סיכום 2016

אחרי קיץ קשה ולקראת פירוק ערוץ 2: מה עברה ה-TV השנה?

רשת מובילה ברייטינג, קשת מובילה במספר הצופים. ערוץ 10 נחלש וכך גם המהדורות של 3 הערוצים. אייס עם סקירת הרייטינג של השנה החולפת, ומה הולך לקרות פה בשנה הקרובה
אלכסנדר כץ | (3)
"הקיץ הכי קשה שהיה לטלוויזיה המסחרית בשנים האחרונות", אמר לאייס גורם בכיר באחד הערוצים, לקראת סיכומה של שנה לא קלה בכלל בשוק הטלוויזיה המקומי. נכון, השנה ישראל לא חוותה עימות צבאי משמעותית כמו בקיץ 2014 (שגרם להפסדים בעשרות מיליוני שקלים לזכייניות, א"כ), אבל שוק הטלוויזיה מתקשה יותר ויותר להתמודד עם 2 "מכות": הנגיסה ההולכת וגוברת בעוגת הפרסום מצדן של ענקיות האינטרנט הגלובליות פייסבוק, יוטיוב וגוגל, והזליגה של צופים – בעיקר הצעירים – למסכים החלופיים בסמארטפונים והטאבלטים.   הקיץ האחרון הוביל לשפל בנתוני צפייה, גם בגלל שהישראלים מעדיפים יותר ויותר את חו"ל, וגם בגלל הצפייה הישירה. כך יצא שאותם חודשיים שלושה הובילו לירידה בסך הצפייה בטלוויזיה, מה שפגע ברוב ערוצי הטלוויזיה.   עתיד הטלוויזיה הישראלית לוט בערפל, בעיקר כשבחודש נובמבר 2017 צפוי להתרחש המפץ הגדול של הטלוויזיה עם פירוקו של ערוץ 2, והאפשרות כי יפעלו 3 ערוצים מסחריים - קשת, רשת וערוץ 10 - אופציה שמקשה על קברניטי הטלוויזיה לעצום עיניים בלילות מחשש לקריסה של אחד הערוצים, בשוק פרסום שגם כך מאופיין בסטגנציה ואפילו חמור מכך - בקיטון ריאלי. לצד זאת צפויה על פי חוק רשות השידור להתפרק, ובמקומה יתחיל לפעול תאגיד השידור הציבורי כאן, שצפויה להציב תחרות רצינית יותר מצדו של השידור הציבורי.   2 זכייניות ערוץ 2 כבר נערכות למעבר ל-7 ימי שידור, ונמצאות בעיצומו של מהלך למילוי המדפים בהפקות מקור ורכש. בקשת למשל השיקו העונה 13 תכניות לרצועת הפריים-טיים, רובן יקבלו עונה שנייה. בקשת החליטו לתת צ'אנס להמשימה: אמזונס, שהעונה הראשונה הסתיימה באכזבה ועם נתונים מאכזבים מאד, וכאשר אף היו קולות בתוך הזכיינית לא להמשיך לעונה שנייה.  מהעונה הבאה, ברשת. 'האח הגדול' (צילום מסך: קשת, ערוץ 2) רשת השיקה 10 תכניות חדשות, אבל החדשות הגדולות מבחינתה זה ההצטיידות שלה בתכנית הטלוויזיה הכי נצפית בישראל בעשור האחרון, האח הגדול שעוברת אליה מקשת, שמסיימת את החוזה עם בעלת הזכויות אנדמול, המחזיקה ב-33% מרשת.     רשת הדביקה את הפער מקשת     אז מה היה לנו ב-2016? השנה נרשמה תוצאה מעניינת, כאשר הזכיינית רשת הצליחה לסגור את הפער הגדול מבחינת הרייטינג, מהמתחרה המרה קשת, לאחר שהראשונה התחזקה במקצת, והשנייה נחלשה. גם אצל המתחרים - ערוץ 10 וערוץ 1, נרשמה ירידה בסך הצפייה, בשנה שבה הצפייה בתכנים באינטרנט רשם זינוק משמעותי.   בגזרת הרייטינג הצליחה רשת לראשונה לעקוף בפריים-טיים בין השעות 21:00 ל-23:00 את קשת עם 21.6% מול 21.4%. אז נכון, מדובר על 2 עשיריות האחוז - בטווח הטעות הסטטיסטית, ונכון שבלי לכלול את יום שישי (שתמיד נחשב לבית קברות לרייטינג, א"כ) בו שידרה קשת ב-10 החודשים הראשונים של השנה, אז קשת דווקא כן מובילה את הפריים (23.4% מול 22.1% - מאחר ורשת עברה בתחילת נובמבר לשדר אף היא בשישי), אבל אי אפשר להתעלם מכך שמדובר בזריקת מרץ מוראלית לאנשי רשת שלאורך השנים נחשבה ל"זכיינית החלשה של ערוץ 2".   ממוצע הפריים-טיים של קשת בשנת 2015 עמד על 24.1% ושנה לפני כן על 23.1%. השיא נרשם ב-2013 עם 27.2%. באותה שנה רשמה גם רשת שיא רייטינג עם ממוצע פריים של 22.8%, שנחלש שנה לאחר מכן ל-22.3%, וב-2015 עם 21%.   