צילום: AFP
רוב הציבור האמריקני חושב שהכלכלה בדרך למיתון בשנה הקרובה
סקר של הוושינגטון פוסט ורשת ABC News מצביע כי 6 מתוך 10 אזרחים אמריקנים מעריכים כי הכלכלה האמריקנית תיכנס למיתון בשנה הקרובה. במקביל, רוב המצביעים טוענים כי המדיניות של טראמפ עשויה לגרום להעלאת מחירים. טראמפ טוען כי מדובר ב"פייק ניוז"
האם הציבור האמריקני מאבד אמון? למרות ההתבטאויות של הממשל האמריקני בנוגע לחוזקה של הכלכלה האמריקנית (וכל מי שטוען אחרת מפיץ "פייק ניוז"), ודבריו של יו"ר הפד' בשישי האחרון כי הוא לא צופה כניסה למיתון בארה"ב (לכתבה המלאה), 6 מתוך 10 אזרחים אמריקנים צופים כי הכלכלה תיכנס למיתון ב-12 החודשים הקרובים, כך עולה מסקר שערכו הוושינגטון פוסט ורשת ABC News.
מתוצאות הסקר עולה כי רוב הציבור האמריקני מאמין כי המדיניות של הנשיא טראמפ מול סין גורמת לחוסר וודאות בכלכלה, והיא עשויה להוביל את הכלכלה האמריקנית למיתון בשנה קרובה. בתוך כך, כ-60% מהנשאלים טענו הביעו חששות כי המחלוקת הנוכחית בין ארה"ב סין תגרום לעליית מחירים בארה"ב.
מדובר במכה משמעותית עבור הנשיא טראמפ, כאשר הנושא המרכזי שהוא מתכנן להדגיש בבחירות הקרובות הוא הנושא הכלכלי.
תוצאות הסקר האחרון: תוצאות בעייתיות מבחינתו של הנשיא טראמפ

לא היה קשה לצפות את התגובה של הנשיא טראמפ לנתונים האחרונים. מספר שעות לאחר פרסום הסקר, הנשיא טראמפ צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "מדובר בפייק ניוז".
התוצאות של הסקר האחרון מאותתות כי נושא הכלכלה צפוי להיות במוקד במהלך מסע הבחירות הקרובות. אם זה לא מספיק, נוסיף למשוואה את דבריו של נשיא הפד' בניו יורק לשעבר, ויליאם דאדלי, שרמז כי הפד' צריך למנוע את בחירתו של טראמפ (לכתבה המלאה), נראה כי מערכת הבחירות הקרובה בארה"ב צפויה להיות מכוערת במיוחד.
בתוך כך, נתון נוסף שמדגיש את חוסר האמון של האזרחים בארה"ב במקבלי ההחלטות הוא הזינוק בחיפוש אחר הערך "מיתון" (Recession) בגוגל. ע"פ הנתונים של גוגל טרנד, בחודש אוגוסט נרשמו הערכים הגבוהים ביותר עבור חיפוש ערך זה מאז המשבר הכלכלי של 2008. מקריות? החיפוש אחר הערך "מיתון" בארה"ב: זינוק חד בחודש האחרוןABC/Washington Post Poll was the worst and most inaccurate poll of any taken prior to the 2016 Election. When my lawyers protested, they took a 12 point down and brought it to almost even by Election Day. It was a Fake Poll by two very bad and dangerous media outlets. Sad!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) September 10, 2019
- 5.דיוויד 11/09/2019 15:20הגב לתגובה זומר טל, להאמין לסקרים מטעם וושינגטון פוסט ורשת ABC New. שנינו מכירים את האג'נדה מאחור. הדמוקרטים מייחלים למיתון ב-2020 ואף התבטאו מפורשות כך.
- 4.דירה = קורת גג 11/09/2019 15:19הגב לתגובה זודירה = קורת גג
- 3.אנשים היום 11/09/2019 15:16הגב לתגובה זואנשים היום מעדיפים לגור בדירה ,מאשר ברחוב. *גם אם הם בתשלום שכירות.
- 2.מספיק לקשקש... נראה כאילו אתה כותב פוטים.... (ל"ת)יוסי 10/09/2019 21:23הגב לתגובה זו
- 1.לא אמין 10/09/2019 19:29הגב לתגובה זוכנראה שאין מה לעשות אתכם
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
