ביקורת על מכרז הפרסום ל'מחיר למשתכן' בבית שמש
עיריית בית שמש יצאה במכרז לבחירת משרד פרסום שילווה פרויקט ענק להקמת 7,000 יחידות דיור במסגרת תכנית מחיר למשתכן בשכונת רמת בית שמש ד' המיועדת למגזר החרדי. ואולם נראה שהמכרז שצפוי להיסגר ב-5 בפברואר, כבר מעורר ביקורת וכמה סימני שאלה.
העירייה מעוניינת בפעילות פרסומית ובתכנית יח"צ בהשקעה של כמיליון שקלים, באמצעי מדיה רבים כגון מודעות, עיתונים, שלטי חוצות, עלונים, אינטרנט ורשתות חברתיות, אך לא בטלוויזיה - מדיום שהמגזר החרדי אינו עושה בו שימוש. בתנאי הסף של המכרז נדרשים המתמודדים להציג מחזור שנתי של 16 מיליון שקלים לפחות ב-2017, עם אישור מרואה חשבון. סעיף נוסף דורש מהמשרד להיות בעד ותק של 10 שנים בתחום הפרסום.
2 סעיפים אלה מעוררים ביקורת בתוך שוק הפרסום. "אם יש משרד נהדר שעשה עבודה פרסום מעולה לפרויקט נדל"ני גדול, אבל הוא הוקם לפני 7 או 8 שנים, אז הוא לא יכול לקחת חלק במכרז הזה?", אומר גורם לאייס. "נכון, אי אפשר להתעלם מכך שצריך איזה רף, כדי לנפות גורמים ללא ניסיון ולהשיג את אנשי המקצוע הטובים ביותר, אבל מראש לשלול כניסתם של כל כך הרבה גופים, לדעתי זה בעייתי".
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסעיף הבעייתי ביותר הוא סוגיית המחזור השנתי. רף 16 מיליון שקלים מאפשר לכל 25 משרדי הפרסום הגדולים בישראל לקחת בו חלק, נכון לבדיקת יפעת בקרת פרסום בשנת 2016, אבל העירייה הציבה סייג משמעותי: "מאחר והשכונה נשוא הקמפיין מיועדת עבור המגזר החרדי, על המשרד להיות בעל התמחות גם במגזר החרדי".
במצב הזה, רוב רובם של המשרדים לא יוכלו להתמודד, ובגלל הרף הגבוה, ייתכן שרק משרד אחד יוכל להציג אישור רואה חשבון למחזור שנתי ברף הנדרש - משרד בולטון (שב-2016 המחזור שלו היה כ-20 מיליון שקלים על פי יפעת, א"כ) ואולי גם גל אורן ואפיקים.
איגוד להב - לשכת ארגוני העצמאיים והעסקים בישראל גם כן יוצא נגד סעיף ה-16 מיליון שקלים. במכתב ששלח לראש עיריית בית שמש משה אבוטבול, ביקש נשיא הלשכה עו"ד רועי כהן לשנות את תנאי המכרז: "לצערנו, הגם שתרומתם של העצמאים ושל העסקים הקטנים והבינוניים לצמיחה ולתעסוקה בישראל הינה מכרעת ועל אף היותם של גורמים אלה מעמודי התווך העיקריים עליו נשען המשק הישראלי כולו, חסמים שונים דוגמת תנאי סף מיותרים, מונעים את השתתפותם של עצמאים ועסקים קטנים במכרזים רבים של משרדי הממשלה והרשויות המקומיות".
- משחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק
- הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
"גם המכרז הנדון כולל תנאי סף אשר הינו בגדר חסם עבור עצמאים ובעלי עסקים קטנים ובינוניים", כתב עו"ד כהן, בהתייחסו לרף המחזור הנדרש מהמתמודדים - 16 מיליון שקלים לפחות. כהן מציין את הוראות סעיף 2א(א) לחוק חובת המכרזים 1992 הקובע כי "עורך מכרז לא יקבע תנאי להשתתפות של מציע במכרז, אלא אם כן התנאי מתחייב מאופיו או ממהותו של המכרז". כהן מציין עוד את התיקון לחוק שקובע כי בכל התקשרות יש לבחון האם אפשר לבצעה באמצעות עסקים קטנים ובינוניים.