מבחינת מספר הצופים, קשת מובילה עם ממוצע של 594 אלף צופים בערב, מול 589 אלף לרשת, ו-197 אלף לערוץ 10. בניטרול יום שישי, הפער בין 2 הזכייניות של ערוץ 2 מזנק ל-44 אלף איש – 641 אלף לקשת מול 599 אלף לרשת.   ממוצע הפריים-טיים של ערוץ 10 עמד על 7.7%, הנמוך ביותר שלו ב-3 השנים האחרונות, ורחוק מזה שנרשם בשנת 2008 - 10.1%, אבל גבוה מהממוצע ב-2013 - 7.2%. יש לזכור כי ב-3 השנים האחרונות עבר ערוץ 10 ללוח רזה נטול ריאליטי שמתמקד בדוקו (ודוקו-לייט), תחקירים ודרמה, מה שהוביל גם לירידה ברייטינג, ירידה בהוצאות אבל גם לאיזון בתקציב השוטף של הערוץ, לאחר הפסדי ענק בשנים שקדמו לכך.     בערוץ 1 הלוח המבולבל המשיך במגמת היחלשות, לקראת הסגירה הצפויה באפריל 2017 (אם לא יכול שינוי). ממוצע הרייטינג בפריים-טיים עמד על 3%, ירידה משנה לפני כן אז הנתון היה 3.7%. ב-2014 הרייטינג היה 4.3%. בשנים 2002 עד 2004 ממוצע הפריים של ערוץ 1 עמד על 9.8% בכל שנה.     'האח הגדול' מובילה את הטבלה     לאחר מאבק איתנים בשבועיים האחרונים, הצליחה האח הגדול ליטול את ההובלה ותסיים כתכנית הכי נצפית בשנת 2016 עם 33.8% מול 33.6% להישרדות הונדורס. יש לציין כי על מנת להיכלל בטבלת התכנית הנצפות ביותר של ועדת המדרוג, יש לשדר לפחות 3 פרקים מהם עושים ממוצע לפי ממוצע הרייטינג לכל דקה. קשת שידרה עד כה 4 פרקים, מה שהספיק לה לכבוש את הפסגה, מול עונה שלמה של 'הישרדות' ששודרה לפני הקיץ וקיבלה 33.6%.   רוסלנה רודינה, הישרדות 7 (צילום מסך: רשת, ערוץ 2) את המקום השלישי כבשה העונה השביעית והקודמת של 'האח הגדול' שהחלה את שידורה בחודש דצמבר 2015, אולם מרבית העונה שודרה ב-2016. הממוצע עמד על 32.9%. התכנית The voice שמשודרת בימים אלו, ניצבת במקום הרביעי עם 31.5% (כולל הפרק ששודר אמש, א"כ). בסך הכל לרשת ולקשת 5 תכניות כל אחת בעשירייה המובילה השנה, ואולם בטבלת 20 התכניות הנצפות, לקשת 13 תכניות מול 7 לרשת.   השנה אפשר היה לסמן מגמה שהלכה ותפסה נפח על המסך: תכניות בישול בפריי-טיים. לצד מאסטר שף ומשחקי השף, הצטרפו בייק אוף ישראל וקרב השפים הגדול. אז את הטבלה בקטגוריה זו מובילה 'מאסטר שף 6' עם 29.5%, מול 27.3% ל'משחקי השף 2'. 'מהפכה במטבח 2' ששידורה הסתיים לאחרונה, רשמה עונה נהדרת עם 26.5%.   'בייק אוף ישראל' רשמה עונה ראשונה עם 23.9%, ולמרות שעלויות ההפקה אינן גבוהות במיוחד והעונה הסתיימה ברווח, בזכיינית קשת לא היו מאד מרוצים מהמוצר הסופי, והעונה הבאה תכלול כמה שינויים בפורמט. 'קרב השפים הגדול' קיבלה 20.7%, ואילו העונה הרביעית של המסע המופלא של אהרוני וגידי  רשמה עד כה 14.9%.   במלחמה בין תכניות הריאליטי המוזיקליות, מנצחת The voice בקלות את הכוכב הבא. התכנית של רשת הניבה ממוצע של 31.6% מול 24.2% לזו של קשת (אגב, התכנית ללא הפרקים בימי שישי, הניבה 31.9%, כך שאפשר לראות שיום שישי "הורג" ל-2 הזכייניות את הרייטינג, א"כ). גם במספר הצופים יש יתרון מובהק ל-The voice עם 883 אלף צופים בממוצע לפרק, מול 726 אלף ל'הכוכב הבא'.   השנה הושקו 2 סדרות קומיות דומות יחסית: צומת מילר של קשת ולצבי יש בעיה של רשת. הסדרה של אדיר מילר נהנתה מ-23.7% מול 22.2% לזו של צביקה הדר (שרשמה אתמול נתון פושר מאד של מתחת לרף 20 הנקודות, מה שפגע בממוצע). ואולם בעוד 'צומת מילר' שודרה בפריים ראשון מיד לאחר החדשות, הרי שהדר שובץ אחרי The voice. מצד אחד מדובר על הישג להדר שרושם בפריים שני נתון דומה לזה של מילר בפריים ראשון, אבל מצד שני - מילר מקבל פלטפורמה של כ-20% מהחדשות, ומתחזק לכמעט 24%, ואילו צביקה הדר מקבל מעל 30%, מסיים את הפרק עם מחצית מכך, ורושם מוצע של כ-23.1%.   