מיוחד

העיתונאי הבכיר שהפך לאיש של 'רב הטייקונים' פינטו - ועדיין נשאר עיתונאי

הכובעים של יוסי אליטוב. עיתונאי ב'משפחה' החרדי, חבר במועצת העיתונות וחבר מועצת הרשות השניה. אז מה הקשר שלו לרב פינטו הידוע? "יש לו השפעה רצינית על גורמים בתוך המגזר ומחוצה לו, יש לו שליטה בכל מה שזז"

"הוא נסע לניו יורק כעיתונאי וחזר כמעין יחצן של הרב פינטו", כך אומר לאייס יועץ תקשורת מהמגזר החרדי על יוסי אליטוב (38), מי שבעת ובעונה אחת מתפקד כעיתונאי במגזין החרדי 'משפחה', כחבר מועצת העיתונות ומועצת הרשות השניה. כעת עולה השאלה - האם הוא גם היחצן של 'רב הטייקונים' הרב יאשיהו פינטו?

יועץ התקשורת המצוטט, שביקש להישאר בעילום שם (כמו יתר המרואיינים בכתבה), מספר כיצד הפך אליטוב, עיתונאי ידוע בחברה החרדית, לדוברו לכאורה של פינטו, הידוע לא פחות. לדבריו, אחד מעמיתיו למקצוע - חרדי אף הוא - היה בעבר יועץ התקשורת של הרב המדובר ולמעשה, גם מי שתיווך בינו לבין אליטוב. אף על פי כן, התיווך - לפחות מבחינת זה שביצע אותו - לא עלה יפה.

וכך מספר היועץ על חברו: "לפני שנתיים וחצי-שלוש הוא עבד כיחצן באחד המשרדים המגזריים וכחלק מעבודתו שם ניהל את התיק של פינטו. באחד הימים הועבר על ידו מייל ל'משפחה' שבו ביקש ליזום כתבת רוחב על הרב, אבל מיד נתקל בסירובו של עורך העיתון דאז, אברהם רוזנטל, שככל הנראה התנגד לסיקור 'באבות' ו'מיסטיקנים'. הוא, מצדו, החליט לא לוותר על העניין ובמשך חצי השנה הבאה ישב לכל קודקודי העיתון על הראש כדי שיאשרו לו את זה".

-והם אישרו?

"כן, ואחר כך הוחלט שאליטוב ייסע לניו יורק כדי לראיין את הרב, ששהה שם בזמנו, ויחזור עם כתבה גדולה".

-אז נרשמה הצלחה

"כן, אלא שעוד לפני מועד הנסיעה, התחיל אותו יחצ"ן להרגיש שמשהו לא בסדר ושאליטוב והרב מתאגדים ביניהם ועל הדרך מוציאים אותו מחוץ לשורות. ממה שאני יודע, אליטוב קיים כמה וכמה פגישות הכנה עם פינטו -כולן ללא נוכחותו של היחצן. כשהנסיעה כבר יצאה לפועל (תחילת 2009 -ד"פ, א"כ), הוא, שארגן אותה, נאלץ לשמוע עליה מגורמים חיצוניים. מבינה? אף אחד לא עירב אותו".

-ומה היה בניו יורק?

"אליטוב נסע לשם במחלקה ראשונה וישן בפלאזה, התנאים הכי טובים, אבל מעבר לזה, לא ידוע לי איך בדיוק הוא ניהל את העניינים. מה שכן, אחרי כמה שבועות חבר שלי, היחצן, פותח את 'משפחה' ורואה כתבה שלמה שאליטוב חתום עליה, ולא הרבה אחר כך, גם שומע שהאיש הפך להיות היחצן של הרב. בקיצור, לקחו לו את הלקוח מתחת לאף".

-איך הוא הבין את זה?

"השמועות במגזר זורמות במהירות שיא; הוא הבין את זה מתוך דברים שנאמרו בקרב אנשים בציבור וגם בזכות העובדה שפתאום אליטוב הפך למי שמזמן עיתונאים ואנשים חשובים לכנסים ולנסיעות של פינטו (הרב מקיים נסיעה שנתית לקבר של צדיק בבולגריה -ד"פ, א"כ).

