אינפלציה מדד המחירים
צילום: מחלקת השיווק של מחסני השוק
בלעדי

בנק אוף אמריקה צופה עליית מחירים בשוק המזון ל-2023

בבנק צופים כי קמעונאות המזון תציג ביצועים טובים יותר בתחילת שנת 2023 לאור עליית המחירים אך המגמה תתהפך במחצית השנייה של השנה, עת שהצמיחה בשאר תחומי הכלכלה צפויה להתחדש; לדבריהם, המניה היחידה שמעניינת כרגע היא "קרפור"
דור עצמון |

תחום קמעונאות המזון יתמודד עם אינפלציה רצינית ב-2023: האינפלציה בתחום המזון תניע צמיחה אך עלויות העבודה והאנרגיה יפעילו לחץ ממשי על הרווחיות - כך צופה בנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA .

קמעונאות המזון לא הייתה חסינה בפני המגמה האינפלציונית חסרת התקדים של 2022 והציגה ביצועים נמוכים, וייתכן כי 2023 לא תהא כה שונה. בבנק צופים כי תחום קמעונאות המזון יציג ביצועים טובים יותר בתחילת 2023 אך במחצית השנייה של השנה, עם חידוש הצמיחה בשאר הסקטורים במשק – דווקא ביצועי קמעונאות המזון ייחלשו. שוק המשקיעים, המחפשים אחר הזדמנויות, חייב להיות זהיר במיוחד. ממליצים על מניית "קרפור".

1. הצרכנים נתונים ללחצים ולירידה בהיקפי המסחר: כל האינדיקטורים של הבנק מצביעים על ירידה בהיקפי המסחר, וירידה הדרגתית בהוצאות על מזון. החוסן היחסי הטמון במלאי המזון מאותגר גם בשל: אינפלציה דו-ספרתית באירופה; ירידה בכוח הקנייה, שמונעת בשל מחירי האנרגיה המאמירים; עליות בריבית; עיכובים בהעלאות שכר.

2. עלויות גבוהות יותר לענף המזון: השקת גידור האנרגיה בשנת 2023, אינפלציית שכר, נפחים נמוכים יותר וירידה במחירי הסחורות (commodities) עשויים להפעיל לחצים על מאזן הרווח/הפסד של הצרכנים. הצמיחה של כ-4% בענף המזון, שנבעה מאינפלציית מזון גבוהה עשויה להספיק כדי לשמור על שולי תפעול קבועים – בחישוב שנה-מול-שנה, אולם בבנק צופים כי לחץ על הרווחיות במחצית השנייה של 2023, אחרי מחצית ראשונה חזקה, מה שיוביל לעלייה בהוצאות.

3. תזרים מזומנים יציב ופנוי: בעיקרו של דבר, תחום קמעונאות המזון אינו עוסק בצמיחה אלא מנסה לשמר תזרים מזומנים יציב לאורך זמן. ה-FCF חייב להיות בר-קיימא אבל עדיין, המגזר חייב להיכנס למגננה. תשואות מדיבידנדים בסקטור המזון יוותרו יציבות ב-2023, עם פוטנציאל לרכישת מניות חזרה מן הציבור בהמשך הדרך.

4. הערכת שווי לא אטרקטיבית במיוחד: סקטור קמעונאות המזון ירד קמעא בשנת 2022 אך עדיין נסחר בשיעור מחיר/רווחים (P/E) גבוה מבחינה היסטורית אל מול פני השוק והממוצע של העשור האחרון. בשל כך, פעילות פירעון מוקדם היא יחסית מוגבלת.

בבנק אוף אמריקה מדבהירים כי חברת "קרפור" נכנסת לשלב חדש: מהתאוששות לעבר האחדה (קונסולידציה) ומציעה את הצמיחה הגבוהה ביותר מבחינת הרווח למניה – בתחום קמעונאות המזון. Casino ו-Ocado נחשבים 'מקרים מיוחדים' – בבנק מאמינים כי ההשלכות האחרונות מהסילוקין שבוצעו לאחרונה בניירות Casino יביאו רווחה מסוימת (מבחינת המאזן), בעוד ביצועי החברה ישתפרו. בבנק מחבבים את Ocado בשל הפתרון המקוון והמקיף שלה ויכולתה לממש אותו לכדי שורת רווח.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.