גידול של 87% ברווחי הבנק הבינלאומי ב-2005

הרווח הנקי הסתכם ב-453 מיליון שקל. שיעור תשואה על ההון הגיע ל-12.2% בהשוואה ל-6.9% ב-2004. קיטון של כ-37% בהפרשה לחובות מסופקים ל-276 מיליון שקל
ענת שגב |

הבנק הבינלאומי פרסם היום דו"חות כספיים לרבעון הרביעי של 2005 ולשנה כולה.

הרווח הנקי הסתכם בשנת 2005 ב-453 מיליון שקל, לעומת 242 מיליון שקל בשנת 2004, גידול של 87.2%.

התשואה נטו על ההון הגיעה בשנת 2005 לשיעור של 12.2%, בהשוואה ל-6.9% בשנת 2004.

ברבעון הרביעי של שנת 2005 הגיע הרווח הנקי ל-124 מיליון שקל, גידול של 72.2% יחסית לרווח הנקי ברבעון המקביל בשנת 2004. הרווח ברבעון הרביעי משקף תשואה להון של 12.7% לעומת תשואה של 8.2% ברבעון המקביל ב-2004.

הרווח מפעולות מימון לפני הפרשה לחובות מסופקים הסתכם ב-1,673 מיליון שקל בהשוואה ל-1,432 מיליון שקל בשנת 2004, גידול בשיעור של 16.8%. בנטרול יובנק, שיעור הגידול ברווח מפעולות מימון היה עומד על 9.7%.

ההפרשה לחובות מסופקים הסתכמה בשנת 2005 ב-276 מיליון שקל לעומת 437 מיליון שקל אשתקד, קיטון של 36.8%. מרבית ההוצאה לחובות מסופקים בחתך על פי ענפי משק, מיוחסת בשנת הדוח למגזר הנדל"ן (87 מיליון שקל) ולמגזר התעשייה (52 מיליון שקל), המסבירים כ-29.8% ו-17.8% מההפרשה הספציפית לחובות מסופקים בשנת 2005, בהתאמה.

הירידה בהפרשות לחובות מסופקים בהשוואה לשנה קודמת מוסברת בעיקר בקיטון בסך 90 מיליון שקל בהפרשה לחובות מסופקים בענפי הנדל"ן, בתי המלון, ושרותי הארחה, ובירידה בסך 61 מיליון שקל בהפרשות לענף התקשורת.

ההוצאה השנתית בגין ההפרשה לחובות מסופקים, היוותה בשנת 2005 0.6% מסך האשראי של הקבוצה לסוף השנה, לעומת 1.0% בשנת 2004. ברבעון הרביעי של השנה הסתכמה ההפרשה לחובות מסופקים ב-79 מיליון שקל , גידול של 2.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

ההכנסות מעמלות תפעוליות הסתכמו ב-862 מיליון שקל לעומת 718 מיליון שקל בשנה הקודמת, גידול של 20.1%. בנטרול השפעת האיחוד עם יובנק שיעור הגידול בסעיף זה הסתכם ב-6.5%. ההכנסות מפעילות בשוק ההון בישראל ובבורסות הגדולות והמובילות בעולם, הם הגורמים העיקריים לשיפור בהכנסות מעמלות.

ברבעון הרביעי של השנה הסתכמו ההכנסות מעמלות תפעוליות ב-219 מיליון שקל, גידול של 21.7% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

ההכנסות האחרות הסתכמו השנה ב-146 מיליון שקל, לעומת 99 מיליון שקל בשנת 2004, גידול של 47.5%. בנטרול השפעת האיחוד עם יובנק, סך ההכנסות האחרות הסתכם ב-137 מיליון שקל, גידול של 38.4%. ברבעון הרביעי של השנה הסתכמו ההכנסות האחרות ב-34 מיליון שקל בדומה להיקף ההכנסות האחרות ברבעון המקביל אשתקד.

דוד גרנות מנכ"ל הבנק הבינלאומי אמר כי מגמת הגדול ברווח נמשכת תוך רישום תשואה נטו על ההון של 12.2%. רווחיות זו מקרבת אותנו לרמת הרווחיות מפעילות בנקאית רגילה של הבנקים הגדולים האחרים במערכת. הגידול ברווחיות נובע משיפור לאורך מרבית סעיפי דו"ח רווח והפסד: גידול ברווחי המימון, ירידה בהפרשות לחובות מסופקים ועליה בהכנסות התפעוליות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.