-נשמע שלאליטוב יש הרבה כוח

"זה בלשון המעטה. תראי, יש לו השפעה רצינית על גורמים גם בתוך המגזר וגם מחוצה לו. ידו בכל ויד כל בו ויש לו שליטה בכל מה שזז".

מעבר למקרה שבו עיתונאי מתנהל גם כסוג של יחצן, עולה השאלה כיצד הוא ממשיך להיות חבר בגופים רגולטורים בעלי השפעה כמו מועצת העיתונות ומועצת הרשות השניה, שהרי לפי תקנון האתיקה של מועצת העיתונות עצמה, אין לעסוק בעיתונות וביח"צ במקביל.

סוד ידוע הוא, שבעולם התקשורת החרדי קיימים לא מעט מקרים של שילוב מנוגד אינטרסים כמו זה שתואר, מה גם שהדבר נחשב כמעט מקובל באופן יחסי. אחד היחצנים שאליהם פנינו התייחס לעניין ואמר ש"במגזר זה לא סוד שאליטוב עוסק בדברים נוספים מלבד עיתונות והאמת היא שהוא לא היחיד שעושה כך - ובכל זאת, זה מסריח".

-למה?

"כי יש לו המון השפעה, כי הוא לא 'סתם' עוד יחצן או עוד עיתונאי".

עיתונאי חרדי, שמשמש גם כיועץ תקשורת לעת מצוא, אמר, "נכון, יש את זה במגזר, תראי אותי למשל. קיימים הרבה חרדים שהם מעכרים, בעיקר בגלל שמקצוע העיתונות לא מכניס מספיק".

-וזה עובר בשקט?

"כן. אם אתה חבר בעיתון קיקיוני ובמקביל עושה יח"צ לאיזה ארגון מגזרי קטן, זה עוד איכשהו עובר; מצד שני, במקרה של אליטוב, ובהתחשב בסדר הגודל שלו, זה קצת שונה".

ולעניין הכסף והקשרים; לפני כשבוע התפרסם ב-TheMarker תחקיר שכותרתו 'הפנים הלא מוכרות של הרב יאשיהו פינטו: חיי פאר וקשרים מפוקפקים'. בין היתר נאמר בכתבה כי "פינטו מוקף באנשי ממסד, בעיקר קציני משטרה לשעבר... דוברו הלא רשמי הוא העיתונאי החרדי יוסי אליטוב, איש העיתון 'במשפחה', וחבר מועצת הרשות השנייה".

כשפנינו ושאלנו מה משמעותו של הביטוי 'דובר לא רשמי', היו גורמים שהשיבו כי אין להם מושג וכי אליטוב הוא דובר לכל דבר ועניין; אחרים אמרו שכמעט בטוח שהוא מרוויח מעבודתו עם פינטו, ועיתונאי אחד אף טען כי גם אם מעורב שם כסף וגם אם לא, אין לכך כל חשיבות; "במקרה שלו גם העניין הזה לא משנה", המשיך העיתונאי, "בטח ובטח כשהלקוח הוא הרב פינטו. עצם ההתקשרות אתו מביאה המון קשרים".

-ואיך זה כשפונים אליו?

"לי עצמי יש תקשורת אתו מידי פעם. בכל מקרה, אני יכול לספר על פעם אחת שבה רציתי לכתוב משהו דווקא לא כל כך חיובי על הרב, אבל נמנעתי מזה מראש כי ידעתי שהוא (אליטוב - ד"פ, א"כ) ינסה לבלום את זה"

-זאת אומרת שאם רוצים לכתוב משהו על פינטו, חייבים לעבור דרך אליטוב?

"כן, ברור".

