חותמים 24 שנים: מה המשדר הכי נצפה ומי המפרסם המוביל?
עוד כמה שעות תירשם היסטוריה בתחום התקשורת הישראלית, עם החשכת המסך בערוץ 2 בתום 24 שנות פעילות (מאז 4 בנובמבר 1993) והיציאה ל-3 ערוצים מסחריים חדשים - קשת 12, רשת 13 וערוץ עשר (אפיק 14). אז אחרי חוסר הוודאות לגבי הפיצול, ורקע לפני חוסר הוודאות כיצד יכולים להתקיים 3 ערוצים בשוק הטלוויזיה המקומי, הגענו לשלב הסיכומים, עם נתונים על רייטינג ופרסום, פרזנטורים ומותגים.
בעזרתן של הזכייניות (ומהלילה – הערוצים) קשת ורשת, ונתי יעקובי – מנכ"ל חברת יפעת בקרת פרסום, ליקטנו נתונים, למשל של הרייטינג של התכניות מאז החלה מדידת התכניות על ידי הוועדה למדרוג ב-1999.
אז קבלו את הנתונים שכל פיצול אינו שלם בלעדיהם
* המשדר הנצפה ביותר בערוץ 2 אי פעם הוא פרק בתכנית מאסטר שף 3 של קשת שהניב ב-29 בינואר 2013 לא פחות מ-46.6%, והוא כמובן גם הגמר הגבוה ביותר של תכניות ריאליטי.
* ועדיין, המשדר הכי נצפה בישראל מאז תחילת המדידה הוא דווקא הארוויזיון שנערך בישראל ב-1999, והניב 49% (!!!) לערוץ 1.
- צפו: קמפיין ה"סופר-אפליקציה" של פנגו בכיכובה של שני כהן
- אחרי הדחיה בשל הפיגוע באלעד: ארץ נהדרת סגרה עונה עם 18.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
* במספר צופים - ההשקה של האח הגדול 4 של קשת משכה 1.532 מיליון צופים – ב-1 בינואר 2012, והוא פרק ההשקה עם הכי הרבה צופים.
* וגם במספר צופים – פרק הגמר של המרוץ למיליון 4 של רשת ב-2015 משך 1.439 מיליון צופים, והוא פרק הגמר עם הכי הרבה צופים.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
גמר מאסטר שף 3 עם ג'קי אזולאי, סלמה פיומי ותום פרנץ (צילום: רועי ברקוביץ')
* הדקה הנצפית ביותר בתולדות ערוץ 2 הייתה ב-29 בינואר 2013, באותו גמר מאסטר-שף, הדחתה של ג'קי אזולאי בשעה 22:14 הניבה 52.3% רייטינג.
* תכנית הריאליטי הנצפית ביותר מתחילת המדידה היא האח הגדול 4 עם 41.1% רייטינג ממוצע עונתי ב-2012.
* ההשקה הגבוהה ביותר לתכנית חדשה היא האח הגדול 4 עם 45.5% רייטינג – ב-1 בינואר 2012.
* העימות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לאיציק מרדכי בתכנית משעל חם ב-1999 (עם המשפט האלמותי "תסתכל לי בעיניים") הניב 43.6%, וכנראה את הפסדו של נתניהו בהמשך לאהוד ברק בבחירות.
העימות בין נתניהו למרדכי. "תסתכל לי בעיניים" בדקה 47:55
* הסדרה מרחק נגיעה של רשת היא סדרת הדרמה היומית הנצפית ביותר מאז תחילת המדידה – עם ממוצע של 28.9%.
* מי רוצה להיות מיליונר של רשת עם יורם ארבל, הניב את הפרק הגבוה ביותר לשעשועון ששודר בערוץ 2 מאז תחילת מדידה – 37.2%, בשנת 2000.
* אבל השעשועון הנצפה ביותר מאז תחילת המדידה הוא דווקא מונית הכסף של קשת עם ממוצע עונתי של 25.1%.
* בשידור חי עם דן שילון של רשת אי-שם בשנות ה-90, הייתה תכנית האירוח הנצפית ביותר בערוץ 2 עם ממוצע צפייה של 36% ושייר של 62%.
המעגל ליום העצמאות עם נתניהו ופרס
* העונה ה-5 של אבודים עם צופית גרנט היא העונה הנצפית ביותר לתכנית תעודה בתולדות ערוץ 2, מאז תחילת המדידה. התכנית רשמה ממוצע של 29.5%.
* הדוקו ריאליטי בוס בהסוואה רשם שיא רייטינג לז'אנר זה עם ממוצע עונתי של 34.1% ושיא צופים לפרק – 852 אלף.
* סרט הדוקו ענת אלימלך – הסיפור רשם שיא נתח צפייה לערב בז'אנר זה – עם שייר של 68.5% מצופי הטלוויזיה.
* בלתי הפיך של רשת היא השקת הדרמה הקומית החדשה הגבוהה ביותר של 34%.
* ואילו השקתה של קצרים רשמה שיא רייטינג מאז תחילת המדידה עבור דרמה קומית – 35.2%.
* הסדרה הנצפית ביותר מתחילת המדידה היא רמזור 3 של קשת עם ממוצע עונתי של 30.9%.
* העונה ה-18 של עובדה היא העונה הגבוהה ביותר מבחינת ממוצע עונתי של תכנית תחקיר ואקטואליה - כשרשמה 26.5% בשנים 2011-2012.
