יקר לחפש נפט בים? הזדמנות, זרח וגוליבר רוצות רישיון בים המלח

הזדמנות ישראלית חברה לקבוצת גוליבר במטרה לקבל את רישיון 'חתרורים' במדבר יהודה שבו נמצא נפט בעבר
תומר קורנפלד | (5)

אחרי הכישלונות של יזמי הנפט בתחום האקספלורציה בים, נראה כי היזמים מעדיפים לנסות את מזלם בתחום חיפושי הנפט ביבשה. הסיבה המרכזית לכך הן העלויות אשר נמוכות משמעותית מקידוח ימי. היום (ה') דיווחו זרח והזדמנות ישראלית על בקשה לקבלת רישיון חיפוש נפט במדבר יהודה - סמוך לים המלח.

על פי הדיווח, קבוצת משקיעים רוצה לקבל את הזכויות ברישיון הנקרא "חתרורים", רישיון שבו נתגלה בעבר נפט. ברישיון יחזיקו הזדמנות יהש בשיעור של 25%, זרח יהש תחזיק 31.25%, גוליבר תחזיק ב-31.25%, קבוצת אשטרום תחזיק ב-10%. יתרת הזכויות תוחזק על ידי ד"ר אליהו רוזנברג - אשר ייסד את שותפות הנפט אבנר יהש שיחזיק ב-2.5%.

רישיון 'חתרורים' משתרע על שטח של כ-70 קמ"ר באזור ים המלח. בשנת 1995 ביצעה קבוצה דלק קידוח בעומק של כ-2 ק"מ ונמצא בו נפט. למרות האמור, הוחלט שלא להפיק את הנפט מהמאגר בשל שיקולי כדאיות, בין היתר בשל מחירי הנפט הנמוכים באותה התקופה.

בכוונת השותפות לפעול להיכנס מחדש לקידוח 'חלמיש' ולבצע קידוח אלכסוני למרכז המאגר. התוכנית של השותפות מבוססת על תוצאות סקר סייסמי שהתקבל מחור קידוח בעבר.

איל שוקר, מנכ"ל הזדמנות ישראלית: החוסן הפיננסי של השותפות מאפשר לנו להמשיך ולחפש הזדמנויות מתוך מטרה להרחיב ולגוון את תיק הנכסים, תוך פיזור סיכונים. כניסה לרישיון חתרורים מהווה הזדמנות לפעול ולפתח רישיון חדש באזור בו כבר הוכח בעבר כי נמצא נפט והמידע גיאולוגי רב לגבי השטח כבר קיים.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ג'ק 17/08/2014 08:11
    הגב לתגובה זו
    יותר זולה , יותר נקיה , יותר זמינה בקיצור הכל יותר טוב . חבל שאין שר אנרגיה מתפקד !!!!!!!
  • 4.
    שאלה של כמויות. בים מעל למיליארד חביות. ביבשה? כלום (ל"ת)
    פול 14/08/2014 17:55
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לא כדאי ומאוד מסוכן , בשלב זה לא כדאי לחפש חוויות ... (ל"ת)
    עשר 14/08/2014 15:29
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חתרורים, תמרורים- לא נפט ולא חולר מקסימום מלח. (ל"ת)
    רנטי 14/08/2014 15:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איציק10 14/08/2014 14:13
    הגב לתגובה זו
    פרט לליוויתן
קידוח גז (רשתות)קידוח גז (רשתות)

מי שולט בשוק הגז העולמי - קטאר פותחת פער מול ארה"ב

שתי המדינות מראות התרחבות מהירה , אך יתרון העלויות, השליטה הריכוזית והגישה לשווקים מתעוררים מציבים את קטאר בעמדה תחרותית מול יצוא הגז האמריקאי, דווקא לקראת עודף היצע עולמי והאטה בביקוש

רן קידר |
נושאים בכתבה קטאר ארה"ב גז

בעוד ארה"ב וקטאר ממשיכות להרחיב את יצוא הגז הטבעי הנוזלי במהירות, הפערים במודלים העסקיים, בעלויות ובגמישות השוק הופכים את התחרות לאסימטרית. קטאר, עם קיבולת יצוא נוכחית של 77 מיליון טון בשנה, מתכננת להגיע ל-126 מיליון טון עד 2027 דרך פרויקט North Field East, שיתחיל לפעול באמצע 2026. עד סוף העשור, הקיבולת תגדל ל-142 מיליון טון, כולל הרחבה של North Field West בשווי 5 מיליארד דולר. ההשקעות האלה, בהיקף עשרות מיליארדים, מבוססות על עלויות ייצור נמוכות של 25-50 סנט ליחידת חום, מה שמאפשר רווחיות גם במחירי גז נמוכים סביב 5-7 דולר ליחידת חום באסיה.

ארה"ב, לעומת זאת, הגדילה את קיבולת היצוא ב-24 מיליון טון ב-2025, והגיעה ל-116 מיליון טון בעקבות הפעלת פרויקטים כמו Plaquemines. עד 2030, הקיבולת צפויה להכפיל עצמה ל-200 מיליון טון, עם 12 פרויקטים בבנייה והשקעות של 40 מיליארד דולר בתשתיות. אולם, היצוא האמריקאי תלוי במחירי גז מקומיים, שקפצו בדצמבר 2025 ל-5 דולר ליחידת חום בשל מזג אוויר קר וגידול בביקוש לחשמל. אם המחירים יישארו גבוהים, חלק מהמשלוחים יאבדו תחרותיות מול יצרנים זולים יותר.

עודף ההיצע מחכה מעבר לפינה 

השוק הגלובלי צפוי לעודף היצע של 300 מיליארד קוב בשנה עד 2030, כאשר 70 אחוז מהגידול מגיע מארה"ב וקטאר. הביקוש בסין מאכזב ב-2025 לשנה שנייה, עם גידול של 2 אחוז בלבד ל-120 מיליון טון, בעוד יצוא אמריקאי לסין ירד ב-15 אחוז. אירופה, שקלטה 69 מיליון טון מארה"ב בשמונת החודשים הראשונים של 2025, עלולה לראות ירידה אם גז רוסי יחזור דרך הסכמים מדיניים, עם פוטנציאל להפחית 15-20 מיליארד קוב בביקוש אירופי.

בשוק של דרום ומזרח אסיה, שצפוי להגדיל את הביקוש לכ-200 מיליון טון מעבר ל-2030, קטאר בולטת בגמישותה. QatarEnergy, הגוף הממשלתי, שולט ב-20% ממסחר הגז הגלובלי ומספק גז לשווקים מאתגרים כמו הודו ובנגלדש, שם סיכוני אשראי גבוהים מרתיעים חברות פרטיות. בניגוד לכך, ארה"ב פועלת דרך פסיפס של יזמים, מה שגורם לביטולים במצבי עודף, כמו ב-2025 כשהייתה ירידה של 10% במשלוחים לאירופה.

ישנו מצבור של 50 דוחות אנליסטים ואיתם תחזיות בהקשרי פרויקטים חדשים, וכולם שמנבאים עודף היצע. אמנם ערים נוספות כמו קנדה ומקסיקו צפויות להרחיב גם הן ביקוש, עם גידול של 30 מיליון טון בקיבולת, וכמו כן רוסיה מוסיפה אי ודאות, עם פוטנציאל ל-60 מיליון טון נוספים אם פרויקטים כמו Arctic LNG 2 יופעלו מחד - אך עדיין הביקוש הגלובלי לגז יגדל ב-1% בלבד במהלך 2025, לעומת 2.8% ב-2024, והדבר מגביר את הלחץ על המחירים.