סגירה אדומה באחד העם: מניות הגז וסקטור הבנקאות העיבו, המעוף איבד 0.4%

טבע הוסיפה 1.4%, ביוסל טסה 7.3%, ביונדווקס זינקה 13%. השותפות ב'שרית' נטשו את הקידוח באשדוד, מודיעין רעדה (9.3%-)
סתיו שירייב |

המסחר בתל אביב הסתיים היום בירידות שערים וניראה כי השיא במדד המעוף הולך ומתרחק, לאחר שהמדד נסגר מתחת לרף הפסיכולוגי של 1,300 נקודות. ברקע לירידות, מניות הגז וסקטור הבנקאות הכבידו רבות על המסחר באחד העם.

עם סגירת המסחר בת"א, מדד המעו"ף השיל 0.39% לרמה של 1,293.14 נקודות, מדד הבנקים איבד 1.19% ואילו מדד ת"א 75 השיל 0.56%. בניגוד למגמה הכללית בלטו מניותיה של טבע לחיוב, עם עלייה של 1.4%, בעקבות הצלחת הניסוי בתרופה האוראלית לטרשת נפוצה.

"בטווח הקצר הסנטימנט החיובי עשוי להימשך, על רקע האיתנות היחסית של הכלכלה הישראלית והמחסור באלטרנטיבות השקעה שתומך גם כן ב'ראלי' סוף שנה", מציינים כלכלני בנק לאומי בסקירה השבועית. עם זאת מדגישים בבנק כי להתפתחויות מעבר לים עשויה להיות "השפעה מהותית על מגמת המסחר".לידיעה בהרחבה

מנכ"ל נובל אנרג'י: "כשמאגר 'תמר' יהפוך למסחרי ישראל תחסוך 1.5 מיליארד ד' בשנה"

"כשמאגר 'תמר' יהפוך למסחרי ישראל תחסוך 1.5 מיליארד דולר בשנה", כך אמר היום מנכ"ל נובל אנרג'י צ'אק דיווידסון בוועידת ישראל לעסקים כאשר תקף את כוונת המדינה להגדיל את חלקה בהכנסות שינבעו מתגליות הגז הקיימות והעתידיות.

בנוסף התייחס דווידסון להמלצות ועדת ששינסקי ואמר כי הן "יצרו אי ודאות בנוגע ל'תמר'. אנו זקוקים לפתרון מהיר כדי לעמוד בלוחות הזמנים. ההמלצות חותכות ב-60% את שוויה של 'תמר'".

"באם יוושמו המלצות הוועדה, הרווחים מ'תמר' יהיו נמוכים יותר ממה שחשבו. כבר עכשיו התשואה מ'תמר' צפויה להיות נמוכה מהממוצע והמלצות הוועדה ילחצו את הרווח של 'תמר' ויהפכו אותה לאחד הפרויקטים הפחות-רווחים של נובל ברחבי העולם", הוסיף דיווידסון.לידיעה בהרחבה

הסנטימנט החיובי בוול סטריט לא הצליח לתמוך

המדדים המובילים בוול סטריט סגרו את שבוע המסחר בוול סטריט בעליות שערים נאות. ברקע לעליות ניתן למנות את נתוני המאקרו, שהציג תמונה אופטימית בנוגע למצב הכלכלה האמריקנית. בסגירת המסחר בוול סטריט, מדד הדאו ג'ונס הוסיף 0.35%, מדד הנאסד"ק עלה 0.8% מדד ה-S&P 500 התחזק 0.6%. לסקירת המסחר בוול סטריט

מניות במרכז

מניותיה של חברת פיתוח החיסונים, ביונדווקס, זינקו היום (א') בכ-13% במחזור ער ברקע להתגברות החששות מפני חזרתה של שפעת החזירים וזאת לאחר שבסוף השבוע האחרון נודע על מקרה מוות ראשון של ישראלי מזה מספר חודשים.לידיעה בהרחבה

חברת ביו לייט הודיעה היום על הצלחה נוספת לחברת הבת, איי-אופטימה. מרכז מונטצ'וסי מלוזן שוויץ, בניהולו של פרופ' אנדריי מרמוד, דיווח לאחרונה לעמותה הבינלאומית למחקר ראייה ואופטלמולוגיה (ARVO) על תוצאות חיוביות בטיפול בלגלאוקומה אשר טופלו באמצעות המערכת של איי-אופטימה. הצלחה נוספת לביו לייט

מניית טבע המשיכה לטפס. ביום חמישי האחרון הודיעה החברה על קבלת תוצאות מוצלחות בניסוי מתקדם בבני אדם בעניין התרופה האוראלית לטיפול בטרשת נפוצה. בנפרד, בסוף השבוע הגישה ענקית הגנריקה הישראלית בקשה למנהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) שלא לאפשר כל ייצור גנרי לתרופת הקופקסון המסורתית שמיועדת לטיפול זריקתי בחולי טרשת נפוצה. לסיפור המלא

חברת הביומד פרוטליקס קיבלה המלצה חיובית במיוחד מכיוון ענק ההשקעות וולס פארגו. הבנק החל בסקירת החברה עם מחיר יעד הגבוהה משמעותית מערך המנייה הנוכחי בוול סטריט. בענק ההשקעות מעניקים למניית פרוטליקס המלצת 'תשואת יתר' עם מחיר יעד בטווח שבין 12-14 דולר, המהווה אפסייד של 60% לטווח התחזית העליון. ביום שישי האחרון עלו מניותיה של החברה במסחר בחו"ל בכ-3%. בעלת עניין בחברה, ביוסל, זינקה 7.3%. המלצה לפרוטליקס

המשקיעים בביוליין הישראלית ממשיכים לעקוב אחר ההתפתחויות מעבר לים ובמאבק השליטה על חברת סייפרס איתה חתמה על הסכם למסחור התרופה לסכיזופרניה. בסוף השבוע האחרון עדכנה רמיוס את מחיר הצעת הרכש לסייפרס ל-5.5 דולר למניה.

חברת מבני תעשיה הודיעה הבוקר על התקשרות יחד עם חברת דרבן, בשליטת אליעזר פישמן, לרכישת מלוא הזכויות בהלוואה מובטחת במשכנתא על שלד בניין המיועד למגורים ברחוב פרנקלין שבמנהטן ניו יורק, אשר יתרתה הינה כ-41.2 מיליון דולר, בתמורה לסך של 21 מיליון דולר

קדחת הגז והנפט

המשקיעים בשוק הגז והנפט המקומי מקבלים היום תזכורת שלא תמיד הכל עובר חלק בתחום חיפושי הגז והנפט ולפעמים יש קידוחים שננטשים. השותפות בקידוח שרית מודיעות היום כי הן נוטשות את קידוח אשדוד A3 אשר נמצא ברישיון 'שרית'.לידיעה בהרחבה

מניית הכשרה אנרגיה ושותפות מודיעין יהש נסחרות ברקע לסקרי התלת מימד (3D) ברישיונות 'מירה' ו'שרה' שפורסמו בסוף השבוע במסגרת דו"ח העסקה של שלדיאלי לקראת מיזוגה עם IPC. נתונים אלו חושפים כי הפוטנציאל עומד על 4.77TCF והסתברות להפיק אותו עומדת על 40%. לכתבה המלאה: מירה ושרה נחשפות

מניותיה של שותפות חיפושי הנפט והגז, רציו יהש סגרה את המסחר ברקע לידיעה כי הנתונים המספריים על גודלו של מאגר 'לוויתן' יפורסמו רק לקראת סוף החודש בשל קשיים טכניים.לידיעה המלאה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.