סמכות פקיד השומה לזַמן כל אדם, לרבות אדם שנמצא בחוץ לארץ - האמנם ?!

מאת: רו"ח (משפטן) אברהם שהבזי
חשבים מידע עסקי |

כדי להגיע, בהליך אזרחי, לידיעה מלאה בדבר הכנסתו של נישום - פקיד השומה רשאי להזמין כל אדם (כפוף לסייגים המפורטים בסעיפים 135(4) ו-151 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 [להלן -"הפקודה"], ולחקור אותו על הכנסותיו של הנישום.

טול מקרה, שבו הנישום, תושב ישראל, אשר לו פעילות עסקית, ברומניה, בת דיווח לרשות המסים בישראל [להלן - "רשות המסים"], דיווח בדוח השנתי לרשות המסים על תוצאות פעילותו. אולם, פקיד השומה נוטה שלא לקבל את הדיווח ומבקש לתשאל תושב רומני, כדי להגיע לידיעה מלאה בדבר הכנסותיו של הנישום.

עולה השאלה: האם לפקיד השומה יש סמכות לזמן למשרדי פקיד השומה, בהליך של "חקירה אזרחית" (לא בהליך פלילי), את פלוני שהנו תושב חוץ ?

על פי הוראות הפקודה, כדי להגיע לידיעה מלאה בדבר הכנסתו של אדם, פקיד השומה רשאי, בשלב א', מכוח סעיף 135(4) לפקודה: "... להזמין כל אדם שיש לו קשר עסקי עם הנישום והיכול, על פי דעתו, להעיד בעניין ההכנסה, שיתייצב לפניו ולחקור אותו בשבועה או שלא בשבועה, ולדרוש מן האדם, כאמור, למסור לו מסמכים הנוגעים לאותה הכנסה. זאת, בלבד שפקיד או מורשה או עובד של הנישום, או כל אדם אחר המועסק בענייניו על יסוד של מהימנות אישית, לא ייחקר אלא על פי דרישתו של הנישום, וכן לא יחקור פקיד השומה מיוזמתו הוא את בן-זוגו של החייב במס, את ילדיו, או את הוריו.

סמכות פקיד השומה בשלב ההשגה הנה רחבה יותר. וכך נקבע בסעיף 151: פקיד השומה רשאי -

"... להזמין כל אדם היכול, לפי דעתו, להעיד בענין השומה שיתייצב לפניו ולחקור אותו בשבועה או שלא בשבועה, ובלבד שפקיד או מורשה או עובד של הנישום או כל אדם אחר המועסק בעניניו על יסוד של מהימנות אישית לא ייחקר אלא על פי דרישתו של הנישום; אין בסעיף זה כדי לגרוע מכל סמכות חקירה לפי כל דין אחר."

[ההדגשה אינה במקור - א' א' ח']

סעיף 1 לפקודה מגדיר אדם כך:

"1. ... 'אדם' - לרבות חברה וחבר בני אדם, כהגדרתם בסעיף זה;". הגדרת "אדם" לעיל אינה ממעטת אדם שאינו תושב ישראל.

כידוע, תושב ישראל, אשר מקבל הזמנה כדין, חייב להתייצב לפני פקיד השומה, ולא - עובר הוא, לכאורה, עבירה מכוח סעיף 216 לפקודה: "אדם אשר בלי סיבה מספקת ..."

"216(2) לא התייצב, כפי שנדרש לכך בהודעה לפי פקודה זו, ..."

לשאלה: האם ההזמנה אכן נתקבלה - משיב סעיף 238 לפקודה, הדן בהמצאת הודעות וקובע:

"238(א) הודעה ניתנת להמציאה לאדם בין לידו ובין בדואר רשום לפי מען עסקו או מענו הפרטי כפי שהם ידועים לאחרונה; נשלחה בדואר רשום, יראוה כהודעה שהומצאה ביום הששי שלאחר יום המשלוח, אם נשלחה לבני-אדם בישראל, או למחרת היום שבו היתה ההודעה מגיעה על ידי הדואר בדרך הרגילה, אם נשלחה לבני-אדם שמחוץ לישראל ולהוכחת המצאה בדרך זו דיה הוכחה שהמכתב המכיל את ההודעה נשלח כראוי ומוען כראוי.

(ב) הודעה שנשלחה כאמור בסעיף קטן (א) והנמען סירב לקבלה, יראוה כאילו הומצאה כדין."

[ההדגשה אינה במקור - א' א' ח']

לאור הסעיפים 135(4) ו/או 151 לפקודה, עם סעיף 238 לפקודה - עולה השאלה: מה דינו של תושב רומניה, שנשלחה אליו הזמנה מפקיד השומה, וחזקה שקיבל - ולא התייצב ?!

