עמידה בכל תנאי אישור "מרכז ההשקעות" יזכה בהטבות מס

מאת: רו"ח שלמה הררי

תקציר בג"ץ: אי עמידה בתנאי אישור שניתן "ממרכז השקעות" - מחייב החזר מענקים חלקי וביטול הטבות המס.
עו"ד לילך דניאל |

העותרת: חברת בנייני תעשייה באר שבע בע"מ --------------------------------------------------------------------- המשיבים: 1. מרכז השקעות; 2. מנהל מרכז השקעות; 3. מינהלת מרכז השקעות; 4. ועדת הערר; 5. שר האוצר; 6. שר התעשייה, המסחר והתעסוקה ----------------------------------- העובדות: ----------------- חברת בנייני תעשייה באר שבע [להלן - "העותרת"] היא חברה פרטית שנוסדה בשנת 1975 ועוסקת באחזקת נדל"ן. בחודש אפריל 1992 קיבלה העותרת שני כתבי אישור ממרכז השקעות [להלן - "משיב 1"], הפועל מכוח החוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959 [להלן - "חוק העידוד"]. כתבי האישור עניינם בהטבות מס ובמענקים לצורך הקמת "בניין תעשייתי", כהגדרתו בסעיף 40א לחוק העידוד. כתב האישור הראשון עניינו הקמת 1,832 מ"ר של בניין תעשייתי להשכרה [להלן - "תוכנית 50"], ומועד ביצועו נקבע לחודש אפריל 1993. כתב האישור השני עניינו הקמת 1,090 מ"ר של בניין תעשייתי להשכרה [להלן - "תוכנית 51"], ומועד ביצועו נקבע לחודש מארס 1993. אחד התנאים בכתב האישור קבע כי "51% לפחות משטח המבנה יושכר לראשונה למפעלים תעשייתיים שהם מפעלים מאושרים על פי החוק, וזאת לתקופה של 7 שנים לפחות." בחודש נובמבר 1992 ביקשה העותרת לאחד את תוכניות 50 ו-51. כתב האישור שניתן לעותרת בתוכנית 51 הוסב כתוספת לתוכנית 50. כמו כן מועד ביצוע התוכנית הוסב לחודש אפריל 1994. כתנאי להסבת התוכנה של תוכנית 51 לתוכנית 50 נקבע כי "חישוב העמידה בתנאי ההשכרה ייעשה בנפרד לגבי כל אתר מאתרי הבנייה הכלולים בתוכנית נשוא כתב אישור זה ולא בחישוב גלובאלי לגבי התוכנית כולה ואף לא במסגרת העמידה הכוללת של חברתכם בתנאי זה." העותרת טוענת כי השטחים שהושכרו לראשונה למפעלים מאושרים הסתכמו ב-2,593 מ"ר, המהווים 89% משטח המבנה המאושר. או למצער, עם הגילוי בדיעבד כי אחת החברות שהעותרת השכירה להן שטח במבנה אינה יכולה להיחשב מפעל מאושר לצורך הפרויקט בעמק שרה, השטחים שהושכרו לראשונה למפעלים מאושרים הסתכמו ב-2,336 מ"ר, המהווים 80% משטח הבניין התעשייתי. בשנת 1995 בוטל מעמדן של שתי חברות ששכרו מהעותרת שטחים ושנחשבו טרם הביטול למפעל מאושר. שתי השוכרות לא התפנו ולא שילמו דמי שכירות שנתיים לאחר שנתקבל פסק דין בעניין זה, המחייב את השוכרות להתפנות. עקב כך לטענת המשיבים חרגה העותרת מתנאי כתב האישור. בחודש דצמבר 1997 קיבלה העותרת התראה לביטול כתב האישור, מכיוון שלא הגישה דוח אכלוס לבקשת מחלקת הביקורת של מרכז ההשקעות. בשנים 1998 ו-1999 קיימה העותרת ישיבות עם מנהל מרכז ההשקעות, שבמהלכן היא קיבלה ארכה לעמידה בתנאי האישור - עד חודש ספטמבר 2000. לטענת המשיבים, בחודש אוגוסט 2002 נשלחה לעותרת התראה לביטול כתב האישור עקב אי עמידה בתנאי ההשכרה בו. לטענת העותרת, התראה זו לא הגיעה אליה. בחודש דצמבר 2002 החליטה מינהלת מרכז ההשקעות [להלן - "משיבה 3"] על ביטול כתב האישור למפרע ועל החזר מענקים חלקי. בחודש פברואר 2003 הגישה העותרת ערר על החלטת משיבה 3 לוועדת הערר - היא משיבה 4. בחודש מארס 2004 החליטה משיבה 4 להמליץ על דחיית הערר. בחודש יוני 2004 אישרו שר האוצר דאז (משיב 5) ושר התעשייה, המסחר והתעסוקה דאז (משיב 6) את ביטול האישור. בחודש דצמבר 2004 נשלח אל העותרת מכתב ממשרד התעשייה, שבו נכתב כי עליה להחזיר בתוך 60 יום את "החלק היחס של המענקים, המיסים ותשלומי החובה האחרים וכל הטבה אחרת... בגין 4 שנים מתוך 7 השנים בהן לא עמדה חברתכם בתנאי כתב האישור". מכתב זה הגיע למשרדי העותרת רק בחודש אפריל 2005, בחלוף יותר משנתיים מיום הגשת הערר. הסכום שנתבע כהחזר נאמד ב-3,752,269 ש"ח. סכום זה מורכב מ-550,865 ש"ח -שהם 4/7 מתוך קרן המענק שניתן לחברה, בצירוף 3,201,404 ש"ח - שהם ריבית פיגורים