* משדר החדשות הנצפה ביותר הוא מדגם הבחירות של חדשות 2 ב-22 בינואר 2013 שהניב 44.7% עם 1.295 מיליון צופים.
* באותו ערב שודרה גם מהדורת בחירות מיוחדת של ארץ נהדרת שהניבה 38.7% ו-1.1 מיליון צופים.
* אגב, תכנית הבידור והאירוח הנצפית ביותר מתחילת המדידה היא ארץ נהדרת 9 ב-2012 עם 35.2% ממוצע עונתי.
* ב-7 השנים האחרונות, מאז 2010, משדר ערוץ 2 (על 2 זכייניותיו) 141 דקות פרסום ביום (שעתיים ו-21 דקות) מול 121 דקות בערוץ 10.
* שטראוס ופרוקטר אנד גמבל הן המפרסמות החוזרות בעוצמה בכל שנה בטבלת 5 המובילות בערוץ 2 והן מפרסמות בממוצע בשנה כ-30 שעות פרסום כל אחת. לצידן מופיעות סנו, סופר פארם, מפעל הפיס, HOT, קוקה קולה ישראל, המשביר החדש לצרכן, תנובה ועוד.
* למרות שרוב המפרסמים מופיעים בקשת וברשת, איתרנו כמה מהם שמסיבות כאלה ואחרות שומרים נאמנות רק לזכיין אחד: השנה לדוגמא ניתן היה לראות את הפרסומות לאפליקציות איזי וסמארט אייר רק בקשת, ואילו אופטיקה הלפרין ודן דיזיין סנטר פרסמו רק ברשת.
* אגב, גם בין ערוץ 10 וערוץ 2 יש שונות. בין המפרסמים שהיה ניתן לראות השנה בתשדירים בערוץ 10 ולא בערוץ 2 ניתן למנות את ביתילי, הולמס פלייס ופקטורי 54, ואילו בין המפרסמים שניתן היה לראות השנה בתשדירים בערוץ 2 ולא בערוץ 10 ניתן למנות את אופנת MANIA, רשת IDIGITAL וארקיע.
* מספר התכניות השונות בערוץ 2 בשנה הוא כ-380, בעוד בערוץ 10 הוא עומד על 289. אבל שימו לב לפרט המעניין הזה: כ-78% מכלל הפרסומות השנה בערוץ 2 היו תשדירים במקבץ ואילו 22% היו חסויות, לעומת 73% פרסומות שהיו תשדירים במקבץ השנה בערוץ 10 ו-27% חסויות.
* ערוץ 2 גם הפך כמה מפורסמים למפורסמים הרבה יותר, ואנו מדברים כמובן על הפרזנטורים בפרסומות. 3 הפרזנטורים הבולטים בשנה האחרונה במספר המותגים אותם ייצגו היו: יעל גולדמן שכיכבה בפרסומות לאופנת גולף, אל-על, גינדי תל אביב וסבוקלם, רותם סלע שכיכבה בפרסומות לאופנת קסטרו, דן דיזיין סנטר וטורנדו ושלום מיכאשווילי שכיכב בפרסומות ל-EASY2GIVE, HOT ופריגת.
מככב בפרסומות
חינוך צופים, וגם הזדמנויות חדשות
"הפיצול הקרב בערוץ 2 והפיכתם של קשת ורשת לערוצי שידור במשרה מלאה בערוצים 12 ו-13 מטלטלים את ענף הפרסום, תכנון המדיה ותעשיית הטלוויזיה", אומר נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום. "בשבועות האחרונים עסוקות הזכייניות באובססיביות בחינוך שוק - של מי 'המרוץ למיליון', 'X פקטור', 'ארץ נהדרת' ו'מאסטר שף'. חינוך השוק מקרין גם על ענף החוצות שמזמן לא ידע כזו עדנה וביקוש שכאלה: המדינה כולה מלאה בשלטי חוצות עם תכניות ושיוכן האפיקי".
לדבריו, "גם המשרדים המתמחים בקניית ובתכנון מדיה יאלצו לסגל לעצמו הנחות מוצא חדשות ולהתמודד עם מציאות פריסה חדשה של ריץ' ותדירות, תוך כדי שהן מרעננים את המודלים שלהם. הפיצול של קשת ורשת מעלה שאלות כלכליות לא פשוטות הנשאלות בקול רם: האם עוגת הפרסום בטלוויזיה תגדל? האם יש מקום ל-3 ערוצי ברודקאסט מסחריים מלאים? אין ספק כי במידה וההוצאה לפרסום בטלוויזיה לא תגדל למרות הרחבת מלאי זמן האוויר, הערוצים ייכנסו לקשיים ולו מהסיבה הפשוטה שההוצאות שלהן עומדות לגדול. יחד עם זאת", אומר יעקובי, "בכל איום יש הזדמנות והבשורה של הזכייניות יכולה להגיע מ-2 משני כיוונים: אישור בזק מתבקש של התוכן השיווקי שמתבצע כיום באופן לא מוסדר ולא אפקטיבי, והבאת קהלים חדשים למסך, בעיקר בני נוער שהם גולת הכותרת של פלטפורמות הווידאו אונליין דוגמת יוטיוב. תוכן שיווקי מוסדר והבאת קהלים חדשים למסך הטלוויזיה, שווים הרבה כסף, והם יהיו השמן בגלגלי הטלוויזיה המסחרית של הדור הבא".
- 1.יוני 01/11/2017 01:17הגב לתגובה זואולי עכשיו אני אקנה טלויזיה אחרי 6 שנים
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
