המידע שהיה יכול להציל את מגה והיה בידיה כל הזמן - ואיך זה קשור לשטראוס ואמזון
היא ישבה על הספה ובהתה בקיר. בעוד שעה היא תצטרך לצאת והיא עדיין לא החליטה מה תלבש הערב לחתונה של מאיה וגל. היא מבינה שמארון הבגדים לא תבוא הישועה. ואיך תספיק ללכת לקנות שמלה בשעה? כולל נסיעות. פתאום נשמע צלצול בדלת. "זה השליח של אמזון" והיא חשבה "אבל לא הזמנתי כלום". "הבאתי לך את הבגדים שאת צריכה". כאילו קורא את מחשבותיה. היא פתחה את הדלת ולא האמינה למראה עיניה. באמזון ידעו מראש שזה בדיוק הסגנון שלה, שזו בדיוק השעה שבה היא נמצאת בבית ושכמו תמיד היא דחתה את הכול לרגע האחרון.
בסיפור הלא דמיוני הזה מתואר החזון של אמזון לשימוש בביג דאטה. אמזון פיתחה את המודלים הסטטיסטיים לאומנות של ממש ומסוגלים לחזות מראש וברמת דיוק גבוהה מה אנשים יבקשו לרכוש. אמזון מוכיחה הלכה למעשה את הערכים שמעניק השימוש בביג דאטה וההשפעה שלו על עסקים ושיווק: הגברת מכירות, הצפת ערך ונאמנות לקוח, שירות ממוקד ויעילות תפעולית.
העיסוק בפסטיבל קאן האחרון היה סביב דאטה וההשפעה שלו על עסקים ושיווק. כמי שניהל שיווק לאורך שנים בחברות שירותים, השימוש בדאטה ככלי שיווקי הינה פרקטיקה טריוויאלית ובסיסית עבורי. אך עבור גופים רבים מדובר ביכולות חדשות, כאלו שאינן קיימות בארגון, לא ברמת התשתית הטכנולוגית ולא ברמת התשתית האנושית והמחשבתית. גופים אלו כוללים חברות שירותים שעולם הדאטה שלהן אינו מנוהל כיום, משרדי פרסום שחסרים ביכולת ליצירתיות מבוססת דאטה, וחברות מוצרי צריכה כדוגמת אסם ותנובה, שהיכרותן את הצרכן מבוססת מחקרים וקבוצת מיקוד אך לא דאטה על הפעילות שלו בפועל.
לצערי, בישראל, במרבית האירגונים שימוש בדאטה ככלי לניהול נמצא באיחור ביחס לנעשה בעולם. הכישלון השיווקי והעסקי של מגה הוא דוגמא מצויינת לכך.
למגה, כמות עצומה של מידע אודות הלקוחות כגון סלי קניה, פיזור גיאוגרפי, רגישות למחיר, ניתוח מבצעים, העדפה מותגית ועוד. שימוש יעיל בדאטה היה יכול לשנות את גורלה של הרשת. במגה יכלו לדעת, בזמן אמת, כמה צרכנים מקטינים סל קניה ברשת. באיזה מחירים הם קונים והאם יש תנועה למחירים נמוכים. הם יכלו להתאים קופונים והצעות אישיות. בתוספת סקרים הם היו יכולים להבין תהליכי עומק שקורים, ואולי להגיב בזמן ובדרך נכונה יותר ואפילו להשיג יעילות תפעולית.
- עוד עליית מחירים: קרטון חלב יעלה יותר מ-7 שקל; מה יקרה למחיר הדלק
- רעידת אדמה: בהסתדרות מבקשים הבהרות ממכירת הקנין הרוחני של אסם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כלי ומטרה: אפליקציית שטראוס כדוגמה
למה הדאטה כל כך חשוב? כי תהליכי השיווק משתנים. אנו נמצאים במעבר לעולם של שירותים במובן של מערכת יחסים מתמשכת עם הצרכן, שיח תמידי ויצירת ערך. בשביל לעשות את זה בצורה מוצלחת צריך להכיר את הצרכן, באופן אישי. ולעבוד פרסונלית. מרבית החברות, ובעיקר חברות מוצרי צריכה לא מכירות את הצרכן שלהן באופן אישי. הן עובדת בתקשורת המונים ולא מורגלות בניהול תקשורת פרסונלית וישירה עם הצרכן.
