מכה לחלל: הממשלה תבנה לווין עצמאי במקום זה של חלל תקשורת

חודש לאחר שחלל תקשורת בחרה בלוריאל האמריקאית הממשלה מחזירה מכה כואבת שמעמידה את ההנפקה של חלל בספק
גיא בן סימון | (3)

חודש לאחר בחירתה של חלל תקשורת 7.84% בספק האמריקאי לבניית לוויין עמוס 8, הממשלה הודיעה לחלל תקשורת כי היא הולכת לבנות לוויין עצמאי שלה ,בעזרת התעשייה האווירית, שייכנס לנקודת שמים 4W - נקודת השמיים הלאומית של ישראל שזכויות השידור בה שייכות למדינה.

במרץ האחרון חלל תקשורת חתמה על חוזה עם חברת לוראל (LORAL) לייצור עמוס 8 ומערכות שירות נוספות תמורת 112 מיליון דולר. הזמנת הלוויין מחברה אמריקאית סימנה את אבדן הלקוח היחיד של התעשייה האווירית בתחום זה ולחשש מסגירת הפעילות.

כעת נראה כי הלחץ מכיוון התעשייה האווירית נתן אותותיו. חלל תקשורת הודיעה באישון ליל לבורסה כי החברה קיבלה הודעה מאת "גורם ממשלתי שעיקרו הודעה על כוונת גורמים ממשלתיים לפעול למימוש לוויין בתע"א בהתאם לצרכיהם". 

סביר כי מדובר במנוף לחץ על חלל לחזור למשא ומתן מול התעשייה האווירית ולהזמין ממנה את הלווין ולא מלוריאל האמריקאית. צריך לציין כי הממשלה מהווה מקור הנכסה מהותי בסדר גודל של כ-30% לחלל תקשורת.

נזכיר כי לאחרונה חלל הודיעה על היערכות להנפקת אג"ח בהיקף של 50 מיליון דולר למימון פרויקט הלוויין עמוס 8. ההודעה היום מעיבה על המהלך, שכן המהלך של המדינה עשוי לגרור אבדן לקוחות עבור חלל - מה שיקשה עליה בהחזר החוב אותו ביקשה לגייס.

הסאגה סביב רכישת הלוויין עמוס 8 התחילה עם פיצוץ עמוס 6 על כן השיגור בספטמבר של שנת 2016. כפתרון זמני שכרה חלל תקשורת את עמוס 7 לתקופה של 4 שנים עם אופציה להארכה בשנה. לאחריה עמוס 8 אמור לעלות לנקודת שמיים 4W, וזאת לא יאוחר משנת 2021.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    כך ראוי 30/04/2018 15:59
    הגב לתגובה זו
    התעשייה האווירית היא זו שהחלה בבניית סדרת לווייני התקשורת עמוס (עמוס 1...) וחלל תקשורת הוקמה כזרוע שיווקית למכירת קיבולת לווייני עמוס. מישהו בחלל תקשורת התבלבל ושכח את ייעודו. אולי חבורת "המנהלים" מלחכי הפנכה המקיפים את פולק השפיעו עליו והקהו את חושיו (הוא בכל זאת כבר זקן...) בכל אופן, לווייני עמוס בבניית התעשייה האווירית וכך ראוי שיהיה.
  • 2.
    שי 30/04/2018 11:03
    הגב לתגובה זו
    המדינה תשקיע בלוויין אזרחי ותוך כדי תנפיק את החברה בבורסה. רווח כפול גם למדינה וגם לציבור וגם לעם ישראל
  • 1.
    אלוביץ' 30/04/2018 10:16
    הגב לתגובה זו
    קורים והכל הלך חלק. תגידי להם באמשל'ך.
צחי חג'ג', יו"ר חג'ג' אירופה, צילום: שי תמירצחי חג'ג', יו"ר חג'ג' אירופה, צילום: שי תמיר

צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%

הנפקה מעין פרטית למקורבים בדיסקאונט מפילה את המניה; החברה גייסה כ-50 מיליון שקל נמוך ממחיר הסגירה של אתמול בכ-10%

צלי אהרון |

חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42%  , העוסקת בנדל"ן יזמי ונדל"ן להשקעה ברומניה, קיימה והשלימה אמש גיוס של כ-50 מיליון שקל ממשקיעים מסווגים, במסגרת מכרז מוקדם שנערך לקראת אפשרות של הנפקה לציבור. במסגרת ההנפקה הוצעו יחידות הכוללות מניות רגילות וכתבי אופציה במחיר של 925 אג' ליחידה - מחיר הנמוך בכ-10% ממחיר הסגירה של המניה אתמול בבורסה. בפועל ההנחה הא גדולה מ-10% כשמתחשבים בשווי האמיתי של האופציות.  