גורם בכיר בשוק הפרסום והשיווק החרדי, אמר לאייס: "המכרז הזה בעייתי. אם אתה פוסל את רוב המשרדים הכלליים בגלל הדרישה להתמחות במגזר החרדי, אז איך אתה דורש רף גבוה כל כך שמונע מרוב רובם של משרד הפרסום החרדיים לקחת במכרז הזה חלק?".
אבל יש גם לציין כי ייתכן שנתוני יפעת בקרת פרסום והנתונים במציאות לאו דווקא יהיו זהים, כך שייתכן שמשרדי פרסום דתיים נוספים יוכלו לקחת חלק במכרז. 'יפעת' לא מצליחה לנטר את כל אמצעי המדיה בהם פועלים משרדי הפרסום המגזריים, כגון פשקווילים ופרסום באמצעות טלפונים ניידים - 2 אמצעי פרסום פופולריים במגזר. במצב כזה ייתכן ו"נעלמים" מיליוני שקלים מהדוחות של 'יפעת'. "אם דיברת על משרד או שניים, הרי שבמציאות יכולים לקחת חלק אולי אפילו 5 ו-7 משרדים", אמר גורם המעורה בפרטים.
מעיריית בית שמש נמסר בתגובה: "המדובר במכרז פעיל הקובע מנגנון מוסדר לשאלות הבהרה, על מנת לא לפגוע בהליך איננו יכולים להרחיב בשלב זה מעבר לנוהל הנ"ל הקבוע בהוראות המכרז. למעלה מן הצורך נציין כי תנאי הסף שנקבעו הנם מקובלים, סבירים ומבוססים על החלטות מקצועיות בלבד".
שירות דיגיטלי (X)הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?
חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין
סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?
סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?
בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.
הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת
הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?
מור
- הראל תשקיע 50 מיליון ד' בקרן תשתיות תקשורת גלובלית
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.
משחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשתמשחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק
לאחר שפרק הבכורה שלה כבש את הפריים טיים, פרק הסיום של "נוטוק" אמנם היה פופולרי, אבל לא מספיק כדי לגבור על "משחקי השף"; במהדורות החדשות אין חדש תחת השמש, וקשת עדיין מובילה בכל הרצועות
לפני כשבועיים עבר "חוק השידורים" של שר התקשורת, שלמה קרעי, בקריאה ראשונה ואם בסופו של דבר אכן יועבר, מסקרן מאד לראות את נתוני הרייטינג לאחר עדכון השיטה, אבל כל עוד אנחנו בשיטה הנוכחית, אנחנו רואים שינויים קלים מיום ליום, לפחות בכל מה שנוגע למהדורות החדשות המרכזיות. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.2% רייטינג ו-326 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-185אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 5% רייטינג ו-143 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.9% רייטינג בלבד ו-93 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, ולמרות שפרק הסיום של "נוטוק" של רועי עידן בקשת עמד על 11.1% רייטינג ו-285 אלף צופים, משחקי השף היו אלו שעמדו במקום הראשון, עם 11.7% ומעט מאד צופים מעל, כ-286 אלף צופים. ושוב אנחנו רואים שעם כל ההצלחה של "נוטוק" והעניין שעוררה, גם פלטפורמה חזקה עדיין לא מובילה לכך שתוכן איכותי יצליח לגבור לאורך זמן על תוכן ריאליטי חזק. סלבז מוכרים שמופיעים על המסך נותנים אווירה כמעט אינטימית, ואלמנט התחרות והסיפורים האישיים מובילים לרייטינג גבוה. זה מתכון מנצח. בכל אופן, ערוץ 14 עם "הפטריוטים" היציבה, היה במקום השלישי, עם 7.6%, ו-204 אלף, צופים, ואילו "החמאם" של כאן11 עם "זמן אמת" היה במקום האחרון, עם נתונים לא מחמיאים שעמדו על 2.5% ו-59 אלף צופים.
תכניות
הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.3% ו-112 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.2% רייטינג ו-50 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.6% רייטינג ו-38 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 2.9% ו-70 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 1.5% ו-46 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.5% ו-34 אלף צופים.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 10.2% רייטינג ו-238 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4% רייטינג ו-113 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.8% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 10.1% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה שלזינגר וברדוגו בערוץ 14, עם 5.2% ו-149 אלף צופים, ואילו אזור בחירה של 13 במקום האחרון, עם 4.1% רייטינג ו-116 אלף צופים.
