7 דברים שלמדתי כשופט בקאן: אל תדבר עם יפני על מהלך סיני
בוקר, 26 מעלות, רוח נעימה מלטפת את הטיילת, יאכטות מוצגות בשורה על קו החוף, שקט, שחפים אירופאים מנומסים דואים בעצלתיים, העיר עוד לא התעוררה לה. רק צוותי השיפוט של הפסטיבל מגיחים בעייפות מתוך המלונות לצעידת הבוקר המסורתית אל עבר ה-palais des festivals.
למרות השקט הפסטורלי, איש אינו אדיש, זהו היום השני לשיפוט המקדים בפסטיבל, אבל באוויר עומדת תחושה של משהו גדול שעומד לקרות. מרתק לראות אירוע כל כך גדול בהתהוות, פועלים חרוצים מרימים ביתני ענק שבעוד כמה ימים יארחו את האנשים היצירתיים בעולם, אני חולף על פני קיר הביתן של גוגל ומנסה לנחש מה עומד לקרות שם, צעירות צרפתיות בג'וגינג של בוקר מחייכות אלי, אולי בגלל התג, מצד שני יש פה כל כך הרבה פסטיבלים הן בטח כבר לא מתרשמות, אולי בגלל שדפקתי הופעה (בהזמנה רשמו קוד לבוש מחייב, לאט לאט אני מגלה שאני היחיד שנפל בפח וקפץ להשלים מלתחה בזארה ביום הטיסה).
מפעל אדיר, תעשייה שלמה של קריאייטיב, כסף, השפעה, מתנקזים למספר ימים של קוקטיילים ולחיצות ידיים. הכי מדהים שזה עובד כבר 60 שנה. אני מגיע אל אולם השיפוט, מתארגן על עוד כוס קפה, מקיש שם וסיסמא על הטאבלט וממתין לפאנל, עוד יום של הגשות מכל העולם, שיחות מעניינות, ויכוחים, צחוק ובעיקר המון המון מידע, כזה שמעיף את המוח, כזה שכבר אי אפשר להכיל (בהתחלה עוד רשמתי לי בצד הערות חשובות לחבר'ה במשרד, די מהר הבנתי שאין לי סיכוי להדביק את הקצב).
יום אתמול התחיל קצת מבולבל, שביתת פקחי הטיסה הצרפתיים שיבשה את ההגעה של מרבית השופטים, חלקם גילו יצירתיות גם בדרך לכאן והמירו טיסות ברכבות, רכבים, טרמפים ואפילו מסוק. הבוקר המוקדם תפס אותם לא מוכנים, עייפים, מתרגשים, כועסים, לחוצים.. שעתיים שלוש של היכרות ונאומים ולאט לאט האווירה השתחררה, עד הצהריים כבר נכנסו כולם למוד קאן. חלוקה לקבוצות, סינון ראשוני והופ לעבודה.. קצת מוזר לקרוא לזה עבודה, זה אמנם מאד אינטנסיבי אבל הזמן פשוט עף לו.. ממש כמו בתיכון כל אחד תופס לעצמו תפקיד בקבוצה, הנה החכמולוג, הנה החפרן, הנה זה שלחוץ לצאת להפסקה, הנחמדה שמחייכת לכולם, המורד שיצא לעשן למרות שביקשו להמתין, חביב המורה, השמן.
אני מוצא את עצמי מרותק למסך, מקשיב לאנשים חכמים וחדים שואלים שאלות מלאות עומק ומנסה לחשוב על הדבר החכם הבא להגיד בעצמי. כולם פה מנוסים מאד, רובם מבוגרים הרבה יותר ממני אבל האווירה כל כך פשוטה, כל כך חסרת יומרנות ופוזה שאתה פשוט מוכרח להודות שזה כנראה המקצוע הטוב בעולם.
