עתירה לבג"צ: הפסק את השתתפות השרים בקמפיינים
עתירה שהוגשה אתמול (יום ג') לבג"צ דורשת מהיועץ המשפטי לממשלה לממשלה אביחי מנדלבליט להסיר "מדוע לא תבוטל ההנחיה בדבר השתתפות שרים בפרסומים ממשלתיים". בשורה התחתונה, העתירה שהוגשה על ידי עודד קרמר ועו"ד שחר בן מאיר דורשת קביעת איסור מוחלט על שרים להשתתף בכל דרך וכל אופן בפרסומים של משרדים ממשלתיים.
העתירה הוגשה כנגד היועץ המשפטי לממשלה וכן כנגד השרים מירי רגב, נפתלי בנט, גלעד ארדן, אופיר אקוניס, אריה דרעי ומשה כחלון שהופיעו כולם בקמפיינים בולטים המקדמים את פעילות המשרד שבראשון הם עומדים. בעניינו של כחלון העותרים מבקשים מהיועמ"ש להורות לשר האוצר "לחדול מלעשות שימוש בשמות מותג זהים שבין תכניות ופעולות של המשרד הממשלתי לבין פרסומים מפלגתיים של אותו שר".
קרמר, אזרח מוטרד מן השורה, עיתונאי ופרסומאי לשעבר ויוצר תוכן אומר לאייס כי מזה מספר חודשים הוא ועו"ד בן מאיר עוסקים בעניין ומנסים לקבל תשובות מהיועמ"ש. לדבריו, מנתונים שהוזמנו על ידם מחברת יפעת בקרת פרסום עולה כי בין 2017 ל-2018 זמן האוויר של השרים עמד על 37 שעות של מדיה שנרכשה בכסף, בעיקר ברדיו, על חשבון משלם המסים.
על פי נתוני יפעת השרה מירי רגב הופיעה בתשדירי פרסום 2,254 פעמים בזמן אוויר מצטבר של כ-17.44 שעות שידור ובשווי של 2 מיליון שקל. אקוניס הופיע 1,882 פעמים בזמן אויר של כ-15 שעות ובשווי של 1.6 מיליון שקל. ארדן הופיע 272 פעמים בזמן מצטבר של 2:43 שעות ושוווי של כחצי מיליון שקל. עוד הם מבהירים כי העתירה אינה מוטה פוליטית ו"אין היא באה לשנות או לטעון כנגד מעמדו, הישגיו, הצלחותיו או מעשיו של שר זה או אחר או כנגד הממשלה".
- מי שולט בעידית סילמן, למה החקירה של אביר קארה מיותרת?
- סטלה קורין-ליבר מסכמת שבוע: המקורבים שהפכו לשופטי העליון - והשקר של ועדת מררי שחקרה את פרשת NSO
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הם מציינים בעתירה כי "לאחרונה התגברה התופעה והפכה לשטף של ממש ולפיה שרים בממשלה מוסיפים לתפקידיהם גם את תפקיד הקריין והמציג ומשתתפים באופן מוגבר, קיצוני ובלתי סביר בפרסומים של משרדיהם, עד כדי כך ששרים אחרים מטשטשים באופן מוחלט את ההבחנה שהדין קובע בין פעילות מפלגתית שעבורה מקבלת הסיעה מימון לבין פעילות רשמית של המשרד עליו הוא ממונה".
מטבע הדברים, העותרים טוענים כי "בהופעה של שרים בתשדירי פרסום יש משום יתרון משעותי במגרש הפוליטי, שכן הופעה בתשדירי פרסום, אפילו לשם הקראת מידע אינפורמטיבי, מייצר לאיש הציבור יתרון משמעותי על אנשי ציבור אחרים, שאינם זוכים ליתרון זה, מכאן שמדובר בהטבה פוליטית...".
יוזכר כי באוקטובר 2017 שיגרה המשנה ליועמ"ש עו"ד דינה זילבר הנחיה לשרים ובה הבהרות לחידוד המותר והאסור. זילבר הבהירה ליועצים המשפטיים כי "העקרונות המנחים החלים על כל סוג של פרסום ממשלתי הם שניים: ראשית, המשאבים הציבוריים המוקצים לעבודת משרדי הממשלה צריכים להיות מנוצלים לקידום מטרות המשרד ולא לקידום מטרות אישיות או פוליטיות של נבחרי ועובדי הציבור המופקדים עליו; שנית, על הפרסום לבטא אך ורק את עמדת המשרד ועליו להיות קשור בקשר הדוק וברור לתחום פעילותו של המשרד, ומכאן - שהוא אינו יכול לכלול מסרים או היבטים פוליטיים".