תגובתו של יוסי אליטוב לדברים:

תגובות לכתבה(35):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 21.
    שניאור 29/01/2012 00:01
    הגב לתגובה זו
    ההסתה שלכם לא שינתה לאיש. יוסי אליטוב נבחר לאחר מ-100 המשפיעים בתקשורת הישראלית, על אפכם וחמתכם. נראה אם יהיה לכם אומץ לבקש סליחה מהאיש היקר הזה.
  • שרית 29/01/2012 21:07
    הגב לתגובה זו
    על החקירה ההזויה בישיבת "עוז מאיר" של אליטוב, באמתלה מגוחכת של "שוחד לפקידי משרד החינוך", שהסתיימה בלא כלום. מישהו מנסה לחסל את כוכב התקשורת החרדית, בגלל עמדותיו הפלוראליסטיות, ובמאבק הזה הקיצונים לא בוחלים בשום אמצעי.
  • 20.
    לא מתרגש 05/01/2012 15:35
    הגב לתגובה זו
    כל מיני? יש שם עיתונאי שהוא יחצן של סגן שר הבריאות, ועיתונאי אחר שהוא יחצן של בי"ח לניאדו בנתניה והוא שולח אי-מיילים לכל העיתונאים עם הודעות עליתונות של לניאדו קבוע
  • 19.
    עמוס 05/01/2012 00:06
    הגב לתגובה זו
    סיפור מגעיל
  • 18.
    קנאה קנאה ושוב קנאה, יחיו הקנאים ויתפוצצו (ל"ת)
    יוסי מימון 04/01/2012 22:08
    הגב לתגובה זו
  • אני לפחות לא מקנא בתאבי ממון זולים מסוגו (ל"ת)
    05/01/2012 01:10
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    על יוסי אליטוב אני לא מתפלא, על משה גרילק מאו (ל"ת)
    04/01/2012 17:25
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    איילת 04/01/2012 16:32
    הגב לתגובה זו
    חבל שהתנפלתם על יוסי אליטוב. האיש הזה, שמקושר ברמות גבוהות בכל מקום, הוא אחד האנשים החזקים והמרכזיים בציבוריות החרדית, שהציב לעצמו מטרה מאד חשובה וחיובית: להכניס את התרבות המערבית לחברה החרדית ולהופכה לידידותית יותר לציבור הישראלי. לא יפה לתקוף אותו. צריך לאתרג אותו. חוץ ממנו וממנכ"ל העיתון שלו, אליהו פלאי, אף אחד לא עושה כזו עבודת קודש של החדרת מושגים חילוניים לחברה החרדית ושל עבודה מאומצת מאחורי הקלעים כדי שאברכים ילכו לעבוד ויעזבו את הלימודים. אם הייתם יודעים כמה ויכוחים היו לו בעניין עם העורך שלו הרב גרילק, הייתם באמת שומרים עליו ולא תוקפים אותו.
  • (ל"ת)
    מה הקשר????? 04/01/2012 19:05
    הגב לתגובה זו
  • בושה 04/01/2012 17:24
    הגב לתגובה זו
    אדם שכל עניינו זה רק כסף וכסף ולשם כך מכפיף אפילו את מערכת העיתון שלא רצתה לייחצן את באבא פינטו והוא הפך את הכף והצליח לכופף וקנה גם אותם בנזיד עדשים וטובות הנאה, כל מערכת העיתון כולל משה גרילק כרכרו סביב באבא פינטו בזכות היחצן הזול יוסי אליטוב
  • 15.
    צפונבונית שמכירה 04/01/2012 15:54
    הגב לתגובה זו
    צודקת מגיבה 12. העבודה שיוסי אליטוב עושה לשינוי מבפנים של המגזר החרדי חשובה מאין כמותה. מול הפרזיטיות החרדית, הדרת הנשים ונחיל הפוליטיקאים החרדיים המרגיזים - אליטוב הוא קול שפוי. למי איכפת אם על הדרך הוא עושה קצת לביתו? תרדו ממנו
  • עושה כסף לביתו וחורבן לדתו (ל"ת)
    04/01/2012 16:19
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אחד שיודע 04/01/2012 15:46
    הגב לתגובה זו
    זה מאוד פשוט:אליטוב מנהל בפועל את כל ענייני התקשורת של פינטו, כדובר לכל דבר ועניין, כולל ניהול אינספור שיחות רקע והפגשת פינטו עם עיתונאים. אבל, אם רוצים ממנו תגובה או אמירה רשמית מצד פינטו הוא הוא כבר אומר- 'סליחה, אני לא הדובר של פינטו. מה פתאום'. בקיצור, דליה דורנר לטיפול, חברי מועצת הרשות השנייה -לטיפולכם
  • 04/01/2012 16:39
    הגב לתגובה זו
    אתם תמים, חביבי. ברשות השניה כולם יודעים. אין מי שיעז לטפל בתפוח האדמה הלוהט הזה. אליטוב מקושר ושולט לאורך ולרוחב, מחובר גם לביבי וגם לציפי, גם לישי וגם לאטיאס, לכל בכירי התקשורת, הכלכלה, המשק. זה המצב ברפובליקת הבננות שלנו.
  • ירון 04/01/2012 19:52
    ולכן כל ירבו כתבות כאלו שיחשפו את פרצופו האמיתי של אליטוב ואת פרצופה של המדינה
