העוף המוזר במניות היתר: רצוי לשמור פינה מיוחדת
לא...לא הפכתי להיות אנליסטית נדל"ן. המקום הזה שמור לשי ליפמן. ובכל זאת הפעם אני בכל זאת רוצה להציג את אחת מחברות הנדל"ן הייחודיות בשוק ההון הישראלי, שממש במקרה, גם נסחרת ביתר.
כבר כמעט שנתיים שבין חברות הנדל"ן בשוק ההון הישראלי אפשר למצוא את חברת ריט1 שהיא חברת נדל"ן לא שגרתית – וייחודה נובע מהיותה קרן השקעות במקרקעין.
מדובר ב'עוף מוזר' בשוק ההון, מכשיר פיננסי בעל מאפייני השקעה ייחודיים, ורוב המשקיעים אינם ערים לייחודיות וליתרונות וחסרונות הקיימים בהשקעה במכשיר כזה. יתכן כי העובדה, שעד היום הונפקה רק קרן ריט אחת (ריט1) מביאה לכך שיתכן וחלק מהמשקיעים לא נחשפו למכשיר זה.
מה זה קרן ריט?
קרן ריט היא ישות פיננסית בעלת מאפיינים ברורים וחוקים ברורים המנחים את פעילותה. אפשר לומר שמדובר בהכלאה בין חברת נדל"ן לקרן נאמנות שמאפשרת לכל משקיע להיות בעל נתח בקניונים, מגדלי משרדים, מרכזים מסחריים ועוד.
פעילות הריט הראשונה החלה בשנת 1960 בארה"ב, אשר מטרתה הייתה להציע למשקיעים כלי אשר ישמש להשקעה בנדל"ן באופן יעיל, ויחסוך למשקיעים שתי שכבות מס (מס שהחברה משלמת מפעילותה השוטפת ומס שבו חייב המשקיע). תעשיית הריטים בארה"ב מאוד מצליחה, והיא כוללת מאות קרנות ריט.
לאור הצלחתן המסחררת של קרנות ההשקעה בנדל"ן בארה"ב החלו מדינות נוספות לאמץ כלי זה (צרפת, בלגיה, ישראל, בריטניה, גרמניה ופינלנד). בישראל חוק ההשקעה בריט דומה לחלוטין לחוק האמריקני, למעט 2 סעיפים – הגבלה על רמת המינוף וחובת הקמת חברה חדשה.
יתרונות
בדומה לקרן נאמנות, קרן הריט מאפשרת למשקיע אשר רוכש את מניית החברה, לקבל חשיפה לכל הנכסים שרכשה קרן הריט, להבדיל מרכישה ישירה של הנכסים עצמם. קרן ריט המחזיקה מספר רב של נכסים נותנת למשקיע פיזור בין הנכסים הרבים ואיכות הנהלת החברה שמנהלת את הנכסים. בנוסף, הקרן לא משלמת מס על הכנסות מהשכרת הנכסים, מה שמשאיר יותר בשר לדיבידנד.
והיתרון הכי משמעותי – הדיבידנד. לפי תקנות הריט, לפחות 90% מהרווחים מחולקים כדיבידנד לבעלי המניות. בעל מניות יכול להרוויח גם מהתשואה על המניה עצמה (בהנחה שזו עולה) וגם מהדיבידנד.
יש סיכונים?
כמו בהשקעה בכל חברה, גם כאן יש סיכונים, חלקם קשורים לענף עצמו – ענף הנדל"ן, שידע עליות ומורדות בשנים האחרונות. גם כאן חוק הריט מגן במידת מה והופך את ההרפתקה הנדל"נית הזו לסולידית יותר עבור המשקיע - אחת מהדרכים מגבלת מינוף של עד 60% מהרכישות הקרן.
בחו"ל – מאות קרנות, ובישראל רק אחת. למה?
תחום קרנות הריט תפס תאוצה רבה באירופה ובארה"ב, שם הוקמו מאות קרנות. ומשום מה בישראל זה פשוט לא תפס. חלק מהמעצור קשור לנושא המס. עפ"י החוק, הקרן חייבת להיות חברה חדשה לגמרי, שרוכשת נכסים מאפס, ואי אפשר להעביר נכסים מחברת נדל"ן קיימת ולאגדם כקרן, מפני שפעולה כזו יוצרת אירוע מס.
מגבלה נוספת היא על פיתוח נדל"ן – על הקרן מוטלות מגבלות הקשורות ליכולתה להשביח את הנכסים. בנוסף, הכנסות חריגות שאינן ממקרקעין מניבים יזכו בתשלום בשיעור מס גבוה במיוחד של 70%. מגבלות אלו מעכבים את הקמתן של קרנות ריט נוספות.
האחת (1) והיחידה
עד היום הוקמה בישראל רק קרן ריט אחת – ריט1, שהצליחה תוך שנה וחצי של פעילות לצבור נכסים בשווי של כמיליארד שקל, עם תשואה ממוצעת של כ- 8% ולחלק כ- 30 מיליון ₪ בדיבידנד תוך שיפור מתמיד בתוצאותיה הכספיות. רוב נכסיה של ריט1 הינם משרדים (נכסים מניבים בלבד) וכוללים את בית רובוגרופ בראש העין, מתחם אמדוקס-נייס ברעננה, בין חיון מחשבים בנתניה, בניין משרדים ברמת החייל, ברמת גן ובפ"ת, מרכז מסחרי שערי חדרה, ועוד היד נטויה.
לסיכום, כשמשקיע בוחן חשיפה לסקטור הנדל"ן, יש מקום לשמור פינה מיוחדת לקרנות ריט. החזקה בקרן שכזו מהווה לרוב החזקת נדל"ן סולידית, בעלת יתרונות ברורים וחסרונות מוגבלים. הקורלציה הנמוכה של קרנות הריט מול מדדי אג"ח ומדדי מניות בעולם, נותנת למשקיע פיזור והקטנת הסיכון בתיקי השקעה ומהווה אפשרות השקעה אטרקטיבית.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.