האמריקנים לא סומכים עלינו: ארגון ה-FAA הוריד את דירוג בטיחות הטיסה בישראל

המשמעות העיקרית היא הגבלת הפעילות של חברות הטסות מישראל לארה"ב, דהיינו אל-על, ובחברה טוענים "יום שחור לתעופה הישראלית"
משה בנימין |

מיתוס הבטיחות של רשויות התעופה בישראל סופג פגיעה לא קלה עם הודעת ארגון ה-FAA על הורדת דירוג בטיחות הטיסה בישראל מקטגוריה 1 לקטגוריה 2.

הורדת הדירוג מלפני יומיים מתייחסת למעמד ויכולת הפיקוח על התעופה והבטיחות האווירית במדינת ישראל של רשויות התעופה בישראל ובמיוחד רשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה ואינה מתייחסת ליכולתן או מעמדן של חברות התעופה בישראל.

עם זאת, להכרזת ממשל התעופה האמריקני יש השפעה רבה על היקף הפעילות בטיסות לארה"ב. חברת התעופה הישראלית שתושפע בעיקר מהורדת הדירוג היא אל-על אשר מפעילה קו ישיר לארה"ב.

השיונוי לקטגוריה 2 יטיל מגבלות על הגדלת פעילות, עריכת ביקורות לחברות התעופה הישראליות בארה"ב וכן הטלת מגבלות על הסכמי קוד משותף ("קוד שייר") עם חברות תעופה אמריקאיות.

באל-על מדווחים, כי החברה בוחנת את ההשלכות השונות, התפעוליות והכלכליות, של ההכרזה כאמור ומעריכה כי הורדת הדירוג תפגע בפעילותה, אולם בשלב זה אין ביכולתה להעריך את מידת ההשפעה על הפעילות ועל תוצאותיה הכספיות.

קברניט ליאור יבור, ממלא מקום מנכ"ל אל על וסמנכ"ל המבצעים אמר היום: "זהו יום שחור לתעופה הישראלית. באל על מתייחסים במלוא הרצינות להחלטת ה- FAA והשלכותיה. ההכרזה נוגעת לרשויות התעופה בישראל ואינה מתייחסת לחברות התעופה הישראליות".

"אל-על נמצאת בשורה הראשונה בתחום הבטיחות לצד חברות התעופה המובילות בעולם ומחזיקה בתקני הבטיחות והתפעול הגבוהים ביותר בתעופה האזרחית".

"אנו באל-על מצפים מממשלת ישראל והכנסת לשאת באחריות להחלטה החמורה ולהשתתף מיידית במלוא ההוצאות שייגרמו לחברות הישראליות בעקבותיה, ובכלל זה מימון הוצאות הבטחון, עליהן התחייבה המדינה כבר לפני חודשים ארוכים. אל על מצפה ממדינה ישראל לפעול בכל הדרכים על מנת להחזיר את ישראל להיות מדינה "סוג א'"בענף התעופה העולמי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.