נדב טסלר
צילום: פיגמנט

המדינה מאפשרת למשוך קרן השתלמות לפני הזמן, האם זה כדאי?

כחלק מדרכי התמודדות של הממשלה עם המשבר הכלכלי שנגרם כתוצאה מנגיף הקורונה פורסמה הוראת שעה המאפשרת לעובדים שנפגעו מהמשבר למשוך כספים מקרן השתלמות לא נזילה בפטור ממס

נדב טסלר | (9)
נושאים בכתבה פנסיה

קרן השתלמות היא מוצר חיסכון פנסיוני לטווח בינוני אותו ניתן למשוך לאחר 6 שנים כסכום חד פעמי. משיכה של הכספים לפני הזמן נחשבת כמשיכה שלא כדין וחייבת במס של 47% על חלק המעסיק ועל הרווחים. במטרה להקל על העובדים שנפגעו מהמשבר הכלכלי יהיה ניתן למשוך למשך חצי שנה כספים מקרן ההשתלמות מבלי לשלם את המס.

> למדריך: קרנות השתלמות - בעיקר יתרונות

> למדור חיסכון לטווח ארוך

מתי יהיה ניתן למשוך את הכספים?

הוראת השעה תיכנס לתוקף ב-10/08. משיכת כספים לפני תאריך זה תחשב כמשיכה שלא כדין.

מי יכל למשוך את הכספים מקרן ההשתלמות לפני הזמן?

הוראת השעה נועדה להקל על אלה שנפגעו מהמשבר הכלכלי ולכן מי שהוא או בן זוגו עומדים באחד מהתנאים הבאים יוכל למשוך את הכספים ללא תשלום המס.

  1. העובד או בן זוגו פוטרו או יצאו לחל"ת לאחר ה-1/3/2020 והם עדיין מחוסרי עבודה במועד הגשת בקשת המשיכה.
  2. הכנסת העובד או בן זוגו ירדו ביחס להכנסה בשנת 2019.

לצורך משיכת הכספים החוסך יצטרך לחתום על הצהרה שתפורסם בימים הקרובים.

כמה כסף יהיה ניתן למשוך מקרן ההשתלמות?

מטרתה של הוראת השעה להקל על העובדים שהכנסתם נפגעה או ירדה כתוצאה מהמשבר הכלכלי ולכן משיכת הכספים תהייה חודשית ולא חד פעמית. באפשרות החוסך למשוך סכום חודשי של 7,500 שקל. לאורך חצי שנה יהיה ניתן למשוך בסך הכל עד 45,000 שקל.

חשוב לשים לב כי הכספים אותם ניתן למשוך בפטור הם כספים שהופקדו עד לתקרה המוטבת, הפקדות שבמועד המשיכה החוקי שלהם יהיו פטורות ממס. לשכירים מדובר בהפקדה משכר שאינו עולה על 15,712 שקל ולעצמאים מדובר בהפקדות שאינן עולות השנה על 18,600 שקל ועל הרווחים עליהן.

האם ניתן למשוך כספים מעבר לתקרה המוטבת?

במידה ותבקשו למשוך כספים מעבר לתקרה המוטבת יחולו על אותם כספים כללי המס והרווחים על אותם כספים יהיו חייבים במס של 47%.

במידה ולבת הזוג שלי יש גם קרן השתלמות, האם היא גם תוכל למשוך את הכספים?

כן. במידה ולשני בני הזוג יש קרנות השתלמות על שמם כל אחד מהם יוכל את הסכום החודשי.

משיכת הכספים מקרן השתלמות במסגרת הוראת השעה נועדה להקל על החוסכים ולכן הקרן לא תיסגר להפקדות חדשות ויהיה ניתן להמשיך לבצע אליה הפקדות שוטפות כשכיר או כעצמאי.

אני לא צריך את הכסף כעת, האם כדאי לנצל את הוראת השעה?

קרן ההשתלמות היא אמנם מוצר חיסכון פנסיוני אך בעבור עובדים רבים היא משמשת כמכשיר השקעה. מידי חודש העובד והמעסיק מפקידים אליה כספים. כספים אלו בניגוד לחסכונות אחרים יהיו פטורים ממס רווחי הון במועד המשיכה ולכן ככל ואתם עומדים בתנאים שהוגדרו בהוראת השעה אך לא צריכים את הכספים לצריכה שוטפת מומלץ להשאיר את הכספים בקרן ההשתלמות שימשיכו לצבור רווחים.