בקרב תכניות הבוקר מובילה העולם הבוקר של רשת עם ממוצע של 6.2% מול 6% להבוקר של קשת (בימי חול), ו-3.4% של אורלי וגיא בערוץ 10. ברצועת מגזין הערב (19:00-19:30) מובילה אנשים של קשת עם 10.9% מול 9.6% לרצועה של רשת, אליה הצטרפה לאחרונה לוסי אהריש. אבל בחישוב כלל רצועת הפרה-פריים (19:00-20:00), מובילה רשת עם 10.8% מול 10.2% לקשת ו-6.5% לערוץ 10, שם משודרת לאורך כל השנה ערב טוב עם גיא פינס.     והרי החדשות     2 המהדורות המרכזיות ממשיכות במגמת ההיחלשות, אבל הפער בין המהדורה המרכזית של ערוץ 2 לזו של ערוץ 10 צומצם, והוא הקטן ביותר ב-6 השנים האחרונות. מהדורות 'חדשות 2' רשמה רייטינג של 20.6%, ירידה מ-22.3% שנה לפני כן ו-23.7% בשנת 2014, מול 10.3% ל'חדשות 10', ירידה מ-10.9% ב-2015 ו-11.1% שנה לפני כן.  הפער הולך וקטן, אבל יש גם זמן לסיכום שנה    הממוצע השנתי של מבט בערוץ 1 עמד על 4.2%, ירידה חדשה מהשנים שלפני כן: 5.1% ב-2015, 5.6% ב-2014 ו-6.3% ב-2013. אפשר להבחין בתופעה מעניינת, והיא הזינוק ברייטינג של המהדורה מאז עזב אותה לפני כחודש יעקב אילון, הטלאנט שאמור היה למשוך צופים לערוץ הציבורי, לטובת וואלה. עם אילון הרייטינג עמד על 4.1%, ובלעדיו (ועם מיכל רבינוביץ' ואמיר בר שלום) - 4.8%.   בסוף 2015 נרשמה נקודת מפנה משמעותית בשידורי החדשות, עם פרישתה של אילה חסון מערוץ 1 ורשות השידור, לטובת הגשת מהדורת שישי של ערוץ 10, אותו מגזין שקיבל נוקאאוט משלדון אדלסון עם איומי התביעה נגדו בעקבות התחקיר על איל ההימורים האמריקאי וחברו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בסיכומה של אותה שנה, הרייטינג של 'שישי' עמד על 6.5%, ושל יומן בערוץ 1 על 4.8%. בסיומה של השנה הנוכחית הרייטינג של 'שישי' התחזק בנקודה ל-7.6%, ואילו 'יומן' קרסה ל-3%. בשבועות הראשונים של חסון במהדורת 'שישי' החדשה, נתוני הצפייה שלה אף רשמו נתון דו-ספרתי.   אולפן שישי עדיין לא משחזקת את נתוני הצפייה הפנטסטיים שהיו לה לפני 5 ו-6 שנים, אבל בשנה האחרונה היא רשמה התחזקות קלה של עשירית האחוז – מ-14.9% ב-2015 ל-15% השנה. 'אולפן שישי' נהנתה מרייטינג גבוה יותר בימים של קשת: 16% מול 14.9% אצל רשת.   'חדשות השבת' של חדשות 2 רשמה ממוצע של 21.2%, ירידה של חצי נקודה בשנה. 'המגזין' של ערוץ 10 נחלשה מ-9.8% ל-9.1%. חדשות סוף השבוע של ערוץ 1 התחזקה דווקא ב-2 עשיריות האחוז ל-4.5%.   גם 'חדשות השבת' הייתה חזקה יותר אצל קשת עם 26% מול 21.6% אצל רשת. מאידך המהדורה המרכזית בימים ראשון עד חמישי זוכה לנתון גבוה יותר בימים של רשת – 20.9% (ו-541 אלף צופים) מול 20.2% (ו-520 אלף צופים) בימי קשת.   ואיך אפשר בלי ההתנצחויות של ראש הממשלה עם אילנה דיין ורביב דרוקר. נתניהו בחר השנה "להיכנס" ב-2 העיתונאים הבכירים שמובילים תכניות תחקירים מוערכות ויוקרתיות בערוץ 2 ו-10. עובדה של דיין רשמה בעונה הנוכחית שהחלה לאחרונה, ממוצע של 22.1%, ואילו בתחילת השנה הממוצע שלה עמד על 23.5%. הממוצע העונתי של המקור שם דרוקר וברוך קרא, עמד השנה על 9.5%, עלייה ביחס -9% בשנה הקורדת ו-8% בשנת 2014.   ואם בתחילת הסקירה התייחסנו למשבר ההולך ומעמיק בשוק הפרסום, הרי שבשנים האחרונות החלו הזכייניות לפזול יותר ויותר לעבר העולם. קשת הקימה את KI (קשת אינטרנשיונל) שאחראית על מכירת ואף הפקת פורמטים בחו"ל, כגון חטופים והכוכב הבא. לצד זאת, קשת נכנסה לשותפות בקרן ההשקעות KDC, והחלה להיות מעורבת גם בפיתוח משחקים בדיגיטל, ועל פי גורמים – תסיים את השנה ברווח תפעולי קטן. ברשת המצב טיפה שונה, אולם גם היא מפנה משאבים לתכנים לחו"ל, אבל באמצעות שותפותיה - אנדמול שיין ו-ITV הבריטית.   

