ההימור על הקריפטו לא משתלם בינתיים לג'ק דורסי: בלוק בשפל של שנה
תקופה פחות טובה עוברת על ג'ק דורסי שלא מזמן התפטר מתפקידו כיושב ראש טוויטר, TWITTER INC ככל הנראה עקב לחץ המשקיעים שלא היו מרוצים מביצועי החברה, וגם החברה הגדולה השנייה שהקים, בלוק (לשעבר Square) SQUARE נסחרת במחיר הנמוך ביותר ב-52 השבועות האחרונים.
חברת התשלומים הדיגיטליים נמצאת במגמת ירידות כחלק מהמגמה הכללית בוול סטריט לנטוש מניות צמיחה לטובת אלטרנטיבות אחרות לנוכח הדאגה מצעדי הפד. מאז שינוי שמה בדצמבר האחרון צנחה המניה 31% ונסחרת כעת לפי שווי שוק של 61 מיליארד דולר. גם הנפילות בשוק הקריפטו משפיעות לרעה על החברה שקשרה את גורלה בטכנולוגית הבלוקצ'יין.
שינוי השם היה חלק משינוי אסטרטגי בחברה. החברה עוסקת בתחום הפינטק כאשר היא מאפשרת לבעלי עסקים לקבל תשלומים בכרטיסי אשראי ומספקת כלי ניתוח ועוד. יש ברשותה גם אפליקציית תשלומים ועוד שירותים. בחודש דצמבר הודיעה החברה על איחוד כל השירותים תחת שם אחד חדש - בלוק. השם לא היה מקרי ושיקף את העניין הגובר בחברה בטכנולוגיית הבלוקצ'יין - הטכנולוגיה שעומדת ביסוד המטבעות הקריפטוגרפים, כאשר החברה מתכוונת לסמוך על הטכנולוגיה ולהפוך להיות מבוססת בלוקצ'יין.
דורסי הוא מעריץ נלהב של רשת הבלוקצ'יין הראשונה - הביטקוין ובטכנולוגיה הזו באופן כללי. הוא קידם אותה ותמך בה במשך שנים גם דךר חברת סקוואר, הן בתמיכה במפתחים וכן הוספת פונקציונליות לאפליקציית התשלומים שלה שתמכה בביטקוין. לפני שהפסיק להיות מנכ"ל טוויטר הבטיח אף הכנסת NTF לרשת החברתית.
- פיפ"א תחת חקירה: האם הבלוקצ'יין שבכרטיסי המונדיאל מוביל להימורים?
- ממניות לטוקנים: נאסד"ק רוצה לשכתב את וול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביום חמישי האחרון הכריז דורסי כי החברה מפתחת מערכת פתוחה לכריית ביטקוין, שתקל על התהליך ותאפשר לציבור הרחב להשתתף ברווחי הרשת דרך העמדת כוח המחשוב שברשותו. מנהל בכיר בבלוק, תומס טמפלטון, צייץ ברשת החברתית של הבוס: "אנו רוצים לגרום לכריה להיות נפוצה ויעילה יותר בכל דרך אפשרית, מקניה, התקנה שימור ועד הכריה עצמה - אנו רואים בזה צורך ארוך טווח והמערכת תהיה מבוזרת לחלוטין ללא צורך בקבלת אישורים מיוחדים". המשקיעים פחות התרגשו מהכניסה לתחום החדש ושלחו את המניה לירידה של כ-3%.
ההימור על הבלוקצ'יין לא משתלם בינתיים, כאשר מניית החברה נעה בקורלציה גבוהה עם שוק הקריפטו שסובל מחודשים של ירידות מאז נובמבר האחרון. גם מניות אחרות מהתחום כגון Marathon Digital RIOT BLOCKCHAIN ועוד סובלות מירידות.
אם כן הירידות במניות הצמיחה יחד עם הצניחה החופשית בשוק הקריפטו מעיבים מזה זמן על המניה והורידו אותה לשפל, אך חשוב לזכור כי החברה לא זונחת את עיסוקיה המסורתיים שממשיכים לצמוח. יחד עם ההודעה על המערכת לכריית ביטקויין מסרה החברה הודעה נוספת שמטבע הדברים תפסה פחות כותרות אך ייתכן שחשיבותה לא פחותה. החברה מסרה על הרחבת השירותים שהיא מציעה בקנדה בשיתוף פעולה עם חברה מקומית, זאת במקביל למגמת ההתרחבות הבינלאומית כאשר הכריזה כבר על תוכניות שהיא מציעה לבעלי עסקים בספרד, צרפת ואירלנד. שנה שעברה הכריזה החברה על רכישה באוסטרליה בגובה 29 מיליארד דולר של חברת אשראי צרכני. עסקה שנראתה חיובית לאנליסטים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
האנליסטים מגיבים למומנטום השלילי כאשר ביום שישי האחרון ספגה מניית בלוק שתי הורדות המלצה של אנליסטים מדויטשה בנק ומקייבנק, הראשונה מ-330 דולר ל-210, והשניה מ-300 ל-225. כיום נסחרת המניה ב-133 דולר. אך למרות ההורדות רוב האנליסטים עדיין תומכים במניית בלוק עם 18 המלצות קניה מתוכם 4 קניה חזקה, 10 המלצות החזק ובלי אף המלצת מכירה.
ייתכן מאד שעם הירגעות המומנטום השלילי נגד מניות הצמיחה ששולט כעת בוולט סטריט, יחד עם שינוי כיוון בשוק הקריפטו והמשך הצמיחה הגבוהה של החברה וההתרחבות הבינלאומית בתחום הלוהט של הפינטק יאיר את המניה באור אחר בעיני המשקיעים בעתיד הלא רחוק.
- 4.מהעתיד 19/01/2022 18:07הגב לתגובה זובאמת? אתם כאלו מקובעים ורואים לטווח קצר שזה עושה לי בחילה. זה פרוטוקול האינטרנט (ביטקוין) שהצליח לממש מושג של כסף, הדבר היחיד שרק לשליט היה עליו מונופול גם בדמוקרטיות הכי גדולות בעולם בעזרת מוסדות הבנקים. זהו, החגיגה נגמרה. עכשיו השוק החופשי יהיה באמת חופשי, ואף אחד לא יכול לעצור את זה. החלום של פרידמן התגשם. דורסי בחור חכם
- 3.ירון וויטפילד 18/01/2022 10:50הגב לתגובה זואם עוד לא הבנתם שהבוטים של המוסדיים עובדים בדיוק להיפך מאיך שהמשקיע ה"חכם" עובד אז לא הבנתם כלום, בהצלחה בעולם הישן.
- 2.אחד העם 18/01/2022 09:38הגב לתגובה זוראית כמה בלוק גדלה בשנתיים האחרונות?
- 1.יניב 17/01/2022 20:33הגב לתגובה זוהעלת הריבית הראשונה...מנית ביטא של הביטקויין אז...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
