הפאונד הבריטי מצוי בין הפטיש לסדן

המטבע הבריטי הגיע במהלך השבוע האחרון לרמת שיא של 1.8620 דולר, מחד קיימות רמות תמיכה שאמורות לבלום כל נסיגה אך מאידך, מהלך העליות האחרון היה חד ומהיר ונשא את המטבע הבריטי בסמוך לרמת התנגדות. משעמם כבר לא יהיה השבוע
אייל גורביץ |

המטבע הבריטי שחזר מהכפור והתפרץ במהירות משפל של 1.7250, הגיע במהלך השבוע האחרון לרמת שיא של 1.8620 דולר לפאונד. בדרכו מעלה פרץ המטבע הבריטי מספר רמות התנגדות. הראשונה היתה סביב 1.7930 דולר ואילו השנייה נשברה במהלך השבוע האחרון והיא קרובה יותר לרמות הנוכחיות ומן הסתם משמעותית יותר להמשך הדרך – 1.8500.

אפשר לומר שהפאונד מצוי בין הפטיש לסדן. מחד קיימות רמות תמיכה שאמורות לבלום כל נסיגה אך מאידך, מהלך העליות האחרון היה חד ומהיר ונשא את המטבע הבריטי בסמוך לרמת התנגדות. משעמם כבר לא יהיה השבוע.

המגמה המשנית

1. העיסוק בטווח הזמן הבינוני מוביל למסקנה ולפיה המגמה המשנית היא מגמת עלייה. מגמת עלייה מוגדרת כ"סדרה עולה של נקודות שיא עולות ונקודות שפל עולות". כאשר אנו מביטים על הגרף, החל מתחילת השנה הנוכחית, אפשר להגיע למסקנה ולפיה המגמה המשנית ואף המינורית, זו המגדירה את ימי המסחר האחרונים, מצויות במגמת עלייה ברורה ומובהקת.

העובדה ולפיה המגמה המשנית היא עלייה ואין סימנים לסיומה, מעלה את הסבירות שכל היחלשות של הדולר מול הפאונד אמורה להיות בבחינת אפיזודה חולפת ומוגבלת בהיקפה.

2. חיזוק נוסף לעוצמתו של המטבע הבריטי אפשר לראות על ידי שימוש במדדי עוצמה וממוצעים נעים. על הגרף עצמו אפשר לראות שלושה ממוצעים השולטים על שלושה טווחי זמן שונים. אפשר לראות כיצד מצוי המטבע הבריטי מעל לשלושתם וכיצד הם משופעים כלפי מעלה. מתחת לגרף אפשר לראות את מדד העוצמה היחסית שמצוי במגמת עלייה וברמות גבוהות. שני פרמטרים אלו מעידים אף הם על עוצמה ומעלים את הסבירות שמגמת העלייה לא תמה.

בטווח הקרוב

מהלך העליות האחרון של המטבע הבריטי היה חד ומהיר ולפי לא מעט פרמטרים טכניים, קיצוני בעוצמתו. מהלכים מסוג זה מעלים את הסבירות לתיקון טכני נקודתי. גם קרבתו של הפאונד לרמת התנגדות מעידה שיתכן ויסבול מקשיי התקדמות סביב הרמות הנוכחיות. רמת ההתנגדות הממוקדמת סביב 1.86 - 1.88 אמורה להיות קשה מדי למעבר חלק בפעם הראשונה וסביר להניח שתבלום, לפחות זמנית את התקדמות הפאונד.

סיכום

מצב מורכב במידת מה. מחד, בראייה לשבועות הקרובים אפשר לומר שמהלך העליות שייסד המטבע הבריטי בשבועות האחרונים עדיין חי ונושם וקיים סיכוי גבוה ולפיה הפסגה שנרשמה במהלך השבוע שחלף אינה האחרונה בסדרה. מאידך, כדי לממש את פוטנציאל העליות במלואו, דרושה אתנחתא, נסיגה מסויימת ולו גם זמנית כדי לאפשר למטבע הבריטי לשאוף אוויר ולחדש את מגמת העלייה.

הערת אזהרה – המסחר במט"ח מסוכן על רקע התנודתיות הגבוהה והמינופים הגבוהים הנהוגים בשווקים אלו. הפעילות חייבת להיות מוגדרת ומדויקת בנקודות ספציפיות וכל פעולה חייבת להיות מגובה על ידי הוראה צמודה לקטיעת הפסד שלא תעלה של עשיריות בודדות של אחוזים ממחיר הקנייה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה

רן קידר |

פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.  

זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה. 

שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.

החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.

על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".