מטוס אל על טיסה טיסות תעופה
צילום: Istock

ארקיע תמוזג לתוך חברת אל על לפי שווי של 85-100 מיליון שקל

המיזוג אמור להתבצע בעסקת מניות ויתרום בהורדת עלויות מטה ותפעול כמו גם הרחבת צי המטוסים של אל על; ההסכם תלוי באישור הממשלה, הממונה על התחרות וארגוני העובדים
גיא טל | (8)

לאחר שמנית חברת אל על 1.84% זינקה אתמול במהלך המסחר ב-6.5% כעת מתברר כי נחתם מזכר הבנות למיזוג שתי חברות התעופה אל על וארקיע. ההסכם כפוף לאישור הממשלה, רשות התחרות וארגוני העובדים. בעבר כבר פורסם על ניסיונות מיזוג בין החברות, אך כעת נראה שהאפשרות הזו קורמת עור וגידים והופכת לריאלית.  

על פי ההסכם המסתמן במסגרת המיזוג יקבלו בעלי מניות ארקיע ממניות אל על, שכן לאל על אין כרגע מזומן מיותר, כשגם הפעילות השוטפת שלה תלויה בסיוע ממשלתי והזרמות מצד הבעלים, משפחת רוזנברג. כמו כן נראה כי תחת ארקיע תרכז אל על את פעילות הלאו קוסט וכן את ענף התיירות המשווק חבילות נופש ותיירות. 

המיזוג גם יתרום לחברה המשותפת שני מטוסים שבבעלות ארקיע שיצטרפו לצי של אל על, וכן צפוי לחסוך בעלויות הניהול עקב איחוד המטות וביטול כפילויות. ההסתדרות מעורבת במגעים ולכן צפויים הסכמות בנוגע לעובדים שייתכן שיפוטרו, ככל הנראה בעיקר מחברת אל על.

מצד שני המיזוג הצפוי עלול לפגוע בתחרות בשוק התעופה בארץ. בשנים עברו נבלם מיזוג חברת סאן דור וישראייר עקב חשש לפגיעה בקו לאילת. והממונה על התחרות יצטרך לתת דעתו על הבחינה הזו. 

מניית אל על זינקה 65% מתחילת השנה ונסחרת כעת לפי שווי של 600 מיליון שקל וזאת למרות שבדוחות הרבעון האחרון דיווחה אל על על הפסד נקי של 440 מיליון שקל על הכנסות של 817 מיליון שקל. ההפסד התפעולי עמד על 350 מיליון שקל. החברה מפסידה גולמית - אבל יש גם נקודת אור.

13:00:

בעקבות הפרסומים בתקשורת, מדוווחת כעת חברת אל על ביחד עם חברת ארקיע על הסכם הבנות אליו הגיעו במסגרתו תרכוש אל על את כלל מניות ארקיע בתמורת להקצאת ניירות ערך של החברה לבעלי המניות בארקיע, אשר 30% מוחזקות על ידי עובדיה, והוא מותנה באישור עובדים אלו. על פי ההסכם השווי ההוגן של חברת ארקיע על פי תתמזג לתוך אל על עומד על כ-85-100 מיליון שקל.

בדיווח נמסר כי לאחר שתרכוש את מלוא מניות ארקיע מבעלי המניות כשהן נקיות וחופשיות תהפוך החברה לחברת בת בבעלות המלאה של אל על. בתמורה להעברת הבעלות, יוקצו לבעלי המניות של ארקיע 10% ממניות אל על וכמו כן 10% נוספים מכמות האופציות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

עוד כולל מכרז ההבנות הוראות בדבר התאמת מספר ניירות הערך שיוקצו לבעלי המניות בארקיע כך שניתן יהיה להקצות להם מניות ואפציות נוספות שיעלו את שיעור החזקתם בחברת אל על לכ-14% מהון המניות של ומכמות האופציות המוקצות של אל על וזאת כתלות במחיר מניית החברה בתקופה של שבוע ימים לאחר מועד פרסום הדוחות הכספיים של הרבעון השני לשנת 2023.

כאמור, עובדי ארקיע מחזיקים בכ-30% ממניות החברה דרך ארגון העובדים שלה - תו"ת. על פי הדיווח, ארגון העובדים רשאי לבחור אם להצטרף למנגנון ביצוע ההתאמות, ובמקרה שיבחר במסגרת ההסכם המחייב שלא להצטרף למנגנון ההתאמות, יוקצו עבורו ניירות ערך של החברה לפי חלקה היחסי, בהתאמה להיקף כולל של 12% מניירות הערך של החברה (במקום 10%).

כמו כן, החברה תקצה אופציות לרכישת מניות החברה לנושאי משרה מסוימים בחברה ובארקיע, כפי שייקבע על-ידי הצדדים בהסכם המחייב.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    קופצת יום לפני ההודעה.. שימוש במידע פנים (ל"ת)
    תומר 03/02/2022 16:43
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מתי כבר יפתחו את השדה במנצסטר ?? יאללה יש ביקוש (ל"ת)
    אנונימי 03/02/2022 16:40
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    כשיבינו ארקיע תהיה המסמר. האחרון בסוף של אל על 03/02/2022 15:34
    הגב לתגובה זו
    כשיבינו ארקיע תהיה המסמר. האחרון בסוף של אל על
  • 5.
    תמים 03/02/2022 14:02
    הגב לתגובה זו
    אל על החברה המושחתת ביותר בעולם. כולם מושחתים, המנהלים הנצלנים והמתעללים וחברי הוועדים הצבועים והנוכלים שדואגים רק לעצמם. אם קני רוזנברג היה יודע שאל על מושחתת היה בורח ממנה במהירות האור.
  • 4.
    הרשם 03/02/2022 13:59
    הגב לתגובה זו
    איה הרשות לניירות טואלט ? האם סיימו לבלוס בורקסים ? איך המנייה מזנקת לפני הפרסום הרשמי במאיה ? איפה חקירת בעלי העניין . למה צריך אתכם ? הרי אתכם ובלעדיכם התוצאה היא אותה תוצאה ביזיונית. בושה . העיקר שמנכל רשות לניירות טואלט דופק 200 אלף בחודש בלי לעבוד אם לזלילת בורקסים לא קוראים עבודה
  • 3.
    היה שימוש במידע פנים (ל"ת)
    כלומר 03/02/2022 12:13
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אני 03/02/2022 11:01
    הגב לתגובה זו
    איפה הגבלים עסקיים?
  • 1.
    איך חברת תעופה יכולה להשבית עצמה במשך 25 שעות בשבוע? (ל"ת)
    לא מבין 03/02/2022 10:54
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.