כבר נאמר כאן, כי לדעתנו, לפקיד השומה אין סמכות לזמן את אותו הפלוני, תושב רומניה, למשרדי פקיד השומה בעניינו של הנישום, לאור הכלל המקובל במשפט הבין-לאומי, אשר על פיו תחולת חוקי מדינה היא בתחומי הטריטוריה שלה בלבד, ואין להחילם מחוץ לגבולותיה, כפי שמציין כב' הנשיא (בדימוס), פרופ' אהרון ברק בספרו "פרשנות במשפט" (כרך שני, פרשנות החקיקה, נבו הוצאה לאור, ירושלים 1993, עמוד 578):

"החזקה הינה כי תכליתו של כל דבר חקיקה היא לחול על יחסים משפטיים בישראל ולא לחול על יחסים משפטיים מחוץ לישראל. חזקת-התכלית הינה, אפוא, לתחולה מקומית. חזקה זו חלה הן על נורמות פליליות והן על נורמות אזרחיות, והיא ניתנת לסתירה. קיימים מצבים - הן בתחום המשפט הפלילי והן בתחום האזרחי - שבהם יש צידוק להחלת המשפט הישראלי על יחסים משפטיים מחוץ לישראל. שאלה היא, כיצד נסתרת חזקת התחולה הטריטוריאלית. האם נדרשת לכך 'לשון מפורשת, ברורה וחד משמעית', או שמא ניתן לסתור החזקה גם על ידי לשון משתמעת? שאלה זו פתוחה היא. היא קשורה בעוצמתה של חזקת הטריטוריאליות, ובעצמתו של שלטון החוק ממנו היא נגזרת."

גם אם היינו אומרים, כי לפקיד השומה יש סמכות לזמן תושב רומניה למשרדי פקיד השומה, הרי לדעתנו, לסמכות זו "אין שיניים" קרי, קיים קושי רב לאכוף סמכות זו - אם בכלל.

עם זאת, צריך לקוות, שנטל הבאת הראיות אינו מוטל על הנישום, שאז לנישום יהיה אינטרס להביא את תושב רומניה לפתחו של משרד פקיד השומה, ולא - טענותיו לא יישמעו.

ראוי לציין, כי אם מדובר במדינת אמנה - מדינה גומלת, ייתכן שניתן יהיה להגיע לידיעה מלאה על הכנסתו של הנישום באמצעות אותה המדינה, קרי, רומניה, אשר היא תחקור את התושב הרומני ותעביר את המידע לרשות המוסמכת בישראל.

באמנות, שעליהן חתומה ישראל, יש סעיף שעניינו חילופי ידיעות. כך, לדוגמה, קובע סעיף 27 לאמנה בין ממשלת רומניה ובין ממשלת מדינת ישראל בדבר מניעת מסי כפל ומניעת התחמקות ממס, באשר למסים על הכנסה, שכותרתו "חילופי ידיעות":

"1. הרשויות המוסמכות של המדינות המתקשרות יחליפו ביניהן ידיעות ככל שיהיה דרוש לביצוע הוראותיה של אמנה זו או של החוקים הפנימיים של המדינות המתקשרות הדנים במסים שאמנה זו דנה בהם, במידה שהחיוב במס לפיהם אינו מנוגד לאמנה. כל ידיעה שקיבלה מדינה מתקשרת יראו אותה כסודית ויגלו אותה רק לבני אדם או לרשויות המעורבים בשומתם או בגבייתם של המסים הנידונים באמנה זו, באכיפתם או בהעמדה לדין בשלהם או בקשר אליהם.

2. אין לפרש הוראות ס"ק 1 בשום מקרה כמטילות חובה על מדינה מתקשרת:

(א) לנקוט אמצעים מינהליים המנוגדים לדינים ולנוהל המינהלי של אותה מדינה מתקשרת או של המדינה המתקשרת האחרת;

(ב) לספק ידיעות אשר אין לקבלן לפי הדינים או במהלך הדברים הרגיל של המינהל באותה מדינה מתקשרת או במדינה המתקשרת האחרת;

(ג) לספק ידיעות העשויות לגלות סוד מסחרי, עסקי, תעשייתי או מקצועי, או העשויות לגלות תהליך או ידיעה מסחריים, אשר גילויים נוגד את תקנת הציבור."

אנו רואים, כי אם חקירתו של התושב הרומני נחוצה לקיום הוראות הפקודה, קיימת האפשרות לפנות לרשות המסים ברומניה [להלן - "רשות המסים הרומנית"] לצורך החלפת מידע. יודגש כי רשות המסים הרומנית תבצע את הבירור עם התושב הרומני. לגישתנו, פנייה כזאת הנה מידתית יותר מאשר זימונו של תושב רומניה למשרדי רשות המסים בישראל.