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חיים 01/01/2017 10:06
    הגב לתגובה זו
    מה שלא נלקח בחשבון הוא חדשות בערוץ 20 אנחנו הולכים לראות שינוי מהותי בהרגלי הצריכה שחקן חדש בשוק עם אהדה וקהל מטרה ענק
  • 2.
    אלדד 30/12/2016 16:15
    הגב לתגובה זו
    זאת לא הייתה שנה מי יודע מה, זה המצב הרסה את רשת ואמזונס את קשת גם נעולים הזיקה לרשת ומשדרי היורו הבריו צופים לערוץ 10 שדווקא יש לציין שערוץ 10 התחזק ולא נחלש השנה. לשתי הזכייניות יש תוכניות חזקות אך רשת הולכת לעשות היסטוריה בשנה הנוכחית. להלן התוכניות החזקות זכייניות ערוץ 2 וערוץ 10 קשת : מאסטר שף, האח הגדול, ארץ נהדרת, הכוכב הבא רשת: הישרדות, דה וויס, המירוץ למיליון, אבודים, מהפכה במטבח.
  • 1.
    קשת מאבדת את זה (ל"ת)
    אייל 29/12/2016 17:36
    הגב לתגובה זו
עידן עמדי עם ההורים. קרדיט: רשתות חברתיותעידן עמדי עם ההורים. קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

