לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח מחר (שלישי) לאחר שחופשה היום לרגל יום מרתין לותר קינג. השווקים עדיין נמצאים בעלטה וקשה עדיין להגיד האם, מתי או כיצד תתממשנה נבואות הזעם על מיתון כבר ברבעון הנוכחי.
ביום שישי האחרון החלו הבנקים לפרסם את דוחותיהם לשנת 2022 - סיטיגרופ רשם רווח של 2.5 מיליארד דולר, או 1.16 דולר למניה, מעט מעל הציפיות ל-2.3 מיליארד דולר, או 1.14 דולר למניה. ההכנסות, לעומת הרבעון המקביל טיפסו ב-6% ל-18 מיליארד דולר, כשהתחזית היתה ל-17.9 מיליארד דולר. בנק אוף אמריקה דיווח על הכנסות של 24.5 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2022, ורווח של 7.1 מיליארד דולר (85 סנט למניה).
השוק האמריקאי עדיין חלש. האינפלציה אמנם יורדת כמצופה אך נראה כי נדרשות פעולות נוספות של הפד' לצינון השוק שכן שוק העבודה מסרב להתקרר כפי שבכירי הבנק היו רוצים. התקררות שוק העבודה היא הכרח עבור דיכוי האינפלציה ולשם הבנק המרכזי חותר, חרף המודעות למחיר הכבד שזה ייגבה מהשווקים ומהמשקיעים.
בבנק אוף אמריקה גם צופים עליית מחירים משמעותית בשוק המזון במחצית הראשונה של השנה שתביא לעלייה במניות החברות הקמעונאיות. לדבריהם, המניה היחידה שמעניינת כרגע היא "קרפור" (לכתבה המלאה).
- פנסיה במסלול S&P 500 - ההגנה שלא מדברים עליה
- "ה-S&P 500 יגיע ל-7,000 בסוף שנה"; מה התחזית ל-2026?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נתונים שצפויים להתפרסם השבוע:
מחר (שלישי) - מדד הייצור של האמפייר סטייט (תעשיית ניו יורק), שיעור האבטלה בבריטניה.
רביעי - מדד המחירים ליצרן שצפוי לרדת ל-6.8% בראייה שנתית ולמינוס 0.1% בראייה חודשית, מחירי התפוקה PPI (דצמבר), האינפלציה באירופה שצפויה להישאר על 9.2%, האינפלציה בבריטניה שצפויה לרדת מעט ל-10.5%.
חמישי - התחלות ואישורי בנייה, מספר דורשי העבודה, סקר פילדלפיה.
שישי - מספר הבתים שנמכרו (יד שנייה).
דוחות השבוע:
מחר (שלישי) - המשך דוחות הבנקים: מורגן סטנלי, גולדמן זאקס וגם יונייטד איירליינס.
חמישי - נטפליקס ו-The Procter & Gamble.
יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות מוסר כי "בהתאם לציפיות, האינפלציה השנתית בארה"ב סיימה את 2022 ברמת 6.5%. גם בראייה חודשית, מנוכת עונתיות, המדד איבד 0.1% ראויים לציון. אינפלציית הליבה, אשר גם היא מעוררת עניין אצל הפד, רשמה את ההתמתנות השלישית ברציפות, לרמת 5.7%. הפעם ה-BLS ציינה כי מחירי הדלק היוו את התורם המשמעותי ביותר בפער לירידה בכל הסעיפים, ויותר מניטרלו עליות במחירי הדיור. מחירי הדיור עלו ב-0.8% ניכרים במהלך החודש – מהלך מפתיע בהתחשב במיעוט חידושים של חוזי שכירות בחורף, דבר אשר יקשה על התמתנות האינפלציה בהמשך.
"עוד צוין כי מחירי המזון עלו ב-0.3% במהלך החודש. נעיר כי נתון זה מתפרסם לאחר זינוק חריג במחירי הביצים, עקב קיטון בכמות העופות עקב התפרצות שפעת העופות במדינה. בצד הדיפלציוני, לאחר עליות של 5.9% בשנה האחרונה, במונחים מנוכי עונתיות, מחירי הרכבים החדשים רשמו ירידה של 0.1% החודש. בהתאם לאינדיקציות, במה שיכול להוות סמן חשוב מאוד להתפתחות האינפלציה בהמשך. מחירי הרכבים המשומשים, מאידך, ממשיכים את מסעם דרומה, עם ירידה של 2.5%, המסכמת כמעט 9% בשנה האחרונה".