נשווה למשל בין רשתות השיווק לחברות מוצרי צריכה. הופעת המותג הפרטי הפכה את רשתות השיווק ליצרניות, וכעת הן משמשות גם כמוצר וגם כפלטפורמה. הדאטה שבידי רשתות השיווק נותן להן יתרון אמיתי וישמש לפיתוח מוצר והתאמתו, תמחור, מיקום בחנות ובמדף ובתכנון אמצעי השיווק. איסוף ושימוש מדויקים בדאטה מצד רשתות השיווק, יחייב את חברות מוצרי הצריכה לחשוב מחוץ לקופסה כדי לא להישאר מאחור.
ניצנים ראשונים להפנמת המצב ניתן לראות באפליקצה החדשה של שטראוס שבה כל מי שמעלה חשבונית מאחת מרשתות השיווק מקבל ניקוד במידה והאפליקציה מזהה שנרכש מוצר של שטראוס. בתמורה, הלקוחות יזכו להטבות. המערכת למעשה משמשת כמטרה וככלי - היא נולדה במטרה לאסוף דאטה (מספר טלפון, פרטים אישיים, אזור מגורים והרגלי צריכה) והיא גם משתמש כהנעה לפעולת רכישה נוספת של מוצרי החברה.
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
כמו בכל תחום בחיים ההכרה בכך שישנה בעיה היא חצי הדרך אל הפיתרון. השימוש בדאטה דורש שינוי ממשי ב-DNA של החברה ועבור רוב הארגונים שזקוקים לכך ושמוכרחים לבצע את המעבר התפיסתי ממוצר לשירות דרושה החלטה נחושה של המנכ"ל, הענקת כלים והשקעה כספית בתשתיות והחשוב מכך - הקמת מטה שאחראי על הביצוע.
המהפכה בהתהוות: דאטה משמש לקריאייטיב, סיפור המותג, בניית קמפיינים ועוד
אם מסתכלים לרגע במה שקורה בעולם ניתן להבין את גודלה של המהפכה: דאטה משמש היום לצורך קריאיטיב, בניית סיפור המותג ובניית קמפיינים, דאטה משמש היום לצורך כתיבת להיטים מוזיקלים, דאטה משמש היום לבינה מלאכותית ואוטומציה של תהליכים, דאטה משמש היום למצוא אהבה. ואת המוצר המתאים ביותר עבורי.
מי שיישאר מאחור יהפוך ללא רלוונטי וכל ניסיון שלו להשיב אש במלחמת הקיום העסקית תיראה עבור המתחרים כמו לא יותר מזמזום קל של זבוב ביום קיץ חמים. בדיוק כמו מגה.
הכותב הוא סמנכ"ל השיווק של בית ההשקעות אקסלנס
- 16.אריק 24/08/2015 14:50הגב לתגובה זופשוט ציטט כל מיני קשקושים של מנהלי שיווק שלא מבינים דבר הדאטה וסתם זורקים את המילה אמאזון ואי ביי בלי להבין באמת את שורש הבעיה.
- אמיר אריק 25/08/2015 12:18הגב לתגובה זולא כתוב שמגה נפלה בגלל אי שימוש או שימוש לא נכון בדאטה. כתוב שזו עוד תקלה. וההקשר לאמזון זה הדאטה. אבל רק מי שעובד בדאטה מבין את זה. ואת שורש הבעיה.
- 15.ABC 23/08/2015 21:56הגב לתגובה זוכאילו היה כתוב day-ta, תבדוק בכל מילון מקוון, יש גם סאונד, דיי-טה.
- 14.כשהיית בסלקום חשבת והתנהגת אחרת...מה קרה כעת ?! (ל"ת)אחד שיודע 21/08/2015 20:56הגב לתגובה זו
- 13.תוהה 21/08/2015 11:42הגב לתגובה זוהמשבר של מגה בעיצומו ומקאן, בגלל שהוא ה-משרד הכי חזק בארץ, הוא נקי? כל הזמן עבודה מאוחרת מדיי ומעטה מדיי. לא רק אחריותם אבל יש להם חלק נכבד במשבר הזה.
- 12.די לתרגם בלוגים (ל"ת)בועז 20/08/2015 18:56הגב לתגובה זו
- 11.דני דין 20/08/2015 18:50הגב לתגובה זוכולם מדברים על זה, אף אחד לא באמת עושה את זה. דן אריאלי.
