זיו סגל
צילום: משה בנימין
בלוגסטריט

האם העליות בשווקים יימשכו - מה הרמה שצריך לשים אליה לב?

איזו מניית שירותי תיירות מקוונים עדיפה והאם מניות התעופה סוף סוף מתחילות לשקף את הנעשה בענף?
זיו סגל | (6)

יצאתי לכמה ימים לנשום עולם בסלוניקי המהנה והפעם לא במתכונת של נוודות דיגיטאלית. לקחתי מחשב למקרה של צורך דחוף, עקבתי איתכם אחרי השווקים אבל שלא כהרגלי, דילגתי על עדכון יום רביעי. לשמחתנו השווקים שיתפו איתנו פעולה בשני הממדים החשובים שדברנו עליהם בעדכון הקודם. הראשון הוא הגעת ה-S&P500 בדיוק טכני מהודר ל-4000. השני הוא הובלת מדד הנאסד״ק שנערכנו אליה כאן. היום נתחיל מכאן ונחזור לעולם הנסיעות לחו״ל עם אנליזה תומכת שקבלתי מבית ההשקעות אופנהיימר שמלווה אותי כבר הרבה שנים טובות. לעבודה!

 

האם ה - S&P500 יעלה ויצליח לפרוץ את מחסום ה - 4000?

ההתאוששות בוול סטריט נמשכה וגם במדיה הפיננסית מתחילים לראות יותר ויותר את המילים שור/שוורים שמייצגות שוק עולה. ללמדכם שפעמים רבות השוק מקשקש במדיה שלעיתים לכשעצמה סתם מקשקשת.

הביטו על הגרף של ה-S&P500 שאיתו אנחנו עובדים לאחרונה ותראו שהוא כבר חצה קלות את מחסום פיבונאצ׳י ואת הממוצע הנע ל - 200 יום. יתרה מכך, למרות שביום חמישי נוצרה תבנית של פטיש, ביום שישי קיבלנו יום חזק (רואים נר חלול וירוק) שסגר מעל הסגירה של יום חמישי. מכיוון שהכל עבד כפי שנצפה כאן ומכיוון שסגירת השבוע היתה חזקה הנחת המוצא שלנו היא שהעליות ימשכו.

 

ניתוח הגרף ארוך הטווח מראה לנו שהאופטימיות בנקודה הזו צריכה להיות עדינה. תוכלו לראות על פי האינדיקטורים (וגם על מדדים שונים נוספים שעברתי עליהם) שהנקודה הנוכחית היא נקודת שיווי משקל. גם העובדה שהמדד נמצא בתוך משולש מצביע על שיווי משקל. אם תרצו, השור והדוב עומדים אחד מול השני, קפואים, אחרי שהשור עשה כמה מהלכים טובים, ואנחנו בהמתנה להמשך. נראה לי שהמספר הנוסף למעקב הוא 4080. זוהי רמת השיא של הגל הקודם. אם ה - S&P500 יעבור אותה גם תהיה פריצה של המשולש וגם תתחיל להיווצר תבנית של מגמת עליה. התמיכה כרגע היא 3900. מהלך מתחתיה יחייב חישוב מסלול מחדש.

 

בגרף של הנאסד״ק 100 לא הייתי צריך לגעת. התמיכה המשולשת עובדת בינתיים אבל עוד אין כאן סימנים של מעבר למגמת עליה. מהלך מעל 11800 יהיה סימן חיובי משמעותי.

 

מה אומרים באופנהיימר על מניות התיירות המקוונת?

בשבוע שעבר התמקדנו ברשת סלינה / SLNA שמכוונת לעולם הנוודות הדיגיטאלית. אופנהיימר מפנקים את תיק ה״אזרחות העולמית״ שלנו עם שלוש המלצות על מניות הזמנת שירותי התיירות. זמן טוב לעדכן את הניתוח הטכני לגביהן: 

הראשונה היא BKNG. אופנהיימר נותנים מחיר יעד של 2550. הגרף שלה מראה לכם את מה שאנחנו רוצים לראות על הגרף של ה-S&P500. שיא גבוה מהשיא הקודם. לכשעצמה המניה נמצאת במגמת עליה ולהערכתי יכולה להגיע גם ל - 2700.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

המניה השניה היא EXPE. אופנהיימר נותנים מחיר יעד של 120 דולר. אפשר לראות על הגרף למה EXPE היא יעד אפשרי ואכן יש שם מחסום התנגדות. יחד עם זאת הגעה לשם תהווה פריצה של הממוצע ל - 200 יום שתהיה סימן חיובי לכשעצמה כך שאולי יווצר מומנטום לעליה משמעותית יותר.

