אופי הראלי: שימו לב איזה מניות המשקיעים מעדיפים בימים אלה

משה אוזקרגוז, אנליסט שוקי חו"ל בבנק דיסקונט, מתייחס השבוע לסיבה שמניות ערך המחלקות דיבידנדים נסחרות בתשואת חסר למדדי צמיחה כמו הנאסד"ק
משה אוזקרגוז | (2)

בחודשים האחרונים, מדד הדאו ג'ונס ומניות דיבידנד רבות רשמו ביצועי חסר לעומת S&P 500 ומדדי צמיחה כמו נאסד"ק וראסל - ייתכן וביצועים אלו מבשרים על שינוי בטעמי המשקיעים לעומת השנים האחרונות. נתחיל מלבחון את קצב צמיחת הדיבידנד ורווחי חברות ה-S&P500 בעשור האחרון לעומת העשור שקדם לו, וכן את הקשר בין מגמות אלו לתשואות היתר המשמעותיות, שהניבו מדדי הדיבידנד לעומת S&P 500 בעבר.

מהשוואה בין העשור האחרון (2003-2013) לזה שקדם לו (1993-2003), נמצא כי קצב צמיחת רווחי חברות מדד S&P 500 ירד מממוצע שנתי של 9.9% ל-7.4%. זאת לעומת ההאצה בקצב צמיחת הדיבידנד מ-2.9% ל-7.6%.

ההאטה בצמיחת הרווחים הובילה להתמתנות התשואה השנתית הממוצעת של S&P500 - זו הסתכמה ב-5% לשנה בתקופה של 2003-2013, לעומת ממוצע של 8.4% בין השנים 1993-2003. (ללא דיבידנד של כ-2% בשתי התקופות). לעומת זאת, ההאצה בצמיחת הדיבידנד בין 2003-2013, תורגמה לתשואות יתר של מניות הדיבידנד לעומת S&P 500. מגמה זאת התחדדה בשנים האחרונות, בהם קצב צמיחת הדיבידנד הואץ ל-16% לשנה.

השוואת ביצועים

לקחנו את מדד S&P Dividends Aristocrats, המתמחה בהשקעה בחברות המצמיחות את שיעורי הדיבידנד לאורך זמן, שעלה בעשור האחרון ובשני העשורים האחרונים בשיעור של 104% ו-405% בהתאמה. זאת לעומת S&P 500 שעלה ב-62% ו-264% בהתאמה, בתקופות המקבילות.

אז מה השתנה ב-6 החודשים האחרונים?

בשנים האחרונות ירידת תשואות האג"ח והיעדר אלטרנטיבות Fixed Income, תמכו בהשקעה במניות דיבידנד, בפרט מענפים סולידיים כמו תשתיות, טלקום, מזון ובריאות. עם זאת, מאז החלו התשואות לעלות במאי 2013, מניות הדיבידנד רושמות תשואות חסר על מדד S&P 500.

שלוש השנים האחרונות היו חלום במונחי צמיחת רווחים (9.4%) ודיבידנד (16.2%), אך אלו מצביעים לאחרונה על התמתנות. בשלוש השנים האחרונות קצב צמיחת הדיבידנד, הואץ ל-16% לשנה.

אומנות השיווק של וול סטריט

בשנים האחרונות קצב צמיחת הדיבידנד הואץ ליותר מ-16% לשנה, לעומת ממוצע של 7.6% בעשור האחרון. זינוק זה התרחש על רקע רמת השפל של הריביות בארה"ב, התייעלות החברות והשיפור ברווחיותן. כמו כן, בהיעדר אלטרנטיבות השקעה, כנראה שהעדפת המשקיעים למוצרים מניבי הכנסה קבועה זוהתה בוול סטריט היטב והחברות פעלו בהתאם.

שיעור הדיבידנד ביחס לרווחים גדל (PAYOUT RATIO). האם קצב צמיחת הדיבידנד צפוי לרדת? כנראה שכן. יחס ה-PAYOUT RATIO, המבטא את שיעור הדיבידנד המחולק לעומת רווחי הפירמה, זינק מרמה של 30% ל-36% בשנתיים האחרונות. העלייה ביחס, מצביעה על כך שבעלי המניות זוכים כיום בנתח גדול יותר מרווחי החברה, למרות שקצב צמיחת הרווחים התמתן ל-4% בשנה האחרונה.

לסיכום,

השקעה במניות דיבידנד תתקשה להכות את מדדי הבנצ'מרק בחודשים הקרובים. כמו כן, כנראה ששוק המניות הופך מסוכן יותר אל תוך 2014 על רקע ההאטה בצמיחת הרווחים ועליית התשואות. עם זאת, צריך לזכור כי למניות הדיבידנד תפקיד חיוני בתיק ההשקעות, בין היתר כתוצאה ממאפייניהם הדפנסיביים והתנהלותם העסקית / פיננסית השמרנית יותר מחברות הצמיחה, ובפרט בסביבת אי ודאות.