- 10.אנליסט פרילנס 20/08/2015 18:27הגב לתגובה זוקראתי והתנסיתי כמה פעמים באפליקציה. אם זה דוגמא למשימה עסקית שמבוססת על דאטא של צרכנים אז היצרנים בישראל בבעיה. היא לא יכולה לזהות מגמות בשום צורה, הרי מדובר בסריקה אנושית של קבלה. כל עוד אין חיבור אמיתי לפדיונות אל מול פרטי המידע הפרסונלי של הלקוח אין שום תמורה אמיתית לא לחברה ולא לצרכנים. זה לא שיווק חדש זה פלסטר טכנולוגי פלקטי של מידע שנקרא בבלוגים ולא במאגר העסקי האמיתי של החברה.
- כתוב ״ניצנים ראשונים״ על שטראוס. לא שזו המצאת העולם (ל"ת)אורי לוי 20/08/2015 21:07הגב לתגובה זו
- אנשי שיווק אאוט אנשי מחקר אין (ל"ת)ג'ון ברייס 20/08/2015 18:57הגב לתגובה זו
- 9.מר קטינג 20/08/2015 18:23הגב לתגובה זואי שימוש בביג דאטה זה הסיבה לנפילה של מגה? וואלה? חוץ מזה הכול היה פיקס ניהול? נדל״ן וכד ולהשוות בין אמזון ומגה נו באמת, אמזון יודע ומכיר את הצרכן שלו בכל רגע נתון משלבי הקניה , עד כמה מגה יכולה להכיר את הצרכן שלה. בקיצור זרקת כל מיני מושגים ערבבת אותם עם כמה חירטוטים והופ איזה כתבת יח״צ נחמדה נהייתה.
- אורי לוי 20/08/2015 21:05הגב לתגובה זואם היא רק היתה עושה את זה. הקטנת סלי קניה, רגישות למחיר, מעבר מוצרים ומותגים. וזה לא ביג דאטה. זה דאטה. פשוט. ו
- 8.דייויד אוגילבי 20/08/2015 17:00הגב לתגובה זובכל דור נותנים לזה שם חדש..BI...'דאטה מיינינג'...קונטקסטואל..פרסונליזיישן...ביג דאטה...דאטה ווארהאוזינג....שמות מפוצצים שבכל דור עושים קופה על מוחות קטנים ותחת שצריך כיסוי. ובסך הכול מגה הצליחו להשניא עצמם על הצרכנים מסיבות די באנאליות. מספיק לשמוע (בדיעבד) על המנכל המהולל ולהכיר את הפרסומאית המדהימה...
- 7.אליעזר 20/08/2015 16:14הגב לתגובה זוככה זה כשחושבים שהלקוחות בכיס ועובדים בשבילם. אני אשית לא קונה במגה כבר עשר שנים בגלל היחס הרע.
- 6.ג'ון דו 20/08/2015 15:46הגב לתגובה זוהאיש תותח שיווק. אחלה כתבה.
- 5.דניאל 20/08/2015 15:25הגב לתגובה זומגה פשטה רגל בגלל שלא ידעה איך לקנות בזול ולהוריד עלויות תפעוליות. זה אגב, כתוב בדוחות שלה
- הדאטה היה עוזר להם להבין את המצב והבעיות (ל"ת)אורי לוי 20/08/2015 21:02הגב לתגובה זו
- 4.בלה בלה בלה...מה רצית להגיד אדון ביג דאטה. (ל"ת)נו מה? 20/08/2015 14:35הגב לתגובה זו
- 3.לקוח מגה 20/08/2015 14:29הגב לתגובה זוחוץ מזה שמגה הקימה מועדון לקוחות גדול והציע ללקוחות קופוניים אישיים על סמך הרגלי הקנייה שלו כלומר כן השתמשה בנתונים שאספה.
- עשתה אבל לא טוב (ל"ת)אורן לוי 20/08/2015 21:01הגב לתגובה זו
- 2.גיא 20/08/2015 14:15הגב לתגובה זולמה? כי הוא מדבר בסיסמאות מ2012 שלא אומרות כלום מה כן אפשר להבין? שאתה לא באמת צריך להבין במשהו, רק לזרוק מושגים חסרי משמעות וחצאי משפטים מכתבות שקראת איפושהוא ורבע משפט מאיזו הרצאה שראית והוסמכת כמומחה. קישקוש בלבוש.
- 1.גל ברק 20/08/2015 14:08הגב לתגובה זודאטה זה השיווק החדש. כרגע יותר מדברים ופחות עושים
- צודק. ככה בדיוק מלקקים לבוס. סחתיין עליך. (ל"ת)פחחח 20/08/2015 14:35הגב לתגובה זו

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.