מודי
צילום: יחצ

לקראת עימות? על רקע המתיחות, הודו חסמה 118 אפליקציות סיניות

הודו וסין ממשיכות להתקוטט בהימאליה; הודו הולכת בעקבות ארצות הברית וחוסמת גישה לטכנולוגיה סינית בשטחה. פרטים נוספים מתגלים על העימות שבו מתו 20 חיילים הודים לפני כחודשיים
ארז ליבנה | (1)

הודו וסין בדרך לעימות. זה ברור כמעט לכולם בזירה הבינ"ל. הזירה המרכזית, אופיו של העימות והיקפו, עדיין לא ידועים. אבל עימות יש והוא ממש לא מתחת לפני השטח. המתיחות הצבאית סביב קו הגבול שבאזור לאדאק שבהימאליה, מוביל לאסקלציה בכמה זירות.

 

היום הודיעה הודו על חסימתן של 118 אפליקציות סיניות, בשל טענות לפגיעה בביטחון הלאומי ההודי. בין היתר, הודו חסמה אפליקציות של טנסנט (סימול: TCEHY), באידו (סימול: BIDU) וקבוצת ANT של עליבאבא (סיבול: BABA).

 

"בשל אופיים של האיומים, הוחלט לחסום 118 אפליקציות למובייל, מאחר והמידע הזמין בהן הופך אותן למעורבת בפעילויות, שפוגעים בעצמאותה ובשלמותה של הודו, פוגעים בביטחון ההודי, בביטחון המדינה ובסדר הציבורי", נכתב בהודעה מטעם משרד המידע והאלקטרוניקה ההודי.

 

בממשל ההודי אומרים כי קיבלו תלונות רבות ממקורות שונים, כולל שימוש לרעה באפליקציות שזמינות גם באפל (AAPL) וגם באנדרואיד של גוגל (GOOG), גניבת מידע והעברתו לשרתים מחוץ לתחומי המדינה – מה שפוגע בביטחון הלאומי של המדינה. בנוסף, גם גישתה של Huawei וטכנולוגיית דור ה-5 שלה נחסמו לשוק ההודי.

 

אגב, למרות שחלק מהחברות, כמו באידו ו-ANT, אינן נמצאות בשוק ההודי, לחסימות האלה יש משמעות כלכלית לא מבוטלת על חלק מהחברות. לדוגמה, משחק בשם "ליוויק" של טנסנט הורד 93 מיליון פעמים בהודו בשנתיים האחרונות והיא האפליקציה הכי רווחית במדינה, עם הכנסות של קרוב ל-40 מיליון דולר.

 

העימות הטכנולוגי הוא המשך לעימות הצבאי

כזכור, לפני כחודשיים מתו 20 חיילים הודים בעימות הצבאי הראשון בין המדינות מאז שנלחמו אי אז ב-1962 – בעקבות ההתקוממות בטיבט וצידודה של הודו בחבל הארץ ומתן מקלט למנהיג הרוחני, הטיבטי, הדאלאי לאמה.

 

העימות הנוכחי בין הצבאות מתקיים סביב הגבול בלאדאק שברכס ההימאליה, בשיוק במקום שבו נערכה המלחמה ההיא, כשקו הגבול במקום, שנקרא "קו השליטה האקטואלי" – Line of Actual Control (LAC) – נקבע אז. מה שקורה בחודשים האחרונים, זה שסין מרחיבה את הנוכחות הצבאית שלה באזור, בטענה כי סלילת כביש בדרך לשדה תעופה פוגע בביטחון שלה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בוושינגטון פוסט פרסמו אמש פרטים נוספים מאותו האירוע ולפיו, סין הסכימה להזיז אוהלים צבאיים שבקרבת קו הגבול המשותף, כאשר החיילים ההודים באו ללוותם, החיילים הסינים לקחו מוטות עץ עם מסמרים והכו 20 חיילים למוות. גורמים בהודו אמרו לעיתון כי מאז אותה התקרית "אין לנו אמון בכלל סין ואנחנו לא נאמין להם יותר. הודו דיממה למען ההגנה שלה ומוכנה לדמם עוד כדי להגן על עצמנו".

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הודו לנצח 03/09/2020 16:49
    הגב לתגובה זו
    הודו זה דמוקרטיה מושחתת.סין זה דיקטטורה קומוניסטית אכזרית וצמאת דם-כסף במירמה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".