כבר חלק מחיינו: יתרונות השיווק באמצעות פודקאסטים
גם אם לא יצא לכם עדיין להאזין לפודקאסט, אתם ודאי מכירים מישהו שעושה זאת; או שאולי שמעתם שבארה"ב מדובר בתופעה רחבה שכעת הולכת ומתפשטת גם בישראל. למי שלא יודע במה מדובר, פודקאסט הוא תכנית אודיו שזמינה להאזנה באתר אינטרנט ו/או דרך אפליקציית פודקאסטים. רוב הפודקאסטים הם מרובי פרקים, עוסקים בתחום ספציפי ויש להם מנחה או מנחים קבועים, ממש כמו תכנית רדיו. אלא שבניגוד לרדיו, פרק בפודקאסט לא מוגבל למסגרת זמן מסוימת; בנוסף ניתן להאזין לו בכל עת, לא רק ביום ובשעה ספציפיים - משהו שאמנם קיים היום בחלק מתוכניות הרדיו שמעלות תוכניות שלמות לאינטרנט, אבל לא בכולן.
ולמה זה צריך לעניין אתכם? כי בשנים האחרונות פודקאסטים גם הצליחו להפוך לאפיק שיווקי חדש. הם מעין בלוגים שנצרכים בשמיעה, ובכך מהווים צורה נוספת של שיווק באמצעות תוכן - אחת מאבני היסוד של קידום אתרים אורגני. הפודקאסט Serial שהתפרסם ב-2015, גולל את הסיפור האמיתי של תלמידת תיכון אמריקאית שנרצחה ב-1999, עקב אחר החקירה והמשפט של האדם שהורשע ברצח ואף הציף ראיות חדשות. אך פרט מעניין נוסף הוא שבתחילת כל פרק של הפודקאסט שודרה פרסומת קצרה של MailChimp, פלטפורמה לשיווק במייל, מה שחשף אותה למיליוני מאזינים.
הסיפור של Serial
באותה שנה, גם ג'נרל אלקטריק השתמשה במדיום הזה: היא יצרה פודקאסט בשם The Message שמתעד את הניסיונות לפצח מסר שהתקבל מהחלל החיצון. מלבד היותה חתומה עליו, לא היה כל אזכור של החברה בפרקי הפודקאסט, אך הוא זכה ל-5 מיליון הורדות וניתן לשער שהאיכות שלו השפיעה לטובה על מוניטין החברה והגדילה את החשיפה שלה.
מחקר של חברת Edison Research שהתפרסם באפריל האחרון ועסק בצריכת פודקאסטים בארה"ב, מעלה את הנתונים הבאים:
- 24% מהאמריקאים בגילאי 12 ומעלה מאזינים לפחות לפודקאסט אחד בחודש.
- 69% מאזינים לפודקאסטים דרך הטלפון הנייד.
- 27% מהמאזינים הם בעלי מינוי קבוע לפודקאסט/ים החביב/ים עליהם.
- מהמאזינים בעלי המינויים, 24% מנויים ל-6-10 פודקאסטים, ו-11% אחוזים מנויים ל-11 פודקאסטים או יותר.
הגרף הבא, שנלקח מהמחקר, מציג את העלייה בפופולריות של פודקאסטים לאורך העשור האחרון:
ומה קורה בישראל? מאחר שעד לשנים האחרונות רוב הפודקאסטים הזמינים היו באנגלית, לקח לתופעה זמן לתפוס כאן. אולם ככל שנוצרים יותר פודקאסטים בעברית, כך הם צוברים מאזינים נלהבים. דוגמאות בולטות מהתקופה האחרונה הן גיקונומי, הפודקאסט של היזמים ראם שרמן ודורון ניר שעוסק במגוון נושאים עם אוריינטציה גיקית; עושים היסטוריה של רן לוי שעוסק בהיסטוריה, מדע וטכנולוגיה; ופופקורן של ליאור פרנקל, שעוסק באנשים שבחרו בקריירה אלטרנטיבית, רבים מהם יזמים עצמאים.
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
לטורים קודמים:
* שיווק דיגיטלי לדור ה-Z: אסור לכם לפספס גם את בני ה-7 - לחצו כאן
* הנה כמה מיתוסים לגבי דירוג אתרים בגוגל שהגיע הזמן לנפץ - לחצו כאן
* איך להתאים את האתר שלכם לאינדקס מובייל חדש של גוגל? - לחצו כאן
* רק אל תעצבנו את גוגל: טעויות נפוצות בקידום האתר שלכם - לחצו כאן
* חייבים להציל את האתר שלכם: למה מהירות הטעינה כ"כ קריטית - לחצו כאן
העובדה שהפופולריות של פודקאסטים רק הולכת לעלות, כבר מהווה סיבה טובה להשתמש בהם ככלי שיווקי. אך יש להם עוד לא מעט יתרונות נוספים.
1. קל וזול ליצור אותם: תחשבו על זה - להקליט את עצמכם מדברים זה הרבה יותר קל מלכתוב פוסט בבלוג או לצלם סרטון. נכון שכדי שהפודקאסט יהיה איכותי, כדאי להצטייד בציוד הקלטה טוב, להחליט מראש על נושא וראשי פרקים, ואם יש צורך, להזמין אורח שישתתף בפודקאסט. אך זה עדיין פשוט יותר וחסכוני יותר (בזמן, ובמקרה של וידאו גם בכסף) מכתיבת פוסט, הגהה על הטקסט, והעלאתו למערכת ניהול התוכן תוך שילוב תמונות ומקורות מתאימים; או השגת ציוד צילום, מציאת לוקיישן, היערכות מבחינת לבוש, איפור ואקססוריז, עריכת הסרטון, בדיקת איכות הסאונד וכו'.