- רועי עידן שובר את הפריים עם "נוטוק" בקשת
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רועי עידן שובר את הפריים עם "נוטוק" בקשת
דגש נוסף שמה זילבר על כך שבפרסומים יש להקפיד כי המשרד הממשלתי לא יצור כלפי הציבור מצג שלפיו פרסום ממשלתי נעשה על ידי מפלגה. כן יש להימנע משילוב גורמים מפלגתיים בפעילות תקשורתית הנערכת מטעמו של המשרד הממשלתי.
- 1.כמה שזה נכון, נטו פחלון - נטו יח"צן (ל"ת)פופוליזם זול 15/02/2018 10:42הגב לתגובה זו
- נשמע שיש כאן עוד משקיע נדל"ן מופסד כל יום יותר ויותר. (ל"ת)התפוצצות בועת הנדל"ן 16/02/2018 12:35הגב לתגובה זו
"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקורועי עידן שובר את הפריים עם "נוטוק" בקשת
בפעם הראשונה מזה זמן רב תכנית שאינה ריאליטי או אקטואליה משתלטת על הפריים טיים, וההימור של קשת על "נוטוק" של רועי עידן מוכיח את עצמו; במהדורות החדשות המרכזיות נשמר הסטטוס קוו, אם כי כאן11 שוב יורדת מתחת ל-100 אלף צופים
תוכן איכותי בפריים טיים?
אולי זה היעדרות הריאליטי, ואולי הקהל פשוט מעדיף לצפות בתוכן איכותי, כשערוצי הטלוויזיה נותנים לו את האפשרות הזאת, אבל כך או כך, מי שעמדה במקום הראשון ברצועת הפריים טיים אמש היתה הסדרה של רועי עידן "נוטוק", שעוסקת בחברה הדרוזית ובגלגולי נשמות, שהיתה השידור הנצפה ביותר בכל ערב השידורים, ועמדה על 15.4% רייטינג ו-373 אלף צופים. אחריה היה הדוקו-ריאליטי של רשת, "ווארט", שעוסקת בחברה החרדית, עם 8.4% רייטינג ו-216 אלף צופים ואילו ממש אחריו היתה "הפטריוטים" הותיקה, עם הפורמט המנצח שמביא ערב אחרי ערב מספרים יציבים, עם 8.3% רייטינג ו-223 אלף צופים. בסיום הרשימה היה הריאליטי אוכל של כאן11, שהתחיל בסערה וכבש את הפריים טיים אבל הולך ודועך מבחינת רייטינג, ועמד על 5.6% רייטינג בלבד ו-137 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.2% ו-89 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-49 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.3% רייטינג ו-33 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.5% רייטינג ו-40 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 0.9% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 עם אלמז היתה עם 3.4% ו-74 אלף צופים, במקום השני היה האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן שעמד על 2.1% רייטינג ו-54 אלף צופים, את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.4% רייטינג ו-35 אלף צופים.
"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקורועי עידן שובר את הפריים עם "נוטוק" בקשת
בפעם הראשונה מזה זמן רב תכנית שאינה ריאליטי או אקטואליה משתלטת על הפריים טיים, וההימור של קשת על "נוטוק" של רועי עידן מוכיח את עצמו; במהדורות החדשות המרכזיות נשמר הסטטוס קוו, אם כי כאן11 שוב יורדת מתחת ל-100 אלף צופים
תוכן איכותי בפריים טיים?
אולי זה היעדרות הריאליטי, ואולי הקהל פשוט מעדיף לצפות בתוכן איכותי, כשערוצי הטלוויזיה נותנים לו את האפשרות הזאת, אבל כך או כך, מי שעמדה במקום הראשון ברצועת הפריים טיים אמש היתה הסדרה של רועי עידן "נוטוק", שעוסקת בחברה הדרוזית ובגלגולי נשמות, שהיתה השידור הנצפה ביותר בכל ערב השידורים, ועמדה על 15.4% רייטינג ו-373 אלף צופים. אחריה היה הדוקו-ריאליטי של רשת, "ווארט", שעוסקת בחברה החרדית, עם 8.4% רייטינג ו-216 אלף צופים ואילו ממש אחריו היתה "הפטריוטים" הותיקה, עם הפורמט המנצח שמביא ערב אחרי ערב מספרים יציבים, עם 8.3% רייטינג ו-223 אלף צופים. בסיום הרשימה היה הריאליטי אוכל של כאן11, שהתחיל בסערה וכבש את הפריים טיים אבל הולך ודועך מבחינת רייטינג, ועמד על 5.6% רייטינג בלבד ו-137 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.2% ו-89 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-49 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.3% רייטינג ו-33 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.5% רייטינג ו-40 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 0.9% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 עם אלמז היתה עם 3.4% ו-74 אלף צופים, במקום השני היה האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן שעמד על 2.1% רייטינג ו-54 אלף צופים, את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.4% רייטינג ו-35 אלף צופים.