  • 13.
    אחד שתוהה 04/01/2012 14:53
    הגב לתגובה זו
    אתה דואג לרב והרב ידאג לך, אפילו עם המשרה שלך תהיה בסכנה
  • 12.
    רונית 04/01/2012 14:50
    הגב לתגובה זו
    חבל ש"אייס" נפל בפח שטמנו לו גורמים חרדים קיצוניים, שרודפים את יוסי אליטוב רק בשל היותו מוביל מגמות חיוביות של פלורליזם בחברה החרדית, יציאה לעבודה ויציאה מחומות הגטו. פרשיות "עוז מאיר" והרב פינטו הם נקמת הקיצוניים הליטאיים באיש חיובי ושפוי זה שהזניק את עיתונו לפסגות של הצלחה על חשבון "יתד נאמן" ואחרים. צריך לעודד אותו ולא לתת להם יד.
  • ותשובה עניינת יש לך גברת רונית אליטוב ? (ל"ת)
    04/01/2012 16:18
    הגב לתגובה זו
  • 04/01/2012 15:54
    הגב לתגובה זו
    תשתדל לענות לעניין אפילו שאתה מקבל כסף בכל מקרה.
  • 11.
    במקום לחלק לעניים הרב קונה יחצנים וכתבות רוחב (ל"ת)
    מזעזע 04/01/2012 14:39
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    מאחזי עיניים ומנצלי מצוקות של אנשים (ל"ת)
    04/01/2012 14:26
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    הסוגדים לאלוהי הכסף 04/01/2012 14:19
    הגב לתגובה זו
    כשהדת הופכת לממוסדת, הכסף הופך לאלוהים. פינטו ודומיו סוגדים לאל אחד: כסף!
  • 8.
    04/01/2012 14:09
    הגב לתגובה זו
    של הרב פתוחה ? למה רק לעשירים ויחצנים דלתו פתוחה ?
  • 7.
    החיבור של כסף עם באבות זה עיוות היהדות (ל"ת)
    04/01/2012 14:04
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יוסי 04/01/2012 14:00
    הגב לתגובה זו
    נהנתן שמכר את נשמתו עבור בצע כסף לא פלא שיש חיבור בינו לבין באבא שידוע בתעשיית הכסף שסביבו וכפי שראינו בתחקיר עובדה אצל אילנה דיין
  • 5.
    מצחיק ועצוב 04/01/2012 13:53
    הגב לתגובה זו
    מעסיק יחצנים בשכר מקדיש זמן אישי בישיבה איתם ואחר כך טוען לאילנה דיין בתחקיר עובדה שהוא בכלל מעולם אחר ולא יודע מה קורה.
  • 4.
    ירון 04/01/2012 13:51
    הגב לתגובה זו
    רוחני שלה בגלל בצע כסף בחסות יוסי אליטוב ? אברהם רוזנטל התנגד לסיקור באבות ואליטוב ככל הנראה דאג לשחד את מי שצריך ופתאום הבאה נהיה כשר? לא פלא כעת להבין מה עשו משה גרליק ואברהם רוזנטל בבולגריה עם הרב פינטו, אפשר לנחש שלא שילמו על הכרטיס בעצמם
  • 3.
    עזי 04/01/2012 13:29
    הגב לתגובה זו
    שלא מצליח בעבודתו ומנסה לנקום באליטוב ופינטו. נו נו, הייתי מצפה לתחקיר רציני יותר מאשר "חבר" של יחצן לשעבר
  • 2.
    עיתונאי חרדי 04/01/2012 13:00
    הגב לתגובה זו
    האיש אליטוב הינו דוברו של הרב שליט"א. האיש אליטוב הוא עיתונאי ויחצן. האיש אליטוב פועל בניגוד לכללי האתיקה. והכי מצחיק זו תגובתו. מה הקשר בין מריבות בין עיתונים לעובדות שתוארו לעיל?
  • 1.
    בן ציון אדללהו 04/01/2012 11:32
    הגב לתגובה זו
    משה רבינו ואברהם אבינו היו צריכים משרדי יח"צ? אולי למסיבות עיתונאים עם פרעה ועם עוג מלך הבשן
  • מנחם 04/01/2012 20:10
    הגב לתגובה זו
    חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח קרעת אותי מצחוק!!!!
  • בן ציון אדללהו??? 04/01/2012 15:47
    הגב לתגובה זו
    WTF???
  • מנדי 04/01/2012 17:55
    בלי לסגור "עסקה" שטומנת 4 ספרות במטבע חוץ, אין על מה לדבר(ר)...
  • יחצנ בדימוס 04/01/2012 15:41
    הגב לתגובה זו
    חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
  • משה רבינו 04/01/2012 21:19
    נקודה למחשבה התארים הרבנים שלו משמשים אותו כתואר שני ובזכותם נכנס לרשות השניה. לא כל כך קשה לקבל חתימה רבנית בעיקר שכבוד הרב אליטוב חבר מועצת הרבנות הראשית הוא במקרה אבא שלו. לחוקרים כדאי לפשפש היטב אצלו ולא לחינם הישיבה שלהם עוז מאיר עלתה לאחרונה לכותרות בגלל שוחד.
חיילים סייבר 8200
צילום: דובר צהל

משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת

השוק גואה, האפליקציות זמינות - ומחנות צה"ל הופכים לזירות של  מסחר ואמביציה; גם החיילים שחוזרים מהקרב משקיעים-מהמרים בשווקים; בינתיים כולם מרוויחים
ענת גלעד |
נושאים בכתבה חיילים בורסה

יום שלישי, 23:00. חדר המגורים בבסיס האימונים בדרום שקט יחסית. אור יחיד בוקע מהפינה שבה יושב סמל איתי כהן. רוב חבריו לפלוגה כבר קרסו מותשים מיום מפרך בשטח, אך הוא לא מצליח לעצום עין. הראש שלו עובד שעות נוספות על הגרף האדום המהבהב באפליקציית המסחר בטלפון הנייד שלו. איתי, לוחם בגדוד חי"ר, לא חולם רק על סוף המסלול או על הדרגות הבאות.

במקום סתם לגלול באינסטגרם, הוא מנצל את השעות השקטות כדי לנהל תיק השקעות קטן. "כשהחבר'ה מדברים על המשחק כדורגל אתמול, אני בודק מה עשה הביטקוין", הוא מספר בחיוך קטן. 

בין שמירה לשמירה ובין אימון ניווט למארב, איתי חולם במספרים, והוא לא לבד. בשנתיים האחרונות, המסכים של הסמארטפונים השתנו: אפליקציות משחקים פינו את מקומן לאפליקציות בנקאות, ושיחות על כדורגל או יציאות לסופ"ש הוחלפו בדיונים על מדדי S&P 500, קרנות מחקות וגם קריפטו. בסיסי צה"ל הפכו, בניגוד גמור לדימוי המסורתי של "תקופת ביניים" חסרת דאגות כלכליות, לחממת השקעות לוהטת, והשינוי הזה אינו מקרי. 

נקודת המפנה המשמעותית התרחשה בינואר 2022, אז נכנסה לתוקף העלאה דרמטית בשכר החיילים הסדירים - זינוק של 50%. עבור לוחם כמו איתי, מדובר בתוספת משמעותית שהפכה את המשכורת החודשית מכסף כיס סמלי לסכום המאפשר חיסכון משמעותי. "פתאום אתה רואה 'נכנס לחשבון 2,400 שקל'", הוא מסביר, "זה סכום שאפשר לעשות איתו משהו. להשאיר אותו בעו"ש זה פשוט לבזבז אותו על שטויות. הבנתי שאני רוצה שהכסף הזה יעבוד בשבילי".