לעמוד מומחה של משה אוזקרגוז באתר דיסקונט

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דניאל 27/10/2013 08:35
    הגב לתגובה זו
    שאפו על העומק והעקביות
  • 1.
    משקיע 25/10/2013 11:08
    הגב לתגובה זו
    המנכ"ל יתחיל ברכישה מחדש של מניות החב' טים קוק

פרסום האינדקטורים החשובים ביותר מתקרב

דוד ויגדר ואתי פלד, בנק דיסקונט, מתייחסים לפירסום מדד המכירות הקמעונאיות בארה"ב ומדד המחירים לצרכן הישראלי - שניהם מהווים כאינדיקטורים חשובים המצביעים על מצבו של המשק
ביום שלישי הקרוב (ה-13.11.12) צפוי להתפרסם בארה"ב מדד המכירות הקמעונאיות לחודש אוקטובר. מדובר באינדיקטור חשוב לצריכה הפרטית (המהווה כ-70%) מהתוצר של ארה"ב. נזכיר כי נתוני התוצר מתפרסמים פעם ברבעון (כחודש לאחר סיומו), כך שלאינדיקטורים השוטפים קיימת חשיבות גבוהה בחיזוי המגמות הכלכליות. המדד מתבסס על מדגם חנויות המסחר הקמעונאי, ומודד את השינוי שחל בסך ההוצאה הכספית של הצרכנים בחודש הנוכחי לעומת החודש הקודם לו. המדד מנכה את ההשפעות העונתיות על דפוסי הרכישות של הצרכנים הפרטיים, אך עם זאת מושפע משמעותית הן מהרכישות של כלי רכב והן מהמחירים, ובפרט ממחירי הדלק. לכן, קיימים מדדי מכירות קמעונאיות ללא כלי רכב או דלקים. בחודש ספטמבר עלה המדד ב-1.1%, זה חודש שלישי ברציפות. יתרה מזאת, המדד הפתיע לטובה את החזאים, אשר ציפו לעלייה של 0.8% בלבד, תגובת שוק המניות בוול סטריט הייתה חיובית. הגידול החד ביותר נרשם בהוצאה על מוצרי אלקטרוניקה (שיגעון האייפון 5), כאשר גם ביתר סעיפי ההוצאה נרשמו עליות. כאמור, מדובר באינדקטור לצמיחת התוצר. ואכן התוצר ברבעון השלישי בארה"ב התרחב ב-2% (מעל התחזיות) בהובלת הגידול בצריכה הפרטית. יש לציין, כי על פי חציון התחזיות במערכת בלומברג, צפוי המדד הקרוב לרדת ב-0.1%. מנגד המדד ללא כלי רכב צפוי לעלות 0.3%. להפתעה כלפי מעלה במדד תהיה השפעה חיובית על השווקים, ולהיפך. בהמשך השבוע, יום חמישי (15.11.12) יתפרסם בישראל מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר. בשונה ממדד המכירות הקמעונאיות, מדד זה מגלם את שיעור השינוי בעלות "סל קבוע" של מוצרים ושירותים, שחל במשך התקופה (חודש, שנה וכו'). "סל" זה מייצג את הצריכה של משקי הבית בתחומי המזון, דיור, בריאות, הלבשה והנעלה, תחבורה ותקשורת ועוד, כאשר לכל הוצאה משקל שונה. עליית המדד נקראית אינפלציה, ומשמעותה שעל מנת לרכוש את אותו סל מוצרים נדרשת הוצאה כספית גבוהה יותר, כלומר הכסף שווה פחות. מנגד, אם נלקחה הלוואה שאינה צמודה למדד, אזי ההלוואה נשחקת. אחד מיעדי בנק ישראל הינם לשמור על יציבות המחירים , כאשר יעד האינפלציה השנתי הינו 1%-3%. ההערכות למדד חודש אוקטובר הן עלייה של 0.2%, כאשר האינפלציה ב-12 חודשים לאחור צפויה לעמוד על 2.2% - כלומר, קרוב למרכז היעד של בנק ישראל. המדד הקרוב צפוי לשקף בין היתר את עליית מחירי המזון, ומנגד את ירידת מחירי הדלקים. כמו גם את ההשפעות העונתיות (הלבשה, דיור, נסיעות לחו"ל וכו'). בהקשר זה יש לציין, כי המדד לחודש ספטמבר נותר ללא שינוי, בעוד שחציון תחזיות האנליסטים עמד על גידול של 0.5%. ההפתעה במדד הובילה בין היתר לירידה בציפיות האינפלציה הנגזרות משוק ההון. נזכיר כי להפתעה מהותית במדד הקרוב צפויה להיות השפעה על המסחר באגרות החוב.