המפורסמת בידי החשב הכללי לאוצר. העותרת ביקשה ממשיב 1 לפטור אותה מהחזר ריבית החשב הכללי על התקופה שבין הגשת הערר ועד להחלטת השרים בו. בחודש יולי 2005 נשלח לעותרת מכתב מאת הלשכה המשפטית של משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, ובו התקבלה בקשת החברה לפטור אותה מתשלום ריבית החשב הכללי בגין התקופה שבין הגשת הערר לבין התאריך שבו הועברה לה החלטת השרים בעניינה, דהיינו בחודש אפריל 2005. טענות הצדדים לטענת בא כוחה של העותרת, התנאי כי 51% משטח הבניין התעשייתי יושכר לראשונה למפעלים מאושרים, משמעותו מתן מעין "זכות סירוב" לאותם מפעלים המעוניינים לשכור שטח בבניין במשך תקופת המענק. משסירבו או לא היה בנמצא מפעל מאושר המעוניין לשכור את השטח, מילאה החברה את חובתה לפי כתב האישור. מכאן, טוען בא כוח העותרת, העותרת עמדה בחובתה להשכיר שטח העולה על 51% משטח המבנה התעשייתי הכולל בשתי התוכניות שאוחדו, דהיינו 1,491 מ"ר, במשך שבע שנים למפעלים מאושרים. עוד טוען בא כוח העותרת כי יש להתייחס לתוכנית אשר מכוחה הוצא לעותרת כתב האישור כחוזה בין העותרת לבין מדינת ישראל. על פי החוזה האמור, כפוף למילוי התחייבויות שונות מצד העותרת, תהא העותרת זכאית למענקים ולהטבות הקבועים בחוק העידוד, מכאן מסקנתה כי ראוי להחיל על כתב האישור דוקטרינות מדיני חוזים. מהחלת דיני החוזים על התוכנית האמורה, חלה אף דוקטרינת הביצוע בקירוב, שהיא חלק מעיקרון תום הלב. בהחלת דוקטרינה זו יוצא כי העותרת מילאה את תנאי כתב האישור, בשינויים קלים המחויבים במציאות, ובפעולותיה הגשימה את התכלית החקיקתית אשר לשמה נחקק חוק העידוד. גם עמידה בחלק מהחוזה אינה מקימה זכות בלתי סבירה להחזרת סכום גבוה כל כך שרובו מורכב מריבית. עוד טוען בא כוח העותרת כי משך הזמן שחלף בין הגשת הערר מצד העותרת לבין קבלת ההחלטה מידי משיבים 5 ו-6 חורג מהזמן הסביר שבו רשות מנהלית מחויבת להגיב. חריגה זו יצרה אצל העותרת מצג כי המשיבים חזרו בהם מדרישתם להחזר המענקים וכי הערר נתקבל. מנגד, בא כוחם של המשיבים טען כי העותרת לא עמדה בתנאי כתב האישור המהווים תנאי הכרחי לקבלת המענק, ומשכך - היא נתבקשה כדין להחזיר את ההטבות שקיבלה. עוד טען בא כוח המשיבים כי אין לראות בכתב האישור כחוזה, אלא כהטבה או מענק הניתן מכוח הוראות חוק, במסגרת הכלים הנתונים למרכז ההשקעות במשפט המנהלי. דיון: ----------------- בהוראות סעיף 40א לחוק העידוד ובהתאם לכתב האישור שניתן לעותרת, נקבע השיעור מהשטח שיש להשכיר וכן התקופה הרלוונטית למילוי התנאי. ואולם, מחוק העידוד ומכתב האישור לא עולה שמדובר במתן אפשרות ראשונית להשכרה למפעלים מאושרים, או מעין "זכות סירוב" שניתנה למפעלים מאושרים. רק מפני שהמשיבים העלו בדעתם שתיתכן חריגה מתנאי חוק העידוד ו/או מכתב האישור, הם דורשים שרק לגבי 51% מהשטחים יפעילו את הוראות חוק העידוד ואת כתב האישור כלשונם. מכתב האישור עולה כי העותרת הייתה צריכה להשכיר כ-934 מ"ר משטח המבנה מושא תוכנית 50, וכ-556 מ"ר מהמבנה מושא תוכנית 51. העותרת השכירה מעל 51% למפעלים מאושרים רק למשך 3 שנים מתוך 7 שנים שהיו אמורים לבצע, ולכן צודקים המשיבים שמבקשים 4/7 מהמענק. סעיף 73 לחוק העידוד אוסר על מרכז ההשקעות להעניק הטבות למפעל שלא עמד בתנאי כתב האישור. הסמכות לבטל אישור ודרישת החזר מענק הוסדרה בסעיפים 75 ו-75ב לחוק העידוד. במקרה דנן המשיבים ביקשו רק 4/7 מהמענק, ולא את כולו; כמו כן במקרה דנן יש הטבות באופן חד-צדדי מאת מרכז ההשקעות לעותרת, ולכן יחולו כללי המשפט המנהלי. השיהוי מצד המשיבים אינו ראוי, אולם בחוק העידוד לא נקבעה תקופה שבמהלכה המשיב אמור להגיב. זאת, בניגוד לקבוע בפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961, ובחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975. לפיכך, העתירה נדחתה. בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק לפני: כב' המשנה לנשיאה השופט א' ריבלין, וכב' השופטים ע' ארבל ו-ס' ג'ובראן ניתן ב-18.1.2009

