בועז ביסמוט
צילום: אלכסנדר כץ

לעולם לא תטוסי לבד: כשהעורך הראשי לוקח לעצמו ג'אנקט

בניגוד למה שהיה נהוג עד כה, העורך הראשי של ישראל היום, בועז ביסמוט, בחר לשלוח את עצמו לנסיעת תוכן שיווקי למשחק ליגת האלופות הערב במדריד, וכבר פרסם טקסט על האוהדים שהגיעו עמו במטוס. בתקשורת הספורט וגם בעיתון עצמו הרימו גבה על המהלך  
רביב שכטר | (4)

תופעת הג'אנקטים היא תופעה מוכרת בעולם העיתונות בשני העשורים האחרונים: חברה מסחרית כלשהי רוצה לקדם איזשהו מוצר שלה ובמקום לקנות שטח פרסום היא מטיסה כתב או עורך מאחד או כמה כלי תקשורת ומקבלת בתמורה כתבה או כתבות מפרגנות, שהדבר היחידי שמבדיל אותן מתוכן מערכתי היא שורה בתחתית הטקסט שבה כתוב כי הכותב היה אורח של החברה.

 

מסתבר שעכשיו תעשיית הג'אנקטים חודרת גם לתחום הספורט וכבר השבוע ובשבוע הבא מטיסה חברת הבת של ישראייר, "טיק טיק" המתמחה בתחום הכרטיסים לאירועי ספורט, עיתונאים ממספר כלי תקשורת למשחקי שמינית הגמר של ליגת האלופות.

 

אלא שבניגוד לנוהל הרגיל, שבו מי שטס לסקר אירועים כאלה הם בדרך כלל כתבים או עורכים זוטרים יותר, שזו הדרך לצ'פר אותם, החליט העורך הראשי של ישראל היום, בועז ביסמוט, לקחת לעצמו את הטיסה ואת סיקור המשחק בין ליברפול לאתלטיקו מדריד, וכבר הבוקר התפרסם טור שלו בעיתון שבו סיפר על טיסת ישראייר המלאה באוהדים ישראלים שנוסעים למשחק.

 

אלא שבעולם הספורט וגם בתוך המערכת שלו עצמו הורמו לא מעט גבות על כך שהעורך הראשי, שמשתכר יותר מכל שאר העיתונאים במערכת, לוקח לעצמו את הטיסה היוקרתית וחינמית.

 

בעלי הזיכרון החד, בוודאי יודעים כי גם בשנה שעברה, כשליברפול העפילה לגמר ליגת האלופות באותה העיר ובאותו איצטדיון, בחר ביסמוט, שידוע כאוהד שרוף של הקבוצה, לשלוח את עצמו כשליח העיתון למשחק ולא את אחד מכתבי הספורט בעיתון.

 

חלק מגופי תקשורת האחרים שקיבלו את ההצעה מישראייר בחרו לדחות אותה. כלי התקשורת שהחליטו כן להיענות להצעה שולחים כולם עובדים במדור הספורט, כמו ב"וואלה" לדוגמא, שם מי שייסע הוא עורך הספורט דוד רוזנטל.

 

"האמת שהייתי קצת נבוך בשביל ביסמוט", אמר הבוקר גורם המעורה בתחום, "זו הפעם הראשונה שבה עורך ראשי של גוף תקשורת כל כך גדול חתום על טקסט עם הגילוי הנאות הזה שמראה שמדובר בתוכן שיווקי רק כדי לא לשלם כמה מאות דולרים על כרטיסי הטיסה והכרטיסים למשחק".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    תקשורת עויינת 19/02/2020 17:02
    הגב לתגובה זו
    הוא שם בכיס הקטן את כל הבכיינים
  • 3.
    חוסר עמוד שידרה ויושרה (ל"ת)
    ישראלה 19/02/2020 16:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רועי 19/02/2020 12:07
    הגב לתגובה זו
    ביסמוט כבר שנים נוסע למשחקים שלהם
  • 1.
    נו באמת 18/02/2020 16:15
    הגב לתגובה זו
    אבל היה לו ממי ללמוד. נתניהו הוא ממציא שיטת הקמצנות. ביסמוט הוא תלמיד נאמן של רבו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.