ממשלה בנימין נתניהו
צילום: חיים צח/ לעמ

הממשלה הכריזה על הטבה להורים לילדים עד גיל 3, לא כולם יהנו ממנה

ראש הממשלה, שר החינוך ושר האוצר הציגו את תוכנית החינוך חינם מגיל 3 - לאחת מההטבות משפחות רבות יתקשו להגיע
מתן קובי | (3)

תוכנית "חינוך חינם עד גיל 3" של הממשלה הנוכחית כולל סעיפים רבים וסוגים שונים של הטבות. אחת מאותן ההטבות היא קבלת של עוד 2 נקודות זיכוי לכל הורה עובד, הבעיה היא שבפועל רק מי שמשתכר ב-13 אלף שקל בחודש יוכל להנות ממלוא ההטבה. על פי נוסח התוכנית, כל הורה לילד עד גיל 3 יוכל לקבל עד לשתי נקודות זיכוי עבור כל ילד עם מגבלה של 4 נקודות זיכוי למשפחה (שווי של עד 940 שקל בחודש).

עובדים רבים בארץ זכאים לנקודות זיכוי בצורה מסוימת, בעיקר כאלו עם הכנסה נמוכה מהשכר הממוצע ובגלל חבות מס נמוכה רק בעלי הכנסה גבוה יוכלו באמת להנות מההטבה הזו, אשר לרוב תגיע לפחות מ-940 שקל בחודש. 

ההטבה השניה של התוכנית היא סבסוד שכר הלימוד ב-1,700 שקל בחודש, הטבה אשר לא תחול בגנים פרטיים. הסבסוד יהיה בהתאם לגובה ההכנסה של ההורים (ככל שההכנסה גבוהה יותר כך הסבסוד נמוך יותר) ובסך הכל זוג הורים אשר יצליח למצות את הטבות התוכנית יוכל לחסוך כ-2,650 שקל בחודש.

לפני כשבועיים אושרה בכנסת ההצעה להאריך את תוקפה של הטבת המס המעניקה נקודת זיכוי נוספת להורים לילדים בגילאים 6-12 עד סוף שנת 2023. לאורך שנת 2022, הורים לילדים בגילאים 6-12 היו זכאים לנקודת זיכוי נוספת במס, מכוח הוראת שעה שתוקפה הוארך עד סוף פברואר 2023, בעקבות הקדמת הבחירות. הצעת החוק שאושרה מאריכה את תוקף ההטבה עד סוף שנת 2023, אולם נקבע בה כי אם עד יום ה-1 ביוני 2023 לא תאשר הכנסת תקציב מדינה חדש, יפוג תוקפה של ההטבה בסוף חודש מאי 2023.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מאריק 02/05/2023 10:56
    הגב לתגובה זו
    האינפלציה תקפוץ ותאכל את כל ההטבות?
  • 2.
    ראש ממשלה שהוא שקרן בן שקרן (ל"ת)
    אמא לילד,שלא נכנסת ל 02/05/2023 09:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הדג מסריח מהראש 02/05/2023 05:50
    הגב לתגובה זו
    הבטחות על המים . ההתמחות של ביבי שקרים והבטחות שווא . אל תבנו עליו .
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.