מצב כזה פוגע כמובן במשקיעים הפרטיים. הם מדוללים במחיר נמוך, והמניה נופלת כעת ב-11%. צחי חג'ג' יכול היה לגייס במסגרת הנפקת זכויות א6ו באפשרויות אחרות ואז המשקיעים הפרטיים היו יכולים להשתתף בהנפקה. עם זאת, חשוב להדגיש כי גם הנפקת זכויות גורמת במקרים רבים לירידה במניה, אך היא מספקת שוויון אמיתי בין בעלי המניות.  

החברה ציינה כי התקבלו התחייבויות מוקדמות לרכישת 54,059 יחידות, מתוכן בחרה להקצות 50,004 יחידות, בהיקף כספי כולל של כאמור כ-50 מיליון שקל. בין המשתתפים בהנפקה נכללו גם בעלי עניין בחברה, ובראשם נפתלי שמשון (נ.ש אחזקות), שהתחייב לרכוש כ-5,377 יחידות. עם פרסום ההודעה נרשמה תגובה חריפה מצד השוק: מניית חג'ג' אירופה צונחת כעת בכ-10% במחזור גבוה של כ-1.68 מיליון שקל. הירידה החדה משקפת את חוסר שביעות הרצון של המשקיעים מהדיסקאונט שניתן בהנפקה.

סימני שאלה. מדוע דווקא עכשיו?

הנפקה בדיסקאונט נתפסת לרוב בשוק ההון כמהלך של חולשה, כאילו החברה נאלצת "למשוך" כסף במחיר נמוך מהשוק כדי להבטיח ביקושים. מנגד, העובדה שהחברה בחרה לגייס דווקא אחרי תקופה של עליות במניה - 50% מתחילת השנה, מלמדת על רצון בעצם לדלל את החזקות בעל השליטה אחרי העלייה.   

התגובה השלילית כעת עשויה גם לשקף חשש משבירת המומנטום החיובי שראינו בתקופה האחרונה. השאלה המרכזית היא מדוע לגייס דווקא עכשיו. ייתכן שמדובר בצורך לממן פרויקטים יזמיים חדשים ברומניה, או ברצון לנצל חלון שבו המשקיעים מוכנים להזרים הון בתנאים יחסית נוחים לחברה. לחלופין, מדובר בצעד לחיזוק הנזילות והחוסן הפיננסי של החברה, שיאפשר לה גמישות רבה יותר בשוק תנודתי. במידה וההון יופנה לפרויקטים קיימים או להשבחת נכסים, הדבר עשוי להוות בשורה למשקיעים, שכן הוא עשוי לתרום לגידול עתידי בהכנסות וברווחיות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה בת"א סגרה על האפס; ניו מד עלתה 2.9%

טבע ירדה 3.6%, הביטוח עלה 0.85%, הבנקים ירדו 0.4%

מערכת ביזפורטל |

השוק תיקן את הירידות. אולי זה בגלל שנתניהו קצת חזר בו מהאמירה הקשה של אתמול, כשבמקביל יש חדשות משרדי ממשלה מקבילים על שת"פ עם העולם. בולט במיוחד משרד האנרגיה - היו דווח על העמקת שיתוף הפעולה עם קפריסין לשם העברת גז לאירופה. מעבר לכך, נתניהו מתכנן מסיבת עיתונאים הערב בנושאים כלכליים. השוק מעריך שתהיה הרגעה מסוימת. 


ידיעה נוספת בתחום האנרגיה היתה על הרחבת התשתיות לצנרת שתוביל גז מישראל למצרים - שברון נערכת להגדלת ייצוא הגז מישראל למצרים. מדובר על פרויקט לוויתן כמובן וזה השפיע על מניות לוויתן בעיקר ניו מד שזכתה כבר מהבור לתשואה עודפת על השוק בזכות הראיון בביזפורטל - יוסי אבו: "השוק מפספס את ניו מד" - מאיפה יגיע האפסייד בהמשך?


הנפקות פרטיות פוגעות במשקיעים מקרב הציבור. הנה הדוגמה האחרונה - חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42%  , שקיימה אמש מכרז למשקיעים מסווגים והנפיקה עבורם מניות שדה פקטו דיללו את המשקיעים הפרטיים. להרחבה בנושא ראו כאן - צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%.

הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו. פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי - הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?

מנכ״ל משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים" - משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים. משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".