 חלק מהשגרה, כמו טיול לשק"ם

הגורם השני שתרם לשינוי הוא הזמן. במיוחד בקרב המשרתים בתפקידי לחימה, שגרת השירות כרוכה בימים ארוכים של המתנה, שעות רבות בבסיס ויציאות מצומצמות הביתה (מגמה שהתעצמה משמעותית מאז ה-7 באוקטובר). הזמן הזה, שבעבר נוצל למנוחה או שיחות בטלות, מתועל כיום ללימוד. "אנחנו יושבים באוהל, אחרי שסיימנו את המשימות, במקום סתם לגלול בטיקטוק, אנחנו רואים סרטוני הסבר על בורסה. זה הפך להיות חלק מהשגרה, כמו טיול לילי לשק"ם", מספר איתי.

גיוס חרדים (צילום: חיים בן־הקון)גיוס חרדים (צילום: חיים בן־הקון)

חוק הגיוס: כשזה מגיע לחרדים, עוצמה יהודית מאבדת את העוצמה

עוצמה יהודית רוצה מלחמה בלי לוחמים: השתיקה המפלגתית על גיוס החרדים חושפת עד כמה המספרים מתעתעים, איך יוצאים בשאלה נספרים כחרדים, ואיך החוק החדש מאפשר להציג עמידה ביעדים כמעט בלי לגייס באמת, מהלך שמרחיק את החרדים מלהשתלב בתעסוקה ופוגע במשק כולו
ד"ר אדם רויטר |

במסגרת מאמציהם למנוע את רוע הגזירה, משמע לשאת בעול הביטחון כמו כל יהודי אחר במדינת ישראל, מנהיגי החרדים מייצרים כמה שיותר קומבינטוריקה וביסמוט נופל או מופל לפח. במסגרת ההסכמות שחוק הגיוס החדש והרע מאד הזה קובע, ייספרו בתוואי הגיוס כל הבנים שלמדו אי פעם במוסדות חרדיים, כולל 20% מהם שבכלל עזבו את המגזר. אסביר בסוף גם איך כל זה קשור לא רק לביטחון אלא גם לכלכלה.

מסתבר שכיום שיעור היוצאים בשאלה מכל שנתון חרדי עומד על שיעור של כ-20%. אתם קוראים נכון. לפי "עמותת הלל", שהיא הכתובת הראשית של יוצאות ויוצאים בשאלה מהמגזר - שמגיעים אליה ונעזרים בה לרוב כשהם בגילאי 17 עד 25, אלו מביניהם בגילאי 18 עד 20 מתגייסים ברובם לצה"ל. למעשה לפי עמותת הלל כ-75% בגילאים הללו מתגייסים לצה"ל.

בואו ניכנס רגע למספרים. בשנתון הגיוס של 2024-2025 (תשפ"ה) יש כ-76 אלף בנים שנולדו בשנת 2006, מתוכם כ-57 אלף הם יהודים שמתוכם כ-14 אלף הם מהמגזר החרדי. מתוכם התגייסו השנה כ-2,900 שהם כ-20% מהשנתון החרדי (המקור: עיתון "הארץ" )

יש לציין כי זו קפיצה משמעותית ביותר לעומת כ-1,200 מגויסים יוצאי המגזר בממוצע שנתי, משמע 8% מכל שנתון, בשנים שקדמו לתשפ"ה וזו לפחות בהחלט בשורה טובה.

כמה מתוך המתגייסים יצאו מהמגזר וכבר אינם חרדים? ע"פ הערכות כ-20% מכל שנתון עזבו את המגזר. משמע מתוך שנתון של 15,000 כ-3,000 כבר אינם חרדים. לפי עמותת הלל המלווה יוצאים ויוצאות מהמגזר, כ-75% מהם מתגייסים לצה"ל. משמע מתוך ה-2,900 שהתגייסו, שהם יוצאי המגזר החרדי ניתן להניח שכ-2,250 מהם בכלל עזבו את המגזר. מבחינתם, הם לא מתגייסים לצה"ל כחרדים אלא כדתיים לאומיים, כמסורתיים או כחילוניים (רובם נותרים קרובים לאמונה ולמסורת ואינם הופכים לחילוניים). אבל הם נספרים כמתגייסים חרדים - וזו נקודה מאד חשובה.