רבעון חזק לכלל ביטוח: הרווח הנקי לבעלי המניות עלה בכ-320% לרמה של 222 מיליון שקל

"הרבעון הראשון של שנת 2010 הושפע מהמשך המגמה החיובית שאפיינה את שנת 2009" כך אמר היום שי טלמון מנכ"ל קבוצת כלל
סתיו שירייב |

כלל ביטוח פרסמה היום את תוצאות הכספיות לרבעון הראשון של 2010. הרווח הנקי של כלל החזקות עסקי ביטוח לבעלי המניות הסתכם ברבעון הראשון של שנת 2010 בכ- 222 מיליון שקל, בהשוואה לכ- 60 מיליון שקל אשתקד.

הרווח הכולל של הקבוצה לבעלי המניות לאחר מס (הכולל את תוצאות דו"ח רווח והפסד ואת השינויים בקרנות ההון), הסתכם בתקופת הדו"ח בכ- 331 מיליון שקל, בהשוואה לכ- 359 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

בתחום החיסכון ארוך טווח רשמה החברה רווח לפני מס של כ- 303 מיליון שקל, לעומת כ- 83 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח לפני מס בענף ביטוח חיים הסתכם בכ- 263 מיליון שקל, לעומת כ- 40 מיליון שקל אשתקד. הרווח לפני מס בפעילות הפנסיה והגמל הסתכם בכ- 40 מיליון ש"ח לעומת כ- 42 מיליון שקל אשתקד.

פעולות הנמרצות שנעשו להגדלת ההכנסות ולהתייעלות הביאו את תחום השירותים הפיננסים לרווח לפני מס שהסתכם בתקופת הדו"ח בכ- 22 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ- 33 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

"אנו ממשיכים לגדול בפעילות השוטפת, אך רמת הסיכון בסביבה הכלכלית שבה אנו פועלים, נותרה גבוהה" אמר שי טלמון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"

בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש, באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"

מנדי הניג |

ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.

המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.

לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה  בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.

שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.

כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.