משה כחלון כולנו נטו
צילום: יח"צ

עתירה לבג"צ: הפסק את השתתפות השרים בקמפיינים

דורשת לאסור על שרים לקחת חלק בפרסומים של משרדים ממשלתיים. רגב מככבת בזמן אוויר פרסומי בשווי 2 מיליון ש', יחד עם אקוניס, ארדן, כחלון, בנט ודרעי
משה בנימין | (2)

עתירה שהוגשה אתמול (יום ג') לבג"צ דורשת מהיועץ המשפטי לממשלה לממשלה אביחי מנדלבליט להסיר "מדוע לא תבוטל ההנחיה בדבר השתתפות שרים בפרסומים ממשלתיים". בשורה התחתונה, העתירה שהוגשה על ידי עודד קרמר ועו"ד שחר בן מאיר דורשת קביעת איסור מוחלט על שרים להשתתף בכל דרך וכל אופן בפרסומים של משרדים ממשלתיים. 

העתירה הוגשה כנגד היועץ המשפטי לממשלה וכן כנגד השרים מירי רגב, נפתלי בנט, גלעד ארדן, אופיר אקוניס, אריה דרעי ומשה כחלון שהופיעו כולם בקמפיינים בולטים המקדמים את פעילות המשרד שבראשון הם עומדים. בעניינו של כחלון העותרים מבקשים מהיועמ"ש להורות לשר האוצר "לחדול מלעשות שימוש בשמות מותג זהים שבין תכניות ופעולות של המשרד הממשלתי לבין פרסומים מפלגתיים של אותו שר". 

קרמר, אזרח מוטרד מן השורה, עיתונאי ופרסומאי לשעבר ויוצר תוכן אומר לאייס כי מזה מספר חודשים הוא ועו"ד בן מאיר עוסקים בעניין ומנסים לקבל תשובות מהיועמ"ש. לדבריו, מנתונים שהוזמנו על ידם מחברת יפעת בקרת פרסום עולה כי בין 2017 ל-2018 זמן האוויר של השרים עמד על 37 שעות של מדיה שנרכשה בכסף, בעיקר ברדיו, על חשבון משלם המסים.  

על פי נתוני יפעת השרה מירי רגב הופיעה בתשדירי פרסום 2,254 פעמים בזמן אוויר מצטבר של כ-17.44 שעות שידור ובשווי של 2 מיליון שקל. אקוניס הופיע 1,882 פעמים בזמן אויר של כ-15 שעות ובשווי של 1.6 מיליון שקל. ארדן הופיע 272 פעמים בזמן מצטבר של 2:43 שעות ושוווי של כחצי מיליון שקל. עוד הם מבהירים כי העתירה אינה מוטה פוליטית ו"אין היא באה לשנות או לטעון כנגד מעמדו, הישגיו, הצלחותיו או מעשיו של שר זה או אחר או כנגד הממשלה". 

הם מציינים בעתירה כי "לאחרונה התגברה התופעה והפכה לשטף של ממש ולפיה שרים בממשלה מוסיפים לתפקידיהם גם את תפקיד הקריין והמציג ומשתתפים באופן מוגבר, קיצוני ובלתי סביר בפרסומים של משרדיהם, עד כדי כך ששרים אחרים מטשטשים באופן מוחלט את ההבחנה שהדין קובע בין פעילות מפלגתית שעבורה מקבלת הסיעה מימון לבין פעילות רשמית של המשרד עליו הוא ממונה".

מטבע הדברים, העותרים טוענים כי "בהופעה של שרים בתשדירי פרסום יש משום יתרון משעותי במגרש הפוליטי, שכן הופעה בתשדירי פרסום, אפילו לשם הקראת מידע אינפורמטיבי, מייצר לאיש הציבור יתרון משמעותי על אנשי ציבור אחרים, שאינם זוכים ליתרון זה, מכאן שמדובר בהטבה פוליטית...". 

יוזכר כי באוקטובר 2017 שיגרה המשנה ליועמ"ש עו"ד דינה זילבר הנחיה לשרים ובה הבהרות לחידוד המותר והאסור. זילבר הבהירה ליועצים המשפטיים כי "העקרונות המנחים החלים על כל סוג של פרסום ממשלתי הם שניים: ראשית, המשאבים הציבוריים המוקצים לעבודת משרדי הממשלה צריכים להיות מנוצלים לקידום מטרות המשרד ולא לקידום מטרות אישיות או פוליטיות של נבחרי ועובדי הציבור המופקדים עליו; שנית, על הפרסום לבטא אך ורק את עמדת המשרד ועליו להיות קשור בקשר הדוק וברור לתחום פעילותו של המשרד, ומכאן - שהוא אינו יכול לכלול מסרים או היבטים פוליטיים". 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

דגש נוסף שמה זילבר על כך שבפרסומים יש להקפיד כי המשרד הממשלתי לא יצור כלפי הציבור מצג שלפיו פרסום ממשלתי נעשה על ידי מפלגה. כן יש להימנע משילוב גורמים מפלגתיים בפעילות תקשורתית הנערכת מטעמו של המשרד הממשלתי. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כמה שזה נכון, נטו פחלון - נטו יח"צן (ל"ת)
    פופוליזם זול 15/02/2018 10:42
    הגב לתגובה זו
  • נשמע שיש כאן עוד משקיע נדל"ן מופסד כל יום יותר ויותר. (ל"ת)
    התפוצצות בועת הנדל"ן 16/02/2018 12:35
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.