Clearswift: זינוק בהונאות דוא"ל על מניות בעולם
מפתחת כלי ההגנה ברשת, Clearswift המיוצגת בישראל על-ידי REL, מסתמנת לאחרונה עליה חדה בדואר זבל באינטרנט העולמית - המציע טיפים לרכישת מניות ומגוון מזימות להרוויח כסף. בחברה אומרים השבוע, כי התעוררות הכלכלה וגורמים אחרים, כמו הגדלת אמון הצרכנים ושמועות מתמשכות על רכישות ומיזוגים, גרמו לקהילת חורשי הרע לקוות להרוויח על חשבון הקונים, הבזבזנים והמשקיעים החדשים בעלי התיאבון הגדול.
Clearswift Spam Index, כלי האנליזה שלה לדואר אלקטרוני בלתי רצוי, מדווח על גידול של 406% בהיקף דואר הזבל הקשור למניות בהשוואה לחודש שעבר - משמעות צמיחה זו היא, כי דואר זבל פיננסי מהווה עתה 17.71% מכלל דואר הזבל, בהשוואה ל-15.03% בחודש הקודם.
"יעצנו למשתמשי דואר אלקטרוני להיות ספקנים לגבי דואר אלקטרוני המגיע לתיבה שלהם", אמרה אלין הוקי, מנהלת מחקר ב-Clearswift. "לא סביר כי בבעלות שולחיו יהיה מידע ייחודי, כי אחרת היו משקיעים בו בעצמם ומרווחים כסף. סביר יותר כי משגרי דואר הזבל יפטרו מהמניות אחרי שקורבנותיהם יעלו את מחיר המניה, כדי להרוויח על חשבונם".
דואר זבל עם טיפים על מניות אותר לראשונה על-ידי מומחי המחקר של Clearswift באפריל בשנה שעברה, כאשר גל ההיצע הראשוני של טיפים מזויפים על מניות כלל משגרי דואר זבל שניסו להעלות את מחירן של מניות זבל, על-ידי שכנוע חסרי חוט שדרה להשקיע בהן. כאשר הפושעים המקוונים הצליחו לפתות רוכשים, צנחו מיד אותן מניות. למרות שמודעות הציבור לסוג זה של מניות גברה, משקיעים בלתי מנוסים עדיין בסכנה, במיוחד בגלל העובדה שחלק ממיילים אלו מוצג בצורה משכנעת. סקירת דואר הזבל של ינואר, גילתה חדירה של רמאויות לעשיית כסף, המהוות כיום 41 אחוזים מכלל המזימות.
הצעות לתארים מפוקפקים למטרות קידום עצמי, מהוות כיום יותר משליש (38%) מקטגורית הרמאויות ה"אחרות" ? וכתוצאה מכך מייצגת 6.10 אחוזים מכלל דואר הזבל.
בעקבות העמדתם לדין של שני משגרי דואר זבל, עברו רמאי מזימות הצדקה תקופת שינוי. רבים מהם מתרכזים ברעיון המוזר של "תרומת מכוניות" ? וכל מטרתם לשכנע את המקבל למסור מידע אישי.
לראשונה, אנו רואים משגרי דואר זבל המתקדמים לעבר תחום הורדות הוידיאו והמוסיקה (המייצגים 23 אחוזים מקטגוריית ה"אחרות"), ויוצרים מזימות iTunes, בהמשך לרמאויות iPod שהופצו לאחרונה.
בעוד שהרמאויות הקשורות למוצרים יורדות, עם התרחקות עונת החגים הנוצריים, מרחיבים עתה משגרי דואר הזבל מגוון מוצרים הקשורים לאורח חיים. הם מציעים ערכות גולף, מסעות קניות ואביזרים למועדוני לילה. הם גם מחקים מסעות שיווק מכוונים לאירועים סביב חגים. בחודש שעבר, הופיע שטף של דואר אלקטרוני למכירת חדרים בבתי מלון באזור ניו אורלינס, סביב חג המארדי גרא, החל ב-8 בפברואר. אוהבים נקראו להיות מוכנים לחג האהבה עם מבחר של חופשות מוזלות והצעות לרכישת תכשיטים וכן נשלח גם חומר פורנוגרפי. חופשות היוו 5 אחוזים מדואר הזבל הקשור למוצרים.
לעיתים קרובות מעניק דואר הזבל מבט מעניין על התרבות הפופולרית בבריטניה ובארה"ב. לדוגמה - תפילות למען הנשיא בוש מהוות נושא פופולרי, כמו גם דואר זבל מחופש לפרודיות נגדו. רעיונות ליזמות נפוצים, כמו דרכים להרוויח כסף 'מתוך שינה', באמצעות הקמת עסק מקוון.
התגלתה גם טקטיקה חדשה של הנדסת אנוש - דואר אלקטרוני המנסה לשנות דעות פופולריות על נושאים ציבוריים, כדי לשכנע אנשים להקליק על לינק המוביל לגרסה מזויפת של אתר חדשות או אתר זבל המוכר מוצרים. בחודש ינואר גם נכנסו לאינדקס דואר הזבל הצעות המתיימרות לבדוק את העבר של אנשים.
נושא הבריאות ממשיך להוות מרכיב דומיננטי של דואר הזבל ומהווה 44.48 אחוזים ממנו, בהשוואה ל-43.77 אחוזים בחודש שעבר. אולם זה יכול להשתנות בעקבות הודעתם של מיקרוסופט ופייזר על מלחמה במפיצי דואר זבל על ויגרה.
דואר הזבל המשונה ביותר של החודש על-פי Clearswift היה הצעה לתארים, כולל MA ו-PhD שיוענקו לאנשים על-פי תרומתם לחברה, אותם מעניקים "בהתבסס על ניסיון חיים...ללא צורך בחינוך פורמלי".
סטטיסטיקת הקטגוריות של דואר הזבלמבוססת על מיליוני הודעות דואר זבל המגיעות מחשבונות Clearswift על בסיס שבועי. הן מושוות ומנותחות באמצעות שירות spamActive של Clearswift, רכיב אינטגרלי של הגנת דואר הזבל מרובת השכבות אותה מציע MIMEsweeper עבור SMTP 5.0. spamActive, המעודכן 8 פעמים ביום, שואב באופן שגרתי מונחי דואר זבל, כתובות של אתרים, שורות נושא וכדומה, אותם ניתן להוריד על מנת לעדכן את מדיניות הדואר האלקטרוני של הלקוחות.