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי בייליס (רשתות)שי בייליס (רשתות)

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?

פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה

צלי אהרון |

הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס. 


המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.

במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.

פערים חריגים בין שכר לבין תרומה ממשית לחברה הם בדרך כלל הדגל האדום שמפעיל חקירה. העסקת עובדים פיקטיביים או רישום הוצאות שכר כוזבות אינה תופעה חדשה. בשנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 זה היה כלי נפוץ בחברות קטנות ובינוניות, ולעיתים אף בחברות ציבוריות, להעברת כספים לבעלי עניין. החקיקה והאכיפה התקדמו מאז, אך המקרים ממשיכים לצוץ, לעיתים בסכומים גבוהים מאוד. ההשלכות הן לא רק פליליות. ברגע שחברה נחשדת או נתפסת בעבירות כאלה, היא מסתכנת בנזק תדמיתי קשה, בפגיעה ביחסים עם משקיעים ובבעיות מול גופים מממנים. החוק מטיל אחריות ישירה גם על מנהלים ודירקטורים, ולא רק על החברה. בעצם מדובר על 'הרמת מסך' שבה חברה אשר כביכול היא 'חברה בע"מ' ובעלי המניות בה חסינים. עד למקרה כזה של תרמית ופגיעה ישירה במשקיעים וברשות המסים.  המשמעות היא שגם אם העבירה בוצעה ב'דרג נמוך', מנהלים בכירים שלא פיקחו או שלא מנעו את ההפרה יכולים להיחשב אחראים לה. המקרה של שי בייליס ופורמולה וונצ'רס ממחיש עד כמה רישום משכורות פיקטיביות הוא לא 'טריק חשבונאי' אלא עבירה שיכולה להגיע גם למאסר בפועל. מדובר במעשה שפוגע בציבור, בחברה עצמה ובשוק ההון כולו.


