הגז חזר, וגם הקמפיין: "לא נכון היה לפרסם כשהיינו מהגופים המזהמים"
אחרי כמעט 3 שנים ללא קמפיין פרסומי משמעותי, וכשתדמיתה הציבורית לא בשיא - כרגיל, העלתה בסוף השבוע חברת החשמל סרטון, הראשון מבית היוצר של אדלר חומסקי מאז נבחר לפני כחצי שנה
הקמפיין שעלה אתמול (יום שבת) בערוצי הטלוויזיה ובאינטרנט, כולל 3 סרטונים והושקעו בו 6 מיליון שקלים. הקמפיין יהיה גם מגזרי ויופנה לקהל החרדי, הערבי והרוסי. סביב הקמפיין יש מספר מסרים: הפחתה דרמטית בפליטות גזי חממה ופליטות מזהמים; הפחתה בסיכון לזיהום יבשתי וימי בזכות הפחתה בהובלת סולר ומזוט באמצעות משאיות ואוניות; הופחתה במחיר החשמל המסופק לצרכן, מדיניות שמנסה לקדם שר האנרגיה סילבן שלום.
ונעבור למספרים: שנת 2010 הייתה שנת שיא מבחינתה של חברת החשמל בכל הנוגע לשימוש בגז, עם 36.5% מכלל ייצור החשמל שהתבסס על כך. מאז נשפכו הרבה מים בנילוס, נורה הרבה יריות בכיכר תחריר, וקו הגז בין מצרים לישראל נפגע בסדרת פיגועים - מה שהחזיר את החברה לאופציית המזוט והסולר המזהמים והיקרים. בשנת 2012 למשל ירד ייצור החשמל באמצעות גז לרמה של 16% בלבד, כאשר מנגד 22% יוצר באמצעות סולר ומזוט (השאר אגב יוצר בין היתר על ידי פחם).
אלו היו גם השנים שהחברה נמנעה מלצאת בקמפיינים פרסומיים דרמטיים, למעט כאלה שקוראים לחיסכון בצריכת החשמל ומגע זהיר עם חשמל. הסיבה לכך הגיונית: "לא היה היגיון לפרסם כשאתה אחד הגופים הכי מזהמים בישראל", מסביר אורן הלמן, סמנכ"ל רגולציה, קשרי ממשל ותקשורת בחברת החשמל, בשיחה עם אייס. "במארס השנה התחיל להגיע גז מקידוח תמר, ומאז ועד היום מייצרים כל יום בערך 50% מתצרוכת החשמל שלנו באמצעות גז טבעי".
בשנה האחרונה נכנסו לתפקידם גם מי שאחראים על הפן התקשורתי של החברה: הלמן הגיע מלשכת העיתונות הממשלתית, שם שימש כמנהל הלשכה, ודליה בודינגר מונתה לדוברת חברת החשמל, לאחר 2 עשורים בתקשורת המשודרת, ובתפקידה האחרון - מנכ"לית החדשות המקומיות של קודה תקשורת. כניסתם לתפקיד, וההחלטה האסטרטגית של מנכ"ל החברה אלי גליקמן להיכנס לתחום הרשתות החבריות, הגם שחברת החשמל היא גוף מונופוליסטי ואף אנכרוניסטי, אמור היה להיות הצעד הראשון בשינוי תדמית החברה. האם הקמפיין הנוכחי יעשה את זה?
אריק ובנץ, הגרסה הישראלית
בקמפיין החדש שנערך בבית הפוסט של JCS, מככבים כרגיל צמד הבובות שקע ותקע, אליהם הצטרף גם תינוק ללא שם. מאז נחשף לפני כשבוע, עלו תיאוריות שונות ומשונות לגבי זהותם המינית של שקע ותקע, בדומה לסוגיה שהעסיקה בעבר את ארה"ב לגבי הבובות אריק ובנץ מ'רחוב סומסום'.
ומסתבר שהדיון שהתעורר סביב שקע ותקע, עשה רק טוב לחברת החשמל. על פי נתוני יפעת בקרת פרסום מהשבוע האחרון, כפי שמסרה חברת החשמל לבקשת אתר אייס, עולה כי כלל האייטמים והדיון התקשורתי שהתעורר סביב הקמפיין, זכו לשווי חשיפה כולל של 1.3 מיליון שקלים.
