פט גלסינגר אינטל
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc
לקראת הדוחות

אינטל תדווח הלילה, הנה מה שצריך לדעת

לקראת דוחות אינטל אחרי המסחר, המשקיעים מקווים לטוב; מובילאיי פרסמה דוח סביר, אבל המשקיעים ציפו ליותר - המניה יורדת
יובל כרמל |

מניית אינטל  INTEL CORPORATION נמצאת במומנטום חיובי מתחילת השנה האחרונה ומשלימה זינוק של 28%. רק שזה מגיע אחרי התרסקות של 63% מאז אפריל 2021. המניה שהמשקיעים לא אוהבים כבר הרבה שנים אמנם זינקה הפעם, אבל כדי להיכנס לפרופורציות: אנבידיה  NVIDIA COR טסה ב-218% מתחילת השנה ו-AMD  ADVANCED MICRO DEVICES קפצה ב-72%.

אז המשקיעים מקווים לראות סוף סוף משהו שירגש אותם באינטל. מבין חברות השבבים, אינטל שמדווחת הלילה, היא הראשונה לדווח. המשקיעים שואלים את עצמם האם הביקוש לצ'יפים של AI (בינה מלאכותית) עשוי להסיט את החברה מהמעבדים המסורתיים שלה.

לפי הערכות האנליסטים, אינטל תדווח הלילה על הכנסות ברבעון השני של 12.1 מיליארד דולר ועל הפסד מתואם של 4 סנט למניה. הצפי לרבעון הבא הוא להכנסות של 13.2 מיליארד דולר ורווח של 16 סנט למניה.

שאלה מעניינת נוספת היא מה תעשה החברה בתחום חלוקת הדיבידנד. בתחילת השנה הפחיתה אינטל את הדיבידנד שלה ב-66%, צעד שממנו נמנעה עד כה. סביר שהדיבידנד ימשיך להיות ב"הולד". 

בחודש שעבר עדכנה אינטל את המשקיעים כי יש בכוונתה להפוך למתחרה רצינית של טאיוואן סמיקונדקטור ושהיא תנסה לקצץ עד 10 מיליארד דולר מהעלויות בשלוש השנים הקרובות - מהלך שישפיע לטובה על ביצועי החברה לפי צפי האנליסטים. אם אינטל תצליח להתחרות עם טיוואן סמיקונדקטור, היא תוכל להכניס הרבה מאוד כסף מחוזים להסכם ייצור שבבים עבור חברות כמו אפל, אנבידיה וקוואלקום, שאינם מייצרים בעצמם ובוחרים לעתים קרובות בייצור דרך טיוואן סמיקונדקטור או סמסונג. אינטל צופה שההכנסות מהשבבים שלה יתרמו ליחידה בשנה הבאה הכנסות של 20 מיליארד דולר.

לפני כחודש הכריזה אינטל על הקמת מפעל בקריית גת בסכום עתק העומד על לא פחות מ-25 מיליארד דולר. זוהי ההשקעה הכי גדולה של חברה בינלאומית בישראל כשהמפעל צפוי להתחיל לפעול עד שנת 2027. זאת לאחר שהכריזה אינטל על הקמת שני מפעלים באריזונה בעלות של 20 מיליארד דולר, לצד שורה של מפעלים שמקימה החברה באירופה. אבל, בחודש הזה לא נרשמה התקדמות והחששות בארץ שעל רקע הרפורמה-מהפכה ומחאות, אינטל עשויה להתקרר. 

ומה עם מובילאיי? מובילאיי  החברה שבשליטת אינטל ומהווה כבר כ-20%-25% משוויה של אינטל פרסמה לפני המסחר תוצאות לרבעון השני. החברה אומנם עוקפת את צפי האנליסטים בוול סטריט, אבל התחזית והחשש להמשך מורידים אותה ב-6% (וזה אחרי שזינקה לפני המסחר ב-5%.

קיראו עוד ב"גלובל"

מובילאיי הרוויחה 17 סנט למניה על הכנסות של 454 מיליון דולר (ירידה של 1% לעומת הרבעון המקביל), מעל צפי האנליסטים לרווח של 12 סנט למניה על הכנסות של 451.7 מיליון דולר. מובילאיי גם העלתה את תחזית הרווח התפעולי השנתי המתואם לטווח של 600 עד 631 מיליון דולר, לעומת צפי קודם ל-548-577 מיליון דולר - עליה של 9.4% לעומת התחזית הקודמת. תחזית ההכנסות של החברה נותרה ללא שינוי בטווח של 2.065 עד 2.114 מיליארד דולר (אחרי שהורידה אותם ברבעון הקודם, כאשר אז הסיבה הייתה מבצעים והפחתת סובסידיות בסין).  כנסו כאן להרחבה על הדוח של מובילאיי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.