מסלול של 'הסדר כופר'

על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?

בית המשפט לא נוהג להתערב בחוקים ותקנות מיסוי; הוא מאיר את זה לרשויות המס

עמית בר |

קבוצת רואי חשבון ואיגוד לשכות המסחר עותרים לבג"ץ נגד החוק החדש - מיסוי על רווחים כלואים, בטענה לפגיעה בזכויות יסוד וחוסר שוויון. הרקע לחוק זה נעוץ במאמצי הממשלה להגביר גביית מיסים מרווחים צבורים בחברות, תוך התמודדות עם גירעונות תקציביים גדלים בעקבות הוצאות מלחמה והשקעות ציבוריות. נדיר מאוד שבית המשפט מתערב בתקנות וחוקים של רשות המס, הוא נותן גיבוי לרשות המקצועית ולא נכנס לנושאים מקצועיים. לא נראה שהפעם זה יהיה שונה. 

חוקים דומים קיימים במדינות כמו ארה"ב (עם מיסוי על רווחים לא מחולקים בחברות S-Corp) ובריטניה (IR35), אך בישראל הוא ייחודי בתחולה הרטרואקטיבית שלו, מה שמעורר ביקורת חריפה על פגיעה באמון הציבור במערכת המיסוי. העותרים, בהובלת איגוד לשכות המסחר ונציגי מקצועות חופשיים, טוענים כי החוק מהווה הפרה חוקתית, ומציינים כי הוא נחקק בחיפזון במסגרת חוק ההסדרים, ללא דיון ציבורי מספק. 

חוק הרווחים הכלואים, שנכנס לתוקף בתחילת שנת 2025 כחלק מחוק ההסדרים, מעורר סערה עוד לפני שחוקק. לכאורה החוק נועדה להילחם בתופעת "חברות ארנק" - חברות מעטים שבהן בעלי שליטה צוברים רווחים כדי לדחות תשלומי מס אישיים גבוהים יותר, אלא שבפועל הוא חל על רבבות רבות של עסקים, גם עסקים לגיטימים, לא כאלו שהוקמו לתכנון מס.

 לפי נתוני משרד האוצר, החוק כבר הניב גבייה של למעלה מ-10 מיליארד שקלים בשנה הראשונה, בעיקר מחלוקות דיבידנד מוקדמות, אך מבקרים רואים בו כלי דרקוני שמעניש יזמות ויעילות כלכלית. מדובר ברפורמה מקיפה שמבקשת לשנות את מבנה המיסוי של חברות מעטים בישראל ולהטיל מסים על רווחים שלא חולקו. ההיסטוריה של חוקים כאלה בישראל כוללת ניסיונות קודמים, כמו תיקון 89 לפקודת מס הכנסה בשנות ה-2000, אך החוק הנוכחי רחב יותר ומכוון בעיקר לחברות נותנות שירותים עם מחזור עד 30 מיליון שקלים. כעת מוגשת נגדו עתירה לבג"ץ מטעם איגוד לשכות המסחר וקבוצת רואי חשבון ויועצי מס שהתאגדו לצורך המהלך.

בעתירה נטען כי החוק פוגע פגיעה קשה בזכויות חוקתיות לרבות הזכות לקניין, חופש העיסוק ועקרון השוויון. הזכות לקניין, המוגנת בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, נפגעת לדברי העותרים משום שהחוק כופה חלוקה או מיסוי על נכסים שכבר מוסו בעבר, מה שיוצר מיסוי כפול בפועל. חופש העיסוק נפגע בכך שהחוק מתערב בהחלטות עסקיות לגיטימיות, כמו שמירת רווחים להשקעות עתידיות או כרית ביטחון. עקרון השוויון מופר, שכן החוק מתמקד בחברות קטנות בעוד גופים גדולים פטורים. לטענת העותרים, מדובר בחוק מורכב ותקדימי שנחקק בלוח זמנים קצר, ללא היוועצות מספקת וללא בחינה של השלכותיו הכלכליות ארוכות הטווח. השלכות אלה כוללות פגיעה בתחרותיות, בריחת הון לחו"ל, והפחתת תמריצים להקמת עסקים חדשים, כפי שמעידים דוחות כלכליים ממכון אהרן ומבנק ישראל.