיפות לאומית.

אולם הבוקר נודע כי הדיון בנושא שאמור היה להתקיים היום בוועדת השרים לענייני חקיקה נדחה ב- 3 שבועות בעקבות בקשתה של הממשלה לדון בנושא לאחר אישור התקציב הדו שנתי לשנים 2011-2012. שר המשפטים פרופ' יעקב נאמן ביקש לדחות את ההצבעה על החוק כדי להמשיך לדון בנושא מול האוצר במטרה להגיע להסכמה.

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס הדגיש כי חובתה של הממשלה, לצד הגדלת היצע הקרקעות במרכז, לקדם צעדים משלימים לתמוך ולסבסד משכנתאות לזוגות צעירים שנאנקים תחת עול המשכנתאות. "במידה ולא תושג הסכמה תוך הזמן שנקבע לכך, הצעת החוק תשוב ותעלה והמשרד יתמוך בה למען הזוגות הצעירים וחיזוק ערי הפריפריה".

בנוסף, משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, הודיע היום על קיום דיון מיוחד בנושא מצוקת הדיור בוועדת הכספים בנוכחותם של אטיאס, שר האוצר, יובל שטייניץ ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר. גפני אף איים והוסיף כי יכשיל את אישור תקציב המדינה במידה והנושא לא יטופל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.