צלילה של 99%: סלינה, רשת האירוח הישראלית, לא פורעת הלוואה ומסתבכת
כבר בנובמבר 2022, כשבוע בלבד אחרי ההנפקה שלה, הכתובת הייתה על הקיר: חברת האירוח הישראלית סלינה, שהוקמה על ידי דניאל רודסבסקי ורפי מוסרי, שהספיקה ביום הראשון לעלות ב-300%, איבדה כ-90% מערכה בחמישה ימים. עוד בתחילת הדרך הנורה האדומה הבהבה: השווי שיוחס לחברה היה גבוה מאוד, התנודתיות הייתה גבוהה בשל סחירות נמוכה וכבר אז היה נראה שמחיר ההנפקה, 9.75 דולר, גבוה.
כעת, אחרי צלילה של מעל 99% במחיר המניה, ייתכן שהחברה הישראלית, רשת המלונות לצעירים, לקראת חדלות פרעון. מי שהונפקה בשווי של 1.2 מיליארד דולר וזכתה להבעת און של איש העסקים אדם נוימן, חוותה לא מעט קשיים והשווי שלה נפגע בעשרות אחוזים, כמתברר כי היא גם לא מצליחה לעמוד בהתחייבויות שנטלה. החברה עדכנה כי היא עלולה להגיע בקרוב לחדלות פרעון והמשקיעים, איך נאמר זאת בעדינות, לא ממש הופתעו. לפי המסמך שהוגש לרשות ניירות ערך האמריקאית, החברה נטלה הלוואה של 50 מיליון דולר מחברת IDB INVEST עוד לפני ההנפקה אך לא העבירה את תשלום הריבית (כ-450 אלף דולר) כמסוכם, לפני כשבוע.
הבעיה של סלינה היא המכתב שקיבלה מהחברה המלווה. IDB עלולה למשש בטוחות שנתנו לה למימוש הערבות, כולל נכסי החברה בדרום אמריקה ומכאן - הדרך לתהום קצרה. הנה מה שאמר רפי סלינה בראיון אצלנו כאן, רק לפני שלושה חודשים.
לפני קצת יותר משנה דיווחנו כאן בהרחבה על הסיבות שבגללן סלינה בדרך למטה, או ליתר דיוק - כל הדרך מ-5 מיליארד ל-150 מיליון דולר, אחרי שנכנסה דרך ספאק לוול סטריט. ההפסד שנה קודם הגיע לכ-200 מיליון דולר, לעומת 180 בשנה קודמת, כשההכנסות הוכפלו ל-180 מיליון דולר, אבל עסק שמכניס 180 מיליון דולר ומפסיד 200 מיליון דולר צריך להגדיל פי כמה את ההכנסות.
- חברה להתחדשות עירונית נקלעה לקשיים, הדיירים בלחץ - מה קבע ביה"מ?
- המשבר בשוק המזון מגיע לחברות; מי ייפגע ומי כבר אכל אותה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לרגע היה נראה שהכניסה של האחים חג'ג' אולי עשויה להציל אותה, אבל האחים טעו בהשקעה הזאת ושרפו 90 מיליון שקל.
- 3.50 מיליון דולר?? 24/07/2024 16:22הגב לתגובה זו50 מיליון דולר??
- 2.אשכנזים שוב עבדו על מרוקאים. חחח (ל"ת)סודי 22/07/2024 10:18הגב לתגובה זו
- 1.בדרך לפשיטת רגל מהירה. (ל"ת)היה צפוי 22/07/2024 09:56הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
