ענקיות הטכנולוגיה מכות את התחזית - זרקור על הדוחות
ביום חמישי בלילה לאחר תום המסחר נרשם אירוע היסטורי - ארבעת הענקיות אפל, אמזון, גוגל ופייסבוק שמהוות כ-42% ממדד הנאסד"ק 100 וכמעט 20% ממדד ה- S&P500, פרסמו את הדוחות שלהן לרבעון השני במקביל. התוצאות של ארבעתן עקפו בפער גדול את תחזיות האנליסטים המוקדמות.
החגיגה והאופטימיות הרבה, הגיעו יום אחד בלבד לאחר שימוע היסטורי שנערך למנכ"לים של חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, שהגיעו להעיד בפני ועדת המשפטים של הקונגרס האמריקאי, שתפקידה לבחון האם לחברות המדוברות יש כוח רב מדי בשוק הדיגיטלי. במהלך השימוע, הוועדה דרשה מהמנכ"לים לתת עדויות ולחשוף מסמכים בחשד לפעילות שנועדה לדכא תחרותיות במטרה לשמור על המונופול של כל אחת מהן, ועל כך שהן פוגעות במכוון במתחרות הקטנות יותר וגורמות להן נזק עצום.
אפל - החברה הגדולה בעולם (שוב)
אפל זינקה בעקבות הדוחות והגיעה לשווי שוק של כ-1.84 טריליון דולר ובכך עקפה גם את חברת הנפט הסעודית ארמקו. אפל היתה המובילה העולמית עד שהחברה הסעודית יצאה להנפקה ציבורית לפני פחות משנה.
אפל שהמציאה את האייפון והאייפד שכיום קשה לראות את החיים בלעדיהם, רשמה ברבעון השני הכנסות של 59.7 מיליארד דולר, צמיחה של כמעט 11% לעומת הרבעון השני של 2019, והרבה מעבר לתחזית האנליסטים לירידה בהכנסות לרמה של 52.2 מיליארד דולר. עיקר ההפתעה לטובה, נרשמה במכירות האייפונים שהסתכמו בכ- 26.4 מיליארד דולר, הרבה מעבר לתחזית האנליסטים שעמדה על הכנסות של כ- 22.2 מיליארד דולר בלבד.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפל דיווחה על רווח נקי של 11.25 מיליארד דולר, שמהווים רווח של 2.58 דולר למניה, צמיחה של 11% לעומת הרבעון השני של 2019, וגם כאן הרווח היה הרבה מעבר לתחזיות האנליסטים לרווח של 2.07 דולרים למניה בלבד. החברה הוסיפה ביום שישי לבדו כ-170 מיליארד דולר לשווי השוק שלה, ואם כבר במספרים עסקינן, אז תדעו שהמזומן של אפל המשיך לצמוח לכ-194 מיליארד דולר. שווי המזומן לבדו היה מעמיד אותה כחברה ה-29 בגודלה במדד ה- S&P500. בנוסף, החברה עדכנה על ספליט צפוי במניות של 1 ל- 4.
הספליט הוא מהלך מקובל וטכני לחלוטין שנעשה כדי להוריד את השווי של כל מניה בודדת כדי שהיא תהיה נגישה יותר, אבל יש לו משמעות פסיכולוגית - המניה נתפסת כזולה יותר, ובכך יתאפשר למשקיעים רבים יותר להשקיע במניית החברה והסחירות תגדל (מניה אחת תהיה ב-100 דולר ולא ב-400 דולר).
פיצול המניות שעליו הודיעה אפל יהיה החמישי שלה מאז שהפכה לחברה בורסאית. החברה ביצעה מהלך דומה בשנת 2014, אז ביצעה פיצול ביחס של 7 ל-1. בדומה לסיטואציה היום, מחיר מניית אפל היה אז גבוה מ-600 דולרים, ובעקבות הפיצול ירד מחיר המניה לכ-92 דולרים. לפני כן ביצעה שלושה פיצולים ביחס של 2 ל-1 - בשנים 2005, 2000 ו-1987.
- קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
בגלל הספליט, המשקל של מניית אפל במדד הדאו ג'ונס צפוי לרדת מ-10.5% כיום ל- 2.8% בלבד, מכיוון שמשקל כל מניה במדד נקבע על פי המחיר שלה ולא שווי השוק. מניית החברה זינקה בתגובה לדו"חות בכ-10.5% ביום שישי, והכפילה את עצמה בשנה האחרונה.
אמזון - השאירה אבק לתחזיות
אמזון ניפצה גם היא את תחזיות האנליסטים עם רווח כפול לעומת הרבעון המקביל של 10.3 דולר למניה, לעומת צפי של 1.51 דולר למניה בלבד. בשורת ההכנסות, החברה שנהנתה מאוד ממשבר הקורונה והסגר שהגיע בעקבותיו והגדיל את המסחר המקוון, רשמה ברבעון השני הכנסות של 88.9 מיליארד דולר, צמיחה של 40% מול הרבעון השני של 2019, והרבה מעל תחזיות האנליסטים שצפו הכנסות של 81.5 מיליארד דולר.
גם הצפי העתידי נראה חיובי, והחברה דיווחה בניגוד לחברות אחרות שפחדו לפרסם תחזית, כי היא מצפה להכנסות ברבעון השלישי בטווח של 87-93 מיליארד דולר, לעומת צפי קודם של 86.5 מיליארד דולר. ההכנסות של אמזון מאי-קומרס זינקו בכמעט 48% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-45.9 מיליארד דולר, מעל לתחזיות השוק להכנסות של כ-40 מיליארד דולר. 75% מהמכירות הקמעונאיות היו בארה"ב ו-25% מחוץ לארה"ב.