יש כמה נקודות מעניינות שהצטברו אחרי המון דירוגים. אם פאנל השיפוט בקאן הוא מיקרוקוסמוס לעולם האמתי אז אולי לא תהיו מופתעים מדי:
1.We had zero budget - הוא אולי המשפט השחוק ביותר והשכיח ביותר כמעט בכל ההגשות (כמובן שיש לו המון וריאציות וחלקן יצירתיות במיוחד אבל זו רוח הדברים), נדמה שהמחאה החברתית הגיעה גם לקאן והטרנד הנוכחי הוא לעשות הרבה יותר בהרבה פחות. מעבר לכך שזה מרשים מאד מבחינת האימפקט זה משקף לגמרי גם את המציאות העסקית שבה אנחנו עובדים, בפאנל השיפוט קצת צוחקים על זה אבל היי, אפילו אני מזהה צחוק עצוב
2.לפעמים הטכנולוגיה היא רק טכנולוגיה - למי יש יותר טכנולוגי הוא המשחק החדש בפרסום. נכון, עשרות קמפיינים מדהימים שעושים שימוש בטכנולוגיה מהפכנית במיוחד ומרשימים מאד בתוצאות אבל לפעמים יש תחושה שמרוב טכנולוגיה ורצון להדהים קצת שכחו את הרעיון הפשוט, החד, המבוסס על תובנה אמיתית כזה שמפיל אסימון ( לקח לי רבע שעה להסביר לשופטים מה זה אסימון) תנו לנו טכנולוגיה אבל אל תשכחו שאנחנו עוסקים בשיווק ובשכנוע תאפשרו לה לעזור אבל אל תתנו לה לגנוב את ההצגה.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
3.הבעיות הגדולות של האנושות במאה ה-21 כנראה ייפתרו על ידי מותגים. נכון שאפשר להרים גבה צינית, נכון שברור שיש פה אינטרס, נכון שהם מרוויחים מזה יותר אבל למי אכפת? המותגים של השנה האחרונה, הזיזו הרים, האכילו רעבים, ניקו חופים ויערות גשם, ניסו לפתור סכסוכים פוליטיים, צמצמו נהיגה בשכרות והחזירו תקווה למיליוני אנשים.. עם העובדות אי אפשר להתווכח, לפחות הם מנסים.
4.הכל מותר - אני לא בטוח אם זה בהשפעת הרשת או שפשוט המוח האנושי כבר לא מגיב לגירויים פשוטים אבל כמות הקמפיינים על סף האקסטרים הייתה פשוט אדירה. יותר בוטה, יותר חצוף, יותר מתגרה, יותר סקסי, יותר נוקב בקיצור הרבה יותר חזק ולפנים .. לפעמים קצת יותר מדי. אני אוהב את זה אולי בגלל שאני ישראלי, חלק מהשופטים קצת היו בשוק.
5.ספורט הוא כנראה המכנה המשותף הרחב ביותר, האמוציונאלי ביותר, הטעון ביותר והנוגע ביותר בעולם אחרת אין דרך להסביר את כמות ההגשות שחיברה מותגים לספורט. ממהלכים בנאליים במיוחד ועד מהלכים גאוניים אין ספק שאנשים מתייחסים מאד ברצינות לספורט שלהם.
6.Back 2 basic עדיין שולט - עשרות הגשות של מותגים בכל העולם זיהו תובנות יפות שקשורות למשפחה, ללאום, לחברים, לעיר ילדות וכדומה היו מרגשות מאד והצליחו לייצר אימפקט לא מבוטל ולהניע לפעולה, אנשים מגיבים לזה באופן מדהים וגם צוות השיפוט לא התחמק מדמעה פה ושם.. בקיצור תחזרו הביתה זה טוב לכם.
7.אין טעם לשאול שופט יפני שאלה תרבותית על מהלך שהגיש מותג סיני הוא רק ייעלב מזה ולא ירצה לאכול איתך סושי.
הכותב הוא סמנכ"ל האסטרטגיה במשרד הפרסום LEAD
- 1.ג.א 27/06/2013 11:35הגב לתגובה זואחד האנשים היותר מבריקים שיש בעולם הפרסום.
- נראה חכם. הרצל כזה (ל"ת)30/06/2013 17:41הגב לתגובה זו
- (ל"ת)תותח! 27/06/2013 19:20הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