הסוגיה עולה, ביתר שאת, במדינות המהוות "מקלט מס" - שמעצם טיבן אינן חתומות על אמנות, וכפועל יוצא מכך אינן מחויבות במסירת מידע.

לדעתנו, ייתכן שראוי לתקן את הפקודה, כך שתיתן מענה ההולם אנומליה זו - כפוף לכללי המשפט הבין-לאומי הפומבי.

הכותב - ממשרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

מתניהו אנגלמן
צילום: חיים טויטו-כנס בשבע בניו יורק

בוקר טוב למבקר המדינה שחשף ש"מלחמה עולה כסף": הדוח הלא רלוונטי של מתניהו אנגלמן

דוח המבקר חושף כשלים בהיערכות הכלכלית למלחמה, התנהלות בעייתית של הקבינט החברתי-כלכלי והיעדר מענה מערכתי ליישובי הצפון ומאשים בנזקים כלכליים חמורים, אבל זה לא דוח עמוק, מלא ואובייקטיבי; והכי חשוב: המצב האמיתי הוא לא "התרסקות כלכלית", הכלכלה הישראלית ניצחה - התועלת מהמלחמה ומהחזרת החטופים החיים עולה על כל פיפס בגירעון

רן קידר |

מעמד של מבקר הוא מעמד על. אתה נמצא למעלה, שולט, מסתכל למטה ומחליט מה לבקר, איך לבקר, כמה לבקר. אין כנראה גוף ציבורי אחד שתיפקד באופן מושלם מה-7 באוקטובר הארור. גם משרד האוצר וכל ההתנהלות הכלכלית שלו היתה מחדל, אם כי הדרג המקצועי התעשת שם יחסית מהר. הראש - לא. מה לעשות? שר האוצר במלחמה, ויש לו אג'נדה ברורה. הכלכלה מבחינתו בעדיפות שנייה, שלישית. ברור שזה מחדל, זה היה כך מהיום הראשון, כנראה שכל אזרח כאן ראה ורואה את זה. אגב, באופן יחסי, חייבים להגיד וגם לשבח - הכלכלה מצוינת. המבקר מבקר, אבל צריך להגיד מילה טובה  לעם, לעסקים, לממשלה, לאוצר. רוב המדינות אחרי שנתיים של מלחמה היו מגדילות את הגירעון במספרים מטורפים ואפילו קורסות אצלנו העלות יחסית נמוכה. 

המבקר טועה שהוא כותב על נזק-עלות ענקית לדורות הבאים ומבליט את זה בדוח שלו. זו תמונה חלקית, ולא אובייקטיבית. הוא כנראה צריך לחזור ולהתרענן בקורסים בכלכלה. אף אחד לא חושב שמלחמה לא עולה כסף, אבל מול העלות הזו יש גם תועלת. שיבדוק המבקר מה באמת העלות לעומת התועלת בהישגים במלחמות בכמה חזיתות ויבין שהעלות ששילמנו באופן יחסי היא נמוכה -  כמה שווה להוריד את האיום האיראני? יש לזה בכלל מחיר?

כמה שווה להחזיר את החטופים החיים ורוב החללים? יש לזה מחיר? 

בכלכלה יש מונחים מאוד ברורים - מדברים שם על תועל ועלות וזה לא חייב להיות בכסף, זה במשאבים, במקורות ועוד. התועלת שבהחזרת כוח ההרתעה שווה הרבה. המבקר צריך לתת לנו גם את ההתייחסות לזה. אחרת, מה עשה בעצם - אמר לנו שמלחמה עולה כסף?    

ובכן, בוקר טוב, אדוני המבקר, מתניהו אנגלמן. אומרים עלייך ועל תפקידך שבסוף אלו אנשים והאנשים מוטים. אנחנו לא חשבנו שאתה מוטה, אבל הדוח שלך הוא לא רציני. אתה צודק לחלוטין לגבי סמוטריץ', לגבי הקבינט הכלכלי שלא תיפקד, לגבי ההפקרה של התושבים בצפון. אבל דוח צריך להאיר גם על המקומות שהיו תקינים ולתת תמונה מלאה. הדוח הזה יצא לא מאוזן, לא אובייקטיבי ולא רלבנטי. 

בתמונה הגדולה, הכלכלה היא המקום שתיפקד הכי טוב בשנתיים האחרונות.   


ונביא כאן את ריכוז עיקרי הממצאים של הדוח שמשתרע על פני מאות עמודים וחושף תמונה מדאיגה ומורכבת של כשלים מערכתיים בהיערכות הכלכלית לשעת חירום, התנהלות בעייתית ואף מחדלים בתפקוד הקבינט החברתי-כלכלי, והיעדר מענה מערכתי ראוי לתושבי הצפון שספגו את נזקי המלחמה הממושכת.