הפעם הגזמתם: הדרישות המופרכות במכרז הפרסום של רשות שדות התעופה
אגף הלוגיסטיקה ברשות שדות התעופה פרסם לפני כשבוע את מסמכי המכרז על תקציב הפרסום של הרשות. מדובר בעשרות עמודים מנוסחים בשפת רכש עמוסת ביורוקרטיה שבתום העיון בהם, הקורא יוצא אדם שונה לגמרי.
מכרזים ממשלתיים/ציבוריים רבים מאופיינים בטרחנות הטיפוסית, אלא שברשות שדות התעופה הגדילו לעשות ולקחו את המכרז צעד אחד קדימה - למקום המוגזם, המאוד לא מודע לעצמו, באמצעות דרישות שגם בתקציב של 20 מיליון שקלים היו נחשבות למופרכות, ולא, לא מדובר בתקציב של 20 מיליון שקלים.
בימים כתיקונם, ענף הפרסום מרוויח ביושר את תווית הבכיינים שדבקה בו, של הפרסומאים שמרוויחים הון ועדיין זועקים מעל כל במה כי שולי הרווח צנחו. עם זאת, נראה כי לפחות בכל הקשור לטענותיהם כלפי המכרז המדובר, האמת לצידם.
רשות שדות התעופה שב-2012 תקציב הפרסום שלה עמד על קצת יותר מחצי מיליון שקלים (על פי יפעת בקרת פרסום) דורשת מהמשרדים המתמודדים לא פחות מ-3 אסטרטגיות וכיוונים קריאטיביים. עוד נדרש כי כל אחת מחלופות הקמפיין המוצעות צריכה להיות בנויה משלושה מקטעי פרסום/מחזורי העלאת הקמפיין לאוויר, ויש עוד: כל אחת משלושת החלופות לקמפיין תכלול אספקטים המיועדים הן לצרכנים והן לקמעונאים (הרשות מבקשת לפנות ל-2 קהלים, הנוסעים שמבקרים בשדות התעופה וקמעונאים שעשויים לשכור שטחי מסחר). מהמכרז עולה עוד כי הרשות דורשת שמחיר כל אחת מחלופות הקמפיין המוצעות תהיה זהה.
הרשות דורשת עוד כי במסגרת הפרזנטציה של המתמודדים, תוצג עבור כל אחת מהחלופות המוגשות לקמפיין, שני פרקים נפרדים המיועדים לצרכן הסופי ולקמעונאים בנוסף להתייחסות פרטנית למכרז על הפעלת הדיוטי פרי (ב-2014) שכעת נמצא בזיכיון ג'יימס ריצ'רדסון.
ברשות שדות התעופה שלא התנהלה בשנים האחרונות מול ענף הפרסום הפרטי, אלא במסגרת לשכת הפרסום הממשלתית, נראה כי ההתגלחות על הזקן של משרדי הפרסום חרגה קצת מגבולות הטעם הטוב. תקציב הפרסום שאושר, כפי שמצוין במכרז יעמוד על 6,730,000 שקלים. הפירוט עד לרמת השקל רק מדגיש את הקפדנות שלא תואמת את המציאות היומיומית בענף הפרסום (להבדיל למשל, ממכרז רכבת ישראל שצוין כי יעמוד על 10 עד 15 מיליון שקלים), זאת בנוסף ל-3 מיליון שקלים שייתכן ו"יופשרו על ידי הגורמים המוסמכים".
דרישה נוספת מחייבת את המציעים להגיש לרשות את מחירו הסופי של כל סעיף בתקציב - דהיינו עלות פרסום בטלוויזיה, ברדיו, מחיר ההפקה, דפוס, קד"מ, אינטרנט ועוד. המחירים אותם יציינו המשרדים המתמודדים יחייבו אותם בזמן מתן השירותים. את כל הדרישות האלו ביקשה הרשות לדחוס לתוך 15 ימי עבודה. לאחר טענות שהועברו אליה מצד משרדי הפרסום נענתה הרשות ודחתה את מועד ההגשה הסופי בשבוע נוסף.
לשם ההשוואה, במכרז הפרסום של רכבת ישראל (תקציב גדול יותר מזה של רשות שדות התעופה) .שהסתיים בזכיית ראובני פרידן לפני מספר ימים ביקשה הרכבת "תוכנית שיווקית אחת המפרטת את תפיסתו של המציע אודות האסטרטגיה השיווקית". הרכבת ציינה עוד במסמכי המכרז כי המתמודדים אינם נדרשים להציג פתרונות קריאייטיב. במכרז נוסף לדוגמא, של הרשות למלחמה בסמים מחודש מאי 2011, ביקשה הרשות מהמתמודדים פתרון מוביל לקמפיין אחד.
אחד ממשרדי הפרסום שביקש להתמודד במכרז אומר לאייס: "המכרז נראה כך משום שמדובר בגופים שפוחדים מהצל של עצמם. זה מכרז שנכתב על ידי פקידים ללא הבנה בפרסום ומרגע פרסומו