מנוע הצמיחה העיקרי ממשיך להיות תחום הענן (AWS), שרשם צמיחה של כ-29%, הכנסות של כ-10.8 מיליארד דולר והכי חשוב, רווח תפעולי גבוה במיוחד של כ-3.3 מיליארד דולר מתוך סך כל הרווח התפעולי של החברה שעמד על כ-5.8 מיליארד דולר (57%). אמזון נסחרת נכון להיום במכפיל של כ-80 על רווחי השנה הבאה, תמחור לא זול אבל כזה שלוקח בחשבון המשך צמיחה חזקה בשנה הקרובה. מניית החברה עלתה בתגובה לדו"חות בכ- 3.7% בעקבות הדוחות, ורשמה תשואה של מעל 71% מתחילת השנה.
היחידה שהדוחות הרבעוניים שלה נתפסו כמעט מאכזבים היא אלפאבית שהיא החברה האם של גוגל. שווי השוק שלה עומד כיום על מעט מעל טריליון דולר. גוגל אמנם דיווחה לראשונה בתולדותיה על ירידה בהכנסות לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה, אבל עדיין הצליחה להכות במעט את תחזיות האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה. בשורת ההכנסות, החברה ששינתה את העולם עם מנוע החיפוש שלה, רשמה ברבעון השני הכנסות של 38.3 מיליארד דולר, ירידה של כ-1.6% לעומת הרבעון השני של 2019, אבל מעל תחזיות האנליסטים שצפו הכנסות של 37.37 מיליארד דולר. ההכנסות מפרסום, שהסתכמו ב- 30 מיליארד דולר, רשמו ירידה הגיונית וצפויה יחסית של 8% לעומת הרבעון המקביל.
גוגל דיווחה על רווח נקי של כ-7 מיליארד דולר, או רווח של 10.13 דולר למניה, ירידה של 30% לעומת הרבעון השני של 2019, אבל הרבה מעבר לתחזית האנליסטים לרווח של 8.30 דולר למניה.
מנועי הצמיחה של גוגל הם הפרסום ביוטיוב שצמח בצורה מתונה יחסית של כ-6% לעומת הרבעון המקביל ועמד על כ-3.81 מיליארד דולר, וההכנסות מענן שזינקו בכ-43% לעומת הרבעון המקביל ועמדו על כ- 3 מיליארד דולר. מניית החברה ירדה בתגובה לדו"חות בכ- 3.3% ביום שישי, אבל לא הצליחה לקלקל את החגיגה הכללית.
פייסבוק - רשת של רשתות
פייסבוק הרביעת מענקיות הטכנולוגיה היא כבר רשת של רשתות - פייסבוק עצמה, אינסטגרם הצומחת וווטסאפ שהיא גם סוג של רשת מייצרים לחברה עוצמה גדולה. החברה רשמה ברבעון השני הכנסות של 18.69 מיליארד דולר (98% מההכנסות מגיעות מפרסום), צמיחה של כ-10.7% לעומת הרבעון השני של 2019, והרבה מעל תחזיות האנליסטים שצפו הכנסות של 17.31 מיליארד דולר. בנוסף, פייסבוק הפיחה אופטימיות רבה בקרב המשקיעים כשדיווחה כי היא מצפה לעלייה בהכנסות מפרסום של 10% גם ברבעון השלישי. בשורה התחתונה, החברה דיווחה על רווח של 1.80 דולר למניה, הרבה מעבר לתחזית האנליסטים שהיו לרווח של 1.39 דולר למניה בלבד.
אחד הנתונים הכי חשובים בדו"חות החברה, היא כמות המשתמשים הפעילים היומית (יוניקים) שצמחה בצורה משמעותית ועמדה על כ- 1.79 מיליארד, לעומת צפי ל-1.70 מיליארד. כמות היוניקים החודשית עמדה על כ-2.7 מיליארד, צמיחה יפה של כ-12% לעומת הרבעון המקביל. הצמיחה בכמות היוניקים, ומההכנסות פר משתמש שעמדו על כ- 7.05 דולר לעומת צפי נמוך יותר של 6.76 דולר למשתמש, הגיעו בזכות משבר הקורונה והעובדה שאנשים הסתגרו בבתים וגלשו יותר באינטרנט. מניית החברה עלתה בתגובה לדו"חות בכ-8.2% .
הכותב הנו מנהל השקעות בקרנות נאמנות בחברת אפסילון. האמור בכתבה הוא למטרת מסירת מידע בלבד, אינו מהווה חוות דעת, הצעה ו/או המלצה לפעולה כלשהיא, ואין לראות בו תחליף לייעוץ או שיווק השקעות פרטני, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע הפוטנציאלי.
- 5.אני גייסתי אותו לאילנות בתחילת הדרך (ל"ת)גילדה 04/08/2020 08:16הגב לתגובה זו
- 4.חיים 03/08/2020 20:24הגב לתגובה זותוכן מאוד מעניין
- 3.נ.ש. 03/08/2020 17:23הגב לתגובה זוהירידה בהשקעות ברבעון השני. מצד כל החברות העלו את סף הרווח. של החברות.
- 2.פייק וול סטריט, פייק נתונים, פייק כסף (ל"ת)יוני 03/08/2020 16:43הגב לתגובה זו
- 1.תום 03/08/2020 16:36הגב לתגובה זוחברה של 1.7 טיריליון דולר מרוויחה 5 מיליארד... ואנשים עוד קונים אותה וחושבים שהיא עסקת המאה.
- גיגסי 03/08/2020 18:54הגב לתגובה זובינתיים הרווחתי עליה בשנתיים יותר כסף משתוכל לחלום
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