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
בדרך לשינוי? אורן הלמן (יח"צ)
אז השאלה המתבקשת - שוב - היא מדוע באמת צריכה חברה שהיא מונופול מוחלט במשק, לקמפיין במיליוני שקלים? "מדובר במהלך דרמטי של הפחתת זיהום אוויר לכן כשאנחנו חושבים שיש בשורה דרמטית וצריך לספר את זה לציבור ולהעביר לו את הבשורה הזאת", מסביר אורן הלמן, סמנכ"ל רגולציה, קשרי ממשל ותקשורת בחברת החשמל. "השקעה של 6 מיליון שקלים היא שולית וזניחה בעולם הפרסום. מדובר על שירות לציבור וחובה עלינו לשוחח עם הלקוחות. וכן, לעיתים יש גם סוגיות של היבטים תדמיתיים, וזה אחד מהם".
וכשהלמן מתייחס לנושא תדמית, הוא יודע שמדובר בעקב האכילס של החברה, שמתפארת ביום יום במיעוט יחסי של הפסקות חשמל, ובמחיר ריאלי נמוך יחסית למדינות אירופה. "אין ספק שתדמיתה של חברת החשמל היא לא טובה מסיבות שונות ומגוונות", אומר הלמן, "המטרה שלנו היא לשפר את התדמית של המונופול שאין לו אלטרנטיבה, ועדיין חשוב לו מה הציבור חושב עליו".
איך נולד תינוק
טוב, התשובה פה לא כולל חסידה או יחסי אישות, אלא הצעה שנרקחה במשרדי אדלר חומסקי, הפרזנטציה שהציגו להנהלת החברה במכרז על תקציב חברת החשמל. "אנשי 'אדלר חומסקי' הגו את רעיון התינוק בפרזנטציה שהם הציגו במכרז, ונדלקנו על זה", מודה הלמן. "התינוק מסמל את המושג החדש שנכנס לשיח 'קיימות' - דאגה לדורות הבאים ולקהילה, נושא איכות הסביבה ואיכות החיים שלנו. גם שקע וגם תקע הם דמויות של אנשים המודאגים לאיכות החיים שלהם".
מסתבר שכבר בישיבות ההכנה לקראת הקמפיין, דובר על האפשרות כי נושא זה יציף את סוגיית הזהות המינית של שקע ותקע, אולם לדברי אנשי חברת החשמל, לא זאת הסיבה שהניעה להוסיף את התינוק, והיא גם לא הסיבה לקמפיין.
בינתיים שם לרך הנולד אין, אבל גם נולד דווקא שיתוף פעולה עם 'ידיעות אחרונות', שבחברת החשמל ממהרים להצהיר כי על רקע הפרסומים האחרונים בנושא (על תכנים שיווקיים בדפי התוכן של 'ידיעות אחרונות', א"כ), במקרה זה לא מדובר בתוכן שיווקי ובפעילות עליה שולם כסף או דמוי כסף. "הכתב של 'ידיעות' אמיר בן דוד רצה לכתוב על דמות התינוק, וככה נולד הרעיון לעשות שיתוף פעולה כל הנוגע לשם של אותה דמות", אומר הלמן.
- 2.אייייייה 09/10/2013 15:36הגב לתגובה זולא רק חברת החשמל משתמשת בכלי הזה ע"מ להגיע להמונים ולהשפיע על דעתם (גם חברת ים המלח וחברות הגז ואחרות...) אני לא מבין למה הוצאות העתק של המיליונים הללו של חברות שרק רוצות להמשיך לעשוק את הציבור בהוצאות פרסום מיותרות (מבחינת הציבור...) לא חוזרות כבומרנג ע"י הבנת הציבור של המטרה שלהן: ===למנוע לחץ של הציבור על הכנסת והממשלה=== לבצע שינויים בגופים וברגולציה לטובת הציבור (התייעלות הארגון המפסיד מיליונים מכספי הציבור כל שנה ונמצא בחובות אסטרונומיים במקרה של חברת החשמל ובמקרה של חברות הגז ניסיון ברור למניעת חוקים ותקנות שחס וחלילה ירעו במקצת עם אלה שרוצים להשתמש באוצרות הטבע של מדינתנו הקטנה ולנצלם לטובתם (כספית) ולטובתנו, אך גם בברור לרעתנו (איכות סביבה שתיפגע בברור למשל...). שורה תחתונה, השימוש בפרסומות תדמית של החברות הללו רק מגדיל אצלי את האנטי אליהן...
- 1.מכירה מבפנים 06/10/2013 17:21הגב לתגובה זוהיא מחממת את הכיסא בחברת חשמל ומתעללת בכל מי שמטפל בתקציב שלה. היא צריכה ללכת!

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.