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מוסרים כי "בדצמבר נתוני האינפלציה היו בהתאם לצפי. סך הכול האינפלציה ירדה ב-0.1% והתמתנה ל-6.5% מ-7.1%. אינפלציית הליבה עלתה ב-0.3% (בהתאם לציפיות) ועלתה ב-7.5% שנה אחורה (התמתנות מ-6%). עקב ההאצה במחירי השכירות, מחירי השירותים עלו ב-0.5% (האצה מ-0.4% בנובמבר), זאת לעומת ירידה של 0.3% במחירי המוצרים (במדד הליבה). פאוול הדגיש בעבר שחזית המאבק באינפלציה מתרכזת במחירי השירותים אשר מושפעים מלחצי שכר (בעיקר).
"מה תרם לירידה באינפלציה? מחירי האנרגיה ירדו ב-4.5%, מחירי המזון עלו "רק" ב-0.3% (השיעור הנמוך ביותר ממרץ 21), מחירי מכוניות המשומשות ירדו ב-2.5%, ומחירי הנסיעות לחו"ל ירדו ב-3.1%. מחירי השכירות בחוזים מתחדשים עלו ב-0.8%, הקצב המהיר ביותר בשלושת החודשים האחרונים. פאוול מצפה להתמתנות בסעיף זה מאמצע השנה (לפי ההתמתנות במחירים במודעות באתרי האינטרנט), אך בינתיים מסתמנת מגמה של האצה. חשוב להדגיש שלמרות ההתמתנות במחירי השכירות במודעות באתרי אינטרנט, מפברואר 2020 (ערב הקורונה) מחירי השכירות לפי המודעות עלו יותר ממחירי השכירות ב-CPI. משמעות הדבר: הרגיעה במחירי השכירות במדד המחירים לצרכן עוד רחוקה.
"משמעויות: מדד דצמבר לא מבשר על התמתנות ברכיבי האינפלציה אשר חשובים כעת לפד': מחירי השכירות ומחירי השירותים למעט השכירות. למרות שמדד דצמבר תומך בהעלאת ריבית נוספת של 0.5% הציפיות בשוק הן ל עלייה מתונה יותר של 0.25%, זאת על רקע סימנים להתמתנות בפעילות הכלכלית (לפי הירידה במדדי מנהלי הרכש)".
מבנק הפועלים נמסר: "מחירי הסחורות שבו למגמת עלייה, אולי על רקע האפשרות שפתיחת סין תגדיל את הביקושים העולמיים לסחורות בכלל ונפט בפרט. מחיר חבית נפט מסוג ברנט עלה בכ-8.5% לרמה של 85 דולר, ומדד כלל סחורות האנרגיה עלה 6.6%. מדד מחירי כלל הסחורות רשם עלייה שבועית של 3.9% ומדד מחירי המתכות התעשייתיות עלה 7.2%.
"ארה"ב: האינדיקטורים הכלכליים מפתיעים לחיוב- עלייה במדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן. האומדן הראשון למדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן עלה בינואר מעבר לציפיות לרמה של 64.6 נקודות, לעומת רמה של 59.7 נקודות בדצמבר. עלייה בולטת נרשמה ברכיב השוטף אך גם רכיב הציפיות עלה החודש. הציפיות לאינפלציה לשנה קדימה ירדו הוסיפו לרדת לרמה של 4%, התמתנות ניכרת לעומת רמה של 5% במדד אוקטובר. הציפיות לטווח הארוך (חמש עד עשר שנים) נותרו ללא שינוי בשיעור של 3% לשנה.
"התמתנות האינפלציה והציפיות לאינפלציה, כמו גם החששות ממיתון, הביאו לירידה בשבוע האחרון בתשואות לפדיון על אג"ח ממשלת ארה"ב. התשואה לשנתיים ירדה מ-4.28% ל-4.22% לשנה, והתשואה לעשר שנים ירדו מ-3.56% ל-3.50%. נזכיר שהתשואה לעשר שנים הייתה 3.83% בסוף שנת 2022. הציפיות לאינפלציה לעשר שנים, הנגזרות משוק ההון, ירדו מעט מ-2.21% ל-2.18%, שיעור נמוך יחסית".
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