2. הם מבדלים אתכם מן המתחרים: בישראל, כשהתחום עוד יחסית בחיתוליו, עדיין יש הרבה מקום ליצור פודקאסטים חדשים וקהל רב שמשתוקק לפודקאסטים כאלה. יש אפילו סיכוי שבנישה הספציפית שלכם עדיין אין לכם תחרות - מה שיעניק לכם את זכות הראשונים עליה ויגרום לאנשים לזכור שאתם הייתם הפודקאסט הראשון בנישה זו. על פי מאמר ב-Entrepreneur מדצמבר האחרון, כדאי מאד ללכת על פודקאסטים עכשיו, כשהתחום בשלבי צבירת פופולריות מחד, אך עוד לא הגיע לפסגה הפופולריות שלו מאידך.
3. נוח ופשוט לצרוך אותם: צפייה בסרטון או קריאת בלוג דורשות בדרך כלל התרכזות בהם והפסקה של פעילויות אחרות. אך לפודקאסטים ניתן להאזין בזמן שעושים פעילויות אחרות: נוהגים, נוסעים באוטובוס לעבודה או ללימודים, יוצאים לריצה, מבשלים או מנקים את הבית. כך אכן נמצא במחקר שבדק את נושא צריכת הפודקאסטים בישראל: ישראלים נוהגים להאזין לפודקאסטים במקביל לעיסוקים אחרים, כנראה עקב מיעוט שעות הפנאי (מספר שעות העבודה ליום בישראל הוא מהגבוהים במדינות ה-OECD). זאת לעומת ארה"ב, שבה אנשים נוהגים להאזין לפודקאסטים כפעילות ראשונית ולא שניונית.
4. הם עוזרים לבנות את האמון של הקהל במותג שלכם: לקול יש כוח - הוא מייצר אינטימיות מיידית, במיוחד בפורמט כמו פודקאסט בו המאזינים שומעים אתכם מדברים לאורך זמן. הפודקאסט שלכם יחשוף את המאזינים לאנשים שמאחורי המותג, ויגרום להם להרגיש כאילו הם מכירים אתכם טוב יותר. פודקאסט הוא צורת תקשורת כנה וחשופה יחסית, וככזאת היא יכולה לייצר חיבור חזק יותר ביניכם לבין הקהל שלכם בהשוואה לפרסומת, לדף פייסבוק עסקי או אפילו לבלוג. בנוסף, אנשים נוטים להשתכנע יותר בקלות כאשר המסרים מגיעים ממישהו שהם מכירים.
5. הם מגדילים את החשיפה שלכם: אי שם, בתוך הקהל אליו אתם מכוונים, מסתתרים אנשים שלא סובלים בלוגים, נמנעים מרשתות חברתיות ואין להם סבלנות לצפייה בסרטונים. או שאולי אין להם בעיה עם כל הדברים האלה - אבל הם תמיד מחפשים תכנים מסוג חדש. יצירת פודקאסט תעזור לכם להיחשף לקבוצות האלה, שאולי לא שמעו עליכם קודם אך כעת ישמעו עליכם באמצעות הפודקאסט. זוהי פשוט עוד דרך נוספת להרחיב את הקהל שלכם.
6. הם מהווים פלטפורמה מצוינת לאירוח: כל מי שמחזיק בבלוג מכיר את הצורך לרענן מדי פעם את התוכן ולהגיע לקהלים חדשים באמצעות פוסט אורח של קולגה מהתחום או מתחום משיק. אך חיפוש בלוגרים אורחים הוא לא תמיד פשוט, וכולל תחלופת מיילים מייגעת, מו"מ על אזכורים וקישורים, והמתנה למועד בו האורח יתפנה לכתוב את הפוסט הנחשק. בפודקאסטים זה הרבה יותר פשוט - האורחים אפילו לא חייבים להגיע עד אליכם: אפשר לקבוע אתם שיחת טלפון, להקליט אותה, לשלב אותה בעריכה וזה כל הסיפור.
סיכום
בישראל פודקאסטים הם אפיק שיווקי בתחילת דרכו שעדיין לא הגיע למיצוי הפוטנציאל שלו; לכן, עכשיו זה בדיוק הזמן לקפוץ על העגלה ולהשיק פודקאסט משלכם. בהשקעה מינימלית תוכלו ליצור לעצמכם חשיפה משמעותית ולדחוף את המותג שלכם קדימה.
דפנה בן יהושע היא מנהלת תוכן בחברת קידום האתרים טרהליד מקבוצת אנגורה מדיה
- 1.מכור לספורט 01/08/2017 21:47הגב לתגובה זוחבל שלא הוזכרו הפודקאסטים המובילים בתחום הספורט שמייצרים אלטרנטיבה שפויה לתכניות הריכולים והסקופים ברדיו של ספורט 5 ושל אתר וואן. ציון 3, הפודיום ובכל יום נתון - המצוינים שמוגשים ביד רמה
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
