שוק האג"ח נסחר בירידות - תיקון לעליות החדות או תחילתו של משבר ארוך טווח
המשבר הנ"ל משפיע על כל אפיקי ההשקעה, וטורף את הקלפים בכל הנוגע למספר הנחות יסוד שמתוכן נסחר שוק ההון עולמי בכלל ושוק האג"ח בישראל בפרט ובהן:
ההנחה כי הריביות בעולם יעלו בשנת - לאור המשבר, קשה לראות כיצד מעלים ריבית באירופה, וכתוצאה מכך גם בארה"ב. האטה בצמיחה הצפויה לאור המשבר. תדחה את הדיון בהעלאות ריבית וניתן לראות זאת דרך התנהגות שוק האג"ח הממשלתי האמריקאי שהתשואות בו נחתו לרמה של 3.3% ל-10 שנים, לאחר שרק לפני כשלושה שבועות היו סביב ה-4%. רק כדי לסבר את האוזן משמעות ירידה כה גדולה בתשואות הינה רווח של 7% באג"ח אלו שהקונצנזוס העולמי היה שהן מנופחות.
הנחה נוספת שמתחילה להתמוסס היא ההנחה כי מדינות מערביות אינן שומטות חובות - אנו רואים שלאורך המשבר, בכל דיון כלכלי, הכלכלנים מדברים על הצורך של יון בשמיטת חובות. פול קרוגמן זוכה פרס נובל לכלכלה ומשפיע מרכזי על מדיניות האוצר באמריקה היום, כתב בטורו ששמיטת חובות הינה אחת הדרכים בה יכול להסתיים המשבר. כשממשלות מערביות מתחילות לדבר על שמיטת חובות אזי הסיכון בחוב גדל, וכתוצאה מכך ניתן לראות שלפעמים ההשקעה במדינות מסוכנת מהשקעה באג"ח קונצרני עם דירוג מקביל, כך לפחות משתקף בתשואות.
שוק ההנפקות הישראלי עבר לעמדת המתנה. החברות המנפיקות מעדיפות לדחות כרגע את היציאה לשווקים וזאת משום שהרוכשות הפוטנציאליות - קרנות נאמנות אג"ח נמצאות תחת מתקפת פדיונות כבדה ושהציבור הרחב מתחיל לרוץ החוצה, לאחר שנכנס בכמויות אדירות לשווקים צריך לזוז הצידה ולתת לו להימלט.
התוצאות של בריחת הציבור הרחב תהינה בעיקר באג"ח הלא מדורגות, שהפכו למוקצות בכל הנוגע לרכישה ע"י גופים מוסדיים שעקב ועדת חודק מתרחקים משוק זה. כמו כן, מאז הוספת סימן הקריאה בקרנות נאמנות - ההתחייבות שאחוז אג"ח הלא מדורגות לא תהיה גבוה מזו של החשיפה למניות, חלק גדול מהקרנות אינן מורשות לרכוש אג"ח לא מדורג. כך אנו רואים נפילות בשוק זה של 2%-4%, כמו לדוגמא באג"ח של אפריקה, דלק נדל"ן ואחרות.
מהמתרחש בשווקים
שוק האג"ח נסחר כאמור במגמה מעורבת, אג"ח הממשלתיות השקליות עולות בשיעור של 0.1% בממוצע וזאת מתוך ההנחה כי הריביות לא יעלו והאינפלציה תרד כתוצאה מהמשבר. הצמודים הממשלתיים יורדים בכ-0.3% בממוצע והגילונים נסחרים בירידות קלות .
מדדי התל בונד יורדים בשיעור של כ-0.7%, וכך מדדים אלו חוצים את קו ה-3% תשואה כלפי מעלה.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- פקידה בביטוח לאומי דרשה להכיר בלחץ כפגיעה בעבודה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מחירי הטיסה לפריז ועל העתיד של אל על
אל על מורידה מחירים ועדיין יקרה יחסית לאחרות; לכמה ירדו הרווחים של ענקית התעופה?
מחירי הטיסות בירידה. החזרה של חברות תעופה מייצרת תחרות והמחירים בירידה (טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה). אל על שהיתה מונופול בתקופת המלחמה מיישרת קו ומורידה מחירים, אם כי היא עדיין מעל החברות האחרות. זה היה גם לפני המלחמה, השאלה אם הציבור יבחר בה. חלק גדול מהציבור ממורמר ומחפש סוג של "נקמה" באל על על המחירים הגבוהים.
אל על הורידה את המחיר לניו יורק לחודשים הקרובים ל-1,040 דולר, ירידה של כ-50%. אפשר להשיג בזול יותר במקומות אחרים. גם הטיסות לאירופה ירדו - טיסה לפריז ב-530 דולר, גם כאן ירידה דרמטית של כ-40% ועדיים יקר לעומת אחרות. עם זאת, צריך לזכור שבאל על מקבלים במחיר אפשרות לכבודה וזה לא נמצא בחברות הלואו קוסט. בפועל, ההפרשים נמוכים יותר.
אל על צפויה להיפגע מסיום המלחמה, אבל צריך לזכור שהציבור למרות הכעס-מרמור על המחירים מבין שזו חברת התעופה ש"לקחה" סיכון" והיתה מוכנה לטוס ישראל ולישראל בשעה שכולם עזבו. זה גם מה שיקרה בפעם הבאה, ומכיוון שעדיין קיים חשש מביטול טיסות, נראה שאל על תמלא את מלאי המושבים שלה די מהר, לפחות בחודשים הקרובים, אם כי כאמור במחירים נמוכים יותר.
אם לוקחים בחשבון ירידת מחירים דרמטית, ירידה בהיקף הטיסות בשל התחרות, מקבלים תוצאות משמעותית פחות טובות לאל על בהמשך. אל על לפני המלחמה היתה בקצב רווחים של קרוב ל-100 מיליון דולר בשנה, המלחמה הביאה אותה לרווחים של 400-500 מיליון בשנה, והחזרה לשגרה, תוריד אותה למטה, אבל זה צפוי להיות משמעותית מעל 100 מיליון דולר. מחירי הטיסות בהגדרה עולים במקביל להיצע קטן של מושבים. ה-100 מיליון של לפני שנתיים שהוא המייצג, מגיע ל-150-180 מיליון. בדרך אל על הוסיפה לעצמה הון של מיליארד דולר, ולכן כשמסתכלים על השווי היום לעומת השווי לפני המלחמה, צריך לזכור שחלק גדול מעליית השווי מוסבר דרך הרווחים. כשמורידים אותם, מקבלים עליית ערך פחות דרמטית.