אוטונומו תכנס לוול סטריט דרך ספאק לפי שווי של 1.4 מיליארד ד'
מצטרפת נוספת לגל הנפקות הספאק בוול סטריט: אוטונומו טכנולוגיות הישראלית, שפיתחה זירת מסחר לדאטה שנאסף מרכבים מקושרים (Connected vehicles), תכנס לנאסד"ק באמצעות מיזוג עם השלד Software Acquisition Group INC II (סימולים: SAIIU / SAII / SAIIW) ותחל להיסחר תחת הסימול OTMO לפי שווי צפוי של כ-1.4 מיליארד דולר. העסקה צפויה להזרים לאוטונומו לפחות 280 מיליון דולר, וזאת בהנחה שבעלי המניות הקיימים בשלד לתוכו תמוזג לא יבצעו פדיונות. בחברה מתכוונים להשתמש בכסף כדי להאיץ את החדירה לשווקים חדשים וכן להרחיב את סל המוצרים. הנהלת אוטונומו תישאר בתפקידה גם לאחר ההנפקה. אוטונומו, שהוקמה ב-2015 ע"י המייסד והמנכ"ל בן וולקוב, שואפת לתרגם לכסף את הנתונים הנאספים ע"י רכבים מקושרים, כשתמכור את המידע לארגונים מתעשיות שונות. לפי החברה, ישנם מאות מיליונים של רכבים מקושרים והמידע שמופק מהם רלוונטי לאלפי לקוחות פוטנציאליים. אותם נתונים משמשים למתן שירותי חירום, מיפוי דרכים, ניהול תשתיות של רכבים חשמליים, שירותים מבוססי רישום, חנייה, תחזוקה, ביטוח, וכן לשיפור חווית הנהיגה ולפתרונות בעולמות העיר החכמה. זירת המסחר שפיתחה החברה משרתת יצרניות רכב, ציי רכב ולדבריה אוטונומו יותר מ-100 נותני שירותים בתעשיית התחבורה. לזירת המסחר הזו מוזרמים נתונים מכ-40 מיליון רכבים מקושרים בעולם. לחברה מרכז פיתוח בישראל ומשרדיםבארה"ב ואירופה. עד כה גייסה אוטונומו 82 מיליון דולר. עם המשקיעים הבולטים בחברה נמנים הקרנות בסמר ו-StageOne שנכנסו להשקעה בה עוד בשלב הסיד, Dell ו-Hearst Ventures. עם הכניסה לנאסד"ק, בעלי מניות קיימים באוטונומו ימכרו בעסקת סקנדרי מניות בשווי של כ-30 מיליון דולר. לאחר ההנפקה אלה צפויים להחזיק ב-72% מסך הון המניות של אוטונומו. העסקה תלויה באישור של בעלי המניות של אוטונומו וחברת השלד, לאחר שבדירקטוריונים של שתיהן עברה ההצעה. חברת השלד, מאחוריה עומד המשקיע ג'ונתן הוברמן, גייסה 172.5 מיליון דולר עם הנפקתה בספטמבר האחרון, בה השקיעו בחברה משקיעים מוסדיים לרבות BNP Paribas, Fidelity, Senvest Management ו-Hearst Ventures, והן משקיעים אסטרטגיים כמו Dell. ספאקים (SPAC - Special Purpose Aquisation Company) הם למעשה מעין שלדים בורסאיים ללא פעילות קיימת, שנשענים על המוניטין של היזמים מאחוריהם, שמתחייבים בפני המשקיעים בהם לאתר תוך שנתיים חברה אותה ירכשו. 2020 נחשבת לשנת שיא במספר ההנפקות באמצעות ספאק, כשגם ישראליות דוגמת אינוויז, REE, טאבולה, וטוקספייס (כל מה שצריך לדעת על מבנה ה-SPAC בטור של הלל בש).
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