עידן עמדי מחזיק בקרב הרייטינג מול האח הגדול

אמנם תכנית הדגל של רשת תופסת את המקום הראשון בפריים טיים, אבל הסרט התיעודי של קשת על עידן עמדי הצליח להתחרות גם במלך הריאליטי; במהדורות החדשות חדשות 12 עדיין בראש, 14 במקום השני

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

ברצועת הפריים ידוע כי כשרשת משדרת "האח הגדול", מלך הריאליטי מאז ומתמיד, היא בפיסגת הפריים הטיים. גם אמש המצב לא היה שונה, עם משדר שהוביל הפעם ל-17.9% רייטינג בלבד ו-465 אלף צופים, היות והתחרות של קשת הגיעה בצורת סרט תיעודי על עידן עמדי, שהצליח עם 14.1% רייטינג ו-321 אלף צופים. "הפטריוטים", כהרגלה, תופסת את המקום השלישי עם 255 אלף צופים ורייטינג של 8.9%. במקום האחרון היתה התכנית של חנוך דאום, "טאבו", עם 3.2% רייטינג ו-81 אלף צופים בלבד. 


הרייטינג של מהדורת החדשות במהלך השבוע כמעט ואינו משתנה, לאחר שכמעט והתקבעו הדירוגים, שבהם 12 בראש עם 12% רייטינג ו-307 אלף צופים, 14 במקום השני עם 6.8% רייטינג ו-195 אלף צופים, ו-13 במקום השלישי עם 6.3% ו-146 אלף צופים. חדשות 11 עם רייטינג של 3.4% בלבד וכפי שכתבנו, נמצאת הרבה מתחת לגבול של 100 אלף צופים עם 80 אלף צופים בלבד, נתון שמורה על כך שרק 1 מכל 10 צופי חדשות צופה בחדשות כאן11. 


רצועות נוספות

רצועה נוספת שרשת מצליחה להוביל בה היא הרצועה שאחרי הפריים טיים, עם "הצינור" הוותיקה שנמצאת עם 9.5% רייטינג ו-229 אלף צופים, אחריה נמצאת קשת עם התכנית של גיא פינס, עם 7.1% רייטינג ו-167אלף צופים. את הרשימה סוגר ערוץ 14 עם תכנית האירוח "פתחי את שי", עם רייטינג של 4.8% ו-142 אלף צופים. 

ברצועת הלייט נייט, רשת מובילה גם היא עם היום שהיה שמקבלת רייטינג של 5.5%, עם 130 אלף צופים. אחריה נמצאת אברי ושרקי עם רייטינג של 4.3% ו-98 אלף צופים, ואילו גם ברצועה הזאת ערוץ 14 הוא אחרון, עם סטורי לילה של יהודה שלזינגר, עם 3.2% ו-89 אלף צופים בלבד (שזה עדיין יותר ממהדורת החדשות המרכזית של כאן11). 


בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.2% ו-67 אלף צופים, ישראל הבוקר של ערוץ 14 עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים ואילו העולם הבוקר של רשת סוגר את הרשימה עם 1.4% רייטינג בלבד ו-32 אלף צופים בסך הכל. ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.8% ו-55 אלף צופים, אחריו במקום השני, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים היה "על הבוקר" עם טל מאיר ואילו במקום השלישי, סוגרים את הרשימה לירון ואלעד עם "פותחים יום" של רשת, 0.6% רייטינג ו-13 אלף צופים בלבד. 

יונית לוי חדשות 12
צילום: צילום מסך קשת 12
רייטינג

קשת מובילה במהדורות, רשת בריאליטי ו-14 ביחס עלות-תועלת

רשת מנצלת את הרייטינג הגבוה של "האח הגדול" עד תום, ואילו קשת יציבה עם רייטינג גבוה לכל מהדורות החדשות שלה
רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

טבלת הדירוג של הרייטינג של מהדורת החדשות נשארת יציבה, כשאמש רואים ירידה קלה בשיעור הצופים והרייטינג בכל המהדורות. חדשות 12 בראש עם 12.1% רייטינג ו-303 אלף צופים, 14 במקום השני עם 6.8% רייטינג ו-191 אלף צופים, ו-13 במקום השלישי עם 6.4% ו-165 אלף צופים. חדשות 11 עם רייטינג של 2.4% בלבד וכפי שכתבנו, ממשיכה לרדת מתחת לגבול של 100 אלף צופים עם 70 אלף צופים בלבד. 


רשת, שמובילה ברצועת הפריים טיים בזכות "האח הגדול", לא מורידה אותו מרצועת הפריים טיים ומשתמשת בו כדי לשפר עמדות, בייחוד לאור שאר הרצועות שמשודרות לפני השעה 21:00, שבהן היא במקומות ה-2 וה-3. אז מלך הריאליטי של רשת, "האח הגדול" הוביל הפעם ל-17.3% רייטינג בלבד ו-437 אלף צופים. הריאליטי של קשת נמצא במקום השני, עם 15.1% ו-411 אלף צופים. "הפטריוטים", כהרגלה, תופסת את המקום השלישי עם 226 אלף צופים ורייטינג של 7.3%. במקום האחרון היה "המרדף" השעשועון של כאן11 עם 4.1% רייטינג ו-101 אלף צופים בלבד. 


רצועות נוספות

רצועה נוספת שרשת מצליחה להוביל בה בפער גדול אף יותר היא ברצועת הלייט נייט, עם "הצינור" הוותיקה שנמצאת עם 11.6% רייטינג ו-271 אלף צופים, אחריה נמצאת קשת עם התכנית של גיא פינס, עם 6.9% רייטינג ו-167 אלף צופים. את הרשימה סוגר ערוץ 14 עם "סטורי לילה", וייטינג של 2.4% ו-78 אלף צופים. ושוב, אנחנו רואים שגם תכנית הלייט נייט שבתחתית הדירוג עדיין מעל כמות הצופים של מהדורת החדשות המרכזית של כאן11. 

בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-89 אלף צופים, ישראל הבוקר של ערוץ 14 עם עודד מנשה השיגה 2% רייטינג ו-45 אלף צופים ואילו העולם הבוקר של רשת סוגר את הרשימה עם 1.7% רייטינג בלבד ו-36 אלף צופים בסך הכל. ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים, אחריו במקום השני, עם 1.7% רייטינג ו-40 אלף צופים היה "על הבוקר" עם טל מאיר ואילו במקום השלישי, סוגרים את הרשימה לירון ואלעד עם "פותחים יום" של רשת, 1.2% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד. 

רצועה אטרקטיבית נוספת, גם היא בשליטה מסורתית של קשת, ובה "שש עם עודד בן עמי" מובילה עם רייטינג של 6.5% ו-169 אלף צופים. אחריה נמצאת "ריקלין ושות'", של ערוץ 14 עם 3.8% רייטינג ו-87 אלף צופים, ואילו את הרשימה סוגר ערוץ 13, רשת, בתכנית "חדשות שש עם מאיה ראכלין ", שלה 2% רייטינג ו-57 אלף צופים בלבד.