"גם אם המלחמה תסתיים, קרקע ורכוש ניזוקו וההשפעה על המזון תימשך"
"מחירי המזון בעולם מזנקים בשבוע האחרון בעקבות הפלישה של רוסיה לאוקראינה. חשוב לציין שהעלייה הזו התחילה עוד הרבה לפני כן, וזה בגלל שנתיים של מגיפת הקורונה לה הייתה השפעה ניכרת בצד ההיצע עם יצירת צווארי בקבוק וייקור עלויות השינוע. מטבע הדברים כשמדובר בסחורות חקלאיות ומוצרי מזון יש השפעה ככל שזמן השינוע מתארך. המלחמה אם כן רק העצימה מגמת התייקרות שהייתה קודם לכן ובעטיה ראינו מחאות ציבוריות", כך אומר רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות -0.23% בראיון לביזפורטל.
את השיחה עמו אנחנו מקיימים כשברקע הנתונים הבאים שישלוף גם במהלכה, ומטרידים גם את הצרכן הישראלי: מחיר החיטה זינק בשבוע ב-17% וב-58% בשנה, מחיר התירס בשבוע האחרון עלה 8% וב-34% בשנה האחרונה, מחיר שמן דקלים עלה 11% בשבוע ו-81% בשנה אחרונה. "זו טיסה, אם תרצה, של מחירי המזון", מגדיר זאת מנחם.
"אנשים סקרנים לגבי מה יקרה כשתסתיים המלחמה, אך צריך להיזהר מהשימוש בטרמינולוגיה של 'המלחמה מאחורינו'. גם אם הפעילות הצבאית תסתיים בהסכם כזה או אחר ההשלכות על התפוקה, שטחי גידול וכח אדם זמין תהיינה ארוכות וממושכות יותר, לכן ההשפעה שלה על מחירי המזון תהיה ארוכה גם היא".
רוסיה כבר פוגעת באזרחים ומתקנים אזרחיים, ואם נסיט רגע את המבט מההרג המזעזע ונתמקד במשק ובסחורות – בסוף השאלה היא אם אמצעי הייצור נפגעים, לא? למשל – שדות חקלאיים, חוות, מפעלים. אם כל אלה, ועובדיהם, יצאו ללא פגע יכול להיות שהדברים ישובו למסלולם במהרה?
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נזק לקרקע ולרכוש בהחלט נגרם ויגרם, אבל קשה להעריך אפילו בצורה משוערת את הנזק בשורה התחתונה מעצם הפעילות הצבאית לשטחי גידול, כח אדם זמין, שימוש בטכנולוגיות – פעילות סייבר. הרי החקלאות היא פעילות ממוכנת. כל הגורמים האלה יכולים להשפיע גם לטווח הבינוני והארוך על התפוקה ותמחור התבואות ומוצרי מזון גולמיים וחומרי גלם לחקלאות".
כמו שאמרת חלק ממחירים הסחורות החקלאיות כבר קפצו במהלך 2021 וחוץ משיבושים בהובלה הייתה תוצרת שנפגעה למשל בשל משבר האקלים. זו לא מגמה שתמשך?
"ברור לחלוטין שהנושא הולך ומחמיר והופך בעייתי בשנים האחרונות והנחת העבודה היא שלא נעשה מספיק לבלום את המגמה. אז גם אם לשים את המלחמה בצד ולדבר על העידן שאחרי הקורונה – פגעי מזג האוויר והאקלים ילכו ויקשו עוד יותר על עונות חקלאיות ויגדילו את התנודתיות של התפוקה, הזמינות והמחירים של שורת גידולים חקלאיים. ברור לחלוטין שלמשוואה נוספים גם , המלחמה באוקראינה והמשך השפעות הקורונה עליהן דיברנו. להשפעות אנחנו עדים כאן בישראל, וכל העולם עד להן".
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
כשאנחנו מדברים על תירס, חיטה, גרעיני מזון, אנחנו נהוג להביט על בורסות הסחורות – אבל בהתייחס ללקוחות מהתעשייה הישראלית, עד כמה מדובר בכלל על שוק של ספוט וכמה של חוזים מראש?
"אני מניח שגם התעשיינים מסתכלים על החוזים האלה".
כמה הציבור אמור להרגיש בכיס את ההתייקרויות האלה?
"המזון היום מהווה 14.6% מסך ההוצאות של משקי הבית ואם לסבר את האוזן עם דוגמאות שמופיעות בכותרות: בסל המוצרים הנוכחי משקל הבשר 1.3%, ביצים מסך ההוצאה של משק בית זה 0.3% במדד, משקל עופות זה 1.2%. מדובר בהחלט בסחורות ומוצרי מזון שנפגעים קשות בשלב היצור בגלל התשומות שמהן מפיקים את המוצרים אך משקל בסך ההוצאות קטן יחסית. אני אומר שהמגדלים של המזון נתקלים בסיטואציה של עליות חדות שעומדות לזו ומנגד ברמת הצרכן בשורה התחתונה בסל עצמו הן יחסית קטנות".
איזה דיליי צפוי עד שנראה השפעה? הרי יש פה מלאים שנקנו או יוצרו במחירים נמוכים יותר שקודם כל צריך לסיים.