 

שתי מניות אלו מקבלות מאופנהיימר המלצת תשואת יתר.

 

החברה השלישית היא כמובן ABNB. מקבלת מאופנהיימר המלצת תשואת שוק בלי מחיר יעד. גם מבחינת הגרף היא הכי פחות מלהיבה מהשלוש כך שנראה שסדר הצגת המניות הוא סדר העניין בהן.

 

נוסעים וטסים בירוק

עוד מניה ברשימת האזרחות העולמית שלנו היא אובר / UBER שמתקדמת לכיוון מוניות אוטונומיות. אנחנו רואים שהיא חזקה ביחס ל - S&P500 ולכן ראויה לבחינה. מבחינת הגרף אנחנו רואים שניסיונות העבר הקרוב של פריצת הממוצע ל - 200 יום (שמתי רגיל ואקספוננציאלי) לא צלחו אז אני מתקשה להעריך האם הפעם זה יעבוד. נראה לי אפשר לחכות למהלך מעל 30 דולר ואז לנסות לקחת את UBER לעליה אוטונומית.

 

נסיים את המסע העולמי שלנו עם עדכון חיובי ל - JETS, קרן הסל להשקעה בחברות התעופה. כתבתי עליה לא מזמן כאשר ניתחתי את בום התיירות שצפוי מסין וראיתי בה אפשרות די משמעותית לחשיפה למגמת התיירות הגואה. אפילו תהיתי מדוע היא אינה ממריאה אבל הגרף מראה שהיא סוף סוף המריאה. אולי חיכתה לנוסעים הסיניים... סביר שנראה אותה ב - 23 דולר בשלב ראשון.

 

זהו להיום. שתהיה לנו נסיעה טובה בשווקים ובכל מקום.

כותב המאמר הינו זיו סגל ([email protected]) העוסק בתחום השווקים הפיננסיים, ניתוח טכני, מימון התנהגותי ואימון מנטלי, בעל עיסוקים מגוונים בתחום באקדמיה ובפרקטיקה.

*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    הכל מבוים. איך יכול להיות שהגיע בדיוק ל 3999 ? (ל"ת)
    משה 16/01/2023 18:54
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    השוק בתחתית הגיע הזמן לאסוף מניות ערך (ל"ת)
    מייק1 16/01/2023 15:03
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תודה רבה על הניתוח (ל"ת)
    אלון 16/01/2023 13:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יריב 16/01/2023 13:24
    הגב לתגובה זו
    התיקונים אחרי דצמבר נוראי היו חיוניים אבל הריבית תמשי לעלות החודש, גם אם רק בעוד 0.25% - לעבר 4.5%. ב2008 הקריסה הגיעה עם העלאה ל 5.25% ואנחנו הולכים ומתקרבים לגובה הריבית הזו. כל הבנקים הגדולים בארה"ב מחכים צד ולא קונים עד שלא יבואו ירידות. ההיטקיסטים המשועממים של הקורונה לא יצילו את המצב עכשיו וגם לא סוחרי רובין-הוד שהתאדו. יהיה לא נעים כמה שבועות ואז לקראת הקיץ אולי קצת יציבות. קנו שורטים/פוטים או השארו בחוץ עד יעבור זעם.
  • 1.
    עליות עליות 20 שנה השוק עולה עוד עוד עליות .. (ל"ת)
    2023 16/01/2023 12:07
    הגב לתגובה זו
  • נד נד, נד נד, שב עלה, עלה ורד... (ל"ת)
    מכיר ? 16/01/2023 13:47
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.