חשוב לזכור כי לאורך זמן השקעה בשוק ההון מניבה רווח לחוסכים, רווח שיהיה פטור ממס לחוסכים בקרן ההשתלמות. את הכספים שאולי אינם נזילים כעת יהיה ניתן למשוך בעתיד ברגע שהקרן תהייה נזילה או להמשיך ולחסוך אותם בפטור ממס רווחי הון.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

האם כדאי למשוך את הכספים כעת ולהפקיד אותם בחיסכון אחר?

האם כדאי לחוסכים לנצל את הוראת השעה כדי למשוך את הכספים מקרן ההשתלמות ולהפקיד אותם למכשיר חיסכון אחר, נניח גמל להשקעה?

חשוב לזכור כי בניגוד למוצרי חיסכון אחרים, החיסכון בקרן השתלמות יהיה פטור ממס רווחי הון. במשיכת הכספים כיום, אתה מושך כספים פטורים והופך אותם לכספים חייבים. כלומר הרווחים העתידים שתצבור בכל מכשיר חיסכון אחר יהיו חייבים במס רווחי הון ולכן במידה והכוונה שלך היא בהגדלת החיסכון עדיף להשאיר את הכספים בקרן ההשתלמות.

בשורה התחתונה

הוראת השעה המאפשרת משיכת כספים מקרן השתלמות שאינה נזילה היא אחד מהכלים אותם מעמידה המדינה לטובת העובדים שנפגעו מהמשבר הכלכלי. משיכת הכספים כיום אינה הטבה והיא באה במקום כספים שיהיה ניתן למשוך גם בעתיד בפטור ממס.

הכותב הינו נדב טסלר, סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, בעל רישיון משווק פנסיוני, מרצה במכללת נתניה ובעל הבלוג: פנסיוני, להבין את הפנסיה

* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מנחם 11/08/2020 14:50
    הגב לתגובה זו
    האם הכללים האלה חלים גם על קרנות ההשתלמות של המורים?
  • בית זרזיר (ל"ת)
    עסיר 24/03/2021 16:30
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ש 10/08/2020 14:21
    הגב לתגובה זו
    אם יצאתי לחל"ת החל מחודש מרס עד יוני, כעת אני עובד האם אני זכאי למשוך מקרן ההשתלמות או שלא בגלל שחזרתי לעבוד
  • 5.
    אשר 08/08/2020 14:26
    הגב לתגובה זו
    עובד שנאסר עליו לעבוד לצמיתות בכול עבודה עקב מחלת מקצוע בעבודה שהיא מחלה קשה האים יכול למשוך את הכסף כ 90000שח היות ואין לו הכנסה אחרת והוא זכות למחיה ולטיפולים למינהם בלי לשלם מס מה עושים השמח לקבל עזרה תודה
  • 4.
    TL 04/08/2020 01:36
    הגב לתגובה זו
    שתצטרכו להוכיח שלוש פעמים מול חמש גופי ממשלה שונים בנקים או סתם מכרים שאין לכם אח יתום, בת דודה בקזחסטן או אח אבוד בלפלנד וכל זה בעלות סמלית של כבר לא משתלם
  • לא צריך להוכיח כלום (ל"ת)
    בני 08/08/2020 11:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אני 03/08/2020 23:27
    הגב לתגובה זו
    טוב שלא שכנע להפקיד כסף, ממש רשעות תמשכו כמה שאפשר דמי הניהול גבוהים מכל תשואה שיצליחו להשיג או לפחות אל תקשיבו לבעל עניין שמרוויח מהכספים שלכם
  • 2.
    אבי 03/08/2020 23:02
    הגב לתגובה זו
    האם יש כאן למעשה אפשרות לקבל הטבה מיסוי כפולה על אותה הפקדה ? פעם ראשונה הפקדנו וקבלנו הטבת מס אנו מושכים את הכסף מקרן ההשתלמות (ללא מס) וניתן להפקיד פעם שנייה ולקבל שוב הטבת מס !! שמישהו יתקן אותי אם אני טועה
  • 1.
    סורלידד 03/08/2020 21:51
    הגב לתגובה זו
    בא לי עם אג'נדה של פילוסוף. אוכלים הכל כי צריך לאכול. אך תבלבל לי עם חסכונות עכשיו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית

התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר להשקיע בהן

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג

בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.

התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.

פילוסופיה מול פילוסופיה

בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית:
שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.

איירבוס מייצגת גישה מהפכנית:
הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.

איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.


איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית

התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר להשקיע בהן

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג

בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.

התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.

פילוסופיה מול פילוסופיה

בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית:
שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.

איירבוס מייצגת גישה מהפכנית:
הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.

איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.