"ככל שהמלאים נקנו במחירים נמוכים יותר, והסבירות לכך לא קטנה, כי עיקר העלייה הייתה בשבוע האחרון, אז התמסורת משם למחיר לצרכן תהיה יותר נמוכה. צריך לזכור שבכל הקשור למחירי מזון יש עוד גורמים שמשפיעים – תחרות, פתיחה לייבוא מתחרה, מדיניות ממשלה, לחץ ציבורי. כל אחד מהגורמים האלה יכולים להשפיע על התמסורת בין מחירי התשומות כפונקציה של הקורונה והמלחמה עד למחיר לצרכן".
אפשר יהיה להבטיח אספקה ממקומות חלופיים שאינם רוסיה או אוקראינה?
"רוסיה ואוקראינה יחד נכון להיום מהוות 20% מהיצע התירס העולמי. זה הרבה לשתי מדינות. הן 28% יחד מהיצע החיטה וכמעט 80% מגרעיני החמניות. כלומר הן מדינות שיש להן משקל מרכזי בחלק לא קטן מהיצע הסחורות החקלאיות וזו חלק מהסיבות לתגובה החדה של המחירים.
ולגבי שווקים חלופיים - הם מנצלים הזדמנויות ומעלים מחירים, אבל אני מניח שיש לישראל חלופות לאוקראינה בנושא של יבוא סחורות חקלאיות. היבוא מאוקראינה עמד על 184 מיליון דולר אשתקד, זה 0.4% מתוך סך היבוא לאירופה. צריך לזכור משהו פשוט - ככל שמדובר בסחורות חקלאיות ומוצרי מזון גולמיים לריחוק ולמשך השינוע יש חשיבות הרבה יותר גדולה מאשר יבוא של מתכות תעשייתיות או כימיקלים".
איך עוד נראים המספרים של יחסי הסחר בין ישראל לאוקראינה, וגם לרוסיה?
"היצוא לאוקראינה ב-2021 עמד על 197 מיליון דולר, 1% מסך היצוא לאירופה. בהשוואה ל-2020 ראינו זינוק גדול במנוחים דולריים ביצוא של 46% ו-20%. במספרים מוחלטים, כמדינה, קשה לומר שלאוקראינה יש משקל גבוה בסחר החוץ. אם מסתכלים על רוסיה מגלים שהיצוא לרוסיה היה גדול יותר מלאוקראינה – 784 מיליון דולר אשתקד והיבוא 688 מיליון דולר, זה פחות מ-4% ביצוא. בקושי 1.5% מהיבוא מכל אירופה.
מה בכלל מייצאים מישראל לרוסיה ואוקראינה?
"ברור לחלוטין שאלה שירותים של ההייטק. זה פחות בתחום החקלאי".
המשבר משפיע גם על הרפתנים בארץ, עוד קודם לכן הם דרשו במסגרת התכנון המשקי לייקר את מחיר המטרה שהם מקבלים מהמחלבות. עכשיו הם טוענים שההתייקרות עוד יותר אקוטית. לדעתך זה יגיע למצב בו מחיר החלב, שנזכיר שהוא בפיקוח, יעלה?
"העלאת מחיר החלב אינה החלופה היחידה למצב מהסוג הזה. הממשלה יכולה לתת סיוע לרפתנים. אני מניח שהעלאת מחיר החלב אינה בין העדיפויות. הכל תלוי בהמשך עצמת העלייה במחירי התשומות. באופן כללי ובמבט קדימה מה שיכול להשפיע על המשך ההתייקרות הוא אלמנט הציפיה שקיים בכלכלה – חשש ממחסור בעתיד גורם לאגירה של סחורה מסוימת, וכך בפועל נוצר כבר כעת מחסור".
לסיום מה תוכל לומר על מחירי הנפט? ביידן עכשיו מדבר על כך שארצות הברית ושותפות יפיקו 60 מיליון חביות כדי להלחם בעליית המחירים – כמה זה ישפיע?
"זה עשוי להוריד את מחירי הנפט אבל קשה לנקוב במספרים בתקופה שהמחירים עולים ב-8% בשעה. קשה להעריך את היחסים בין הביקוש להיצע. אם מחר תהיה ידיעה לפי אוקראינה ורוסיה הגיעו להסכמות ההשפעה של זה על ירידה במחירי הנפט תהיה גדולה מהגדלת היצע החביות באופן פיזי. חלק מהעלייה כעת נובע גם הוא מאלמנט הציפיות למחסור.
"לגבי פורום מדינות אופק, כקרטל, באופן עקרוני יש לו פיתוי להגביל את התפוקה ככל שהמחירים גבוהים. אבל כעת הם עלו ברמה כזו שקשה יהיה לו להגביל את כל החברות בו להגדיל את התפוקה, שוב, כי המחירים גם ככה זינקו. אז יש פה מבחן למשמעת של חברות אופק. ישנן גם הערכות שמבחינה טכנית אופק לא תוכל להפיק הרבה יותר ממה שהיא מפיקה כעת. גם בחודשים האחרונים אופק לא הגיעה למכסה שהיא הכריזה.
- 1.דני דין 03/03/2022 12:37הגב לתגובה זוקשקש ולא אמר כלום
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
