ירידה של 1.4% במספר החברות בסיכון במשק בנובמבר

על פי D&B: ענף הביטוח מציג התאוששות מרשימה עם ירידה של 2% ברימת הסיכון בו. שיפור של 1% בענף המחשבים. ראובן קובנט: מדובר בסימן לחזרה ל"עסקים כרגיל" לאחר מלחמת לבנון
שי פאוזנר |

ממדד הסיכון הענפי של חברת D&B - דן אנד ברדסטריט ישראל לחודש נובמבר ניכרת ירידה בשיעור העסקים בקשיים שעלולים להביא לסכנת סגירה, שיעורם ירד ב-1.4% מ-27.4% עסקים מכלל המשק באוקטובר ל-26% בסוף נובמבר.

ענפים אשר הראו התאוששות מרשימה החודש הם ענף שירותי הביטוח אשר עומד על 20.8% לעומת 22.1% באוקטובר, ענף המחשבים והציוד ההיקפי אשר ירד ב-1% מ-23.9% חברות בסכנת סגירה בחודש אוקטובר ל-22.9% בנובמבר. גם ענף השירותים העסקיים רשם ירידה מ-16.4% בחודש אוקטובר ל-15.6% בחודש נובמבר, וענף המדיה והתקשורת אשר ירד ב-0.5% מ-19% חברות בסכנת סגירה באוקוטבר ל-18.5% בנובמבר.

מנכ"ל דן אנד ברדסטריט, ראובן קובנט (בתמונה) מציין, כי נתוני המדד, אכן מראים על התייצבות וחזרה ל"עסקים כרגיל" של המשק הישראלי לאחר מלחמת לבנון השנייה, אך בחינת הענפים לסוגיהם השונים מעלה תמונה בעייתית. ניתן לראות כי חלה עלייה בשיעור החברות בסכנת סגירה, ביניהן חברות אשר נמצאות מזה תקופה ארוכה בקשיים והתרחבות המשק בשנים האחרונות לא סייעה להם, בעיקר חברות ענפי המזון וענפי קבלנות השיפוצים והתשתיות.

בענף המכולות ורשתות המזון נמשכת העלייה בסיכון שהחלה בחודש אוקטובר. בעוד באוקטובר המדד עמד על 48.7%, בנובמבר המדד עלה ב-0.3% ל-49% מהחברות בסכנת סגירה.

להלן פרוט רמת הסיכון בענפי המשק האחרים:

שיעור המסעדות והפאבים הנמצאים בסכנת סגירה עומד על 60.5% לעומת 60.2% באוקטובר. בקרב המאפיות חלה עלייה של 0.6% בשיעור העסקים בסכנת סגירה כאשר בנובמבר המדד עומד על 43.6% לעומת 43% באוקטובר. בענף ייצור המזון 28% עסקים בסכנת סגירה לעומת 27.5% באוקטובר, עלייה של 0.5%.

יש לציין, כי בענף הבנייה החלה עלייה באחוז העסקים העומדים בסכנת סגירה, לאחר שבחודש אוקטובר מגמת הירידה הראתה סימני התמתנות. כלכלני דן אנד ברדסטריט מוסרים כי התחזקות השקל למול הדולר הינה אחד מהתורמים לקיפאון בשוק הנדל"ן ובנייה. שיעור העסקים בענף קבלני התשתיות ברמת סיכון גבוהה עומד על38.1% בנובמבר לעומת 37.9% באוקטובר. בענף קבלני השיפוצים מדד חודש נובמבר מראה על עלייה של 0.3% ועומד על 29.7% לעומת 29.4% באוקטובר. בענף קבלני הבניין המדד רשם עלייה ל-29.3% בנובמבר לעומת 29% באוקטובר.

ענפים מסוכנים נוספים הם ענף העץ והרהיטים, אשר נותר גם החודש ברמה של 28.7% מהעסקים הנמצאים בסכנת סגירה. ענף מוצרי החשמל הביתיים רשם ירידה קלה ל-28.2% לעומת 28.4% מהעסקים בסכנת סגירה באוקטובר. ענף הטקסטיל וההלבשה עלה ל-22.3% בנובמבר לעומת 22.2% באוקטובר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ידין ענתבי
צילום: בנק הפועלים

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה

צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?

מנדי הניג |

ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.

מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.  

דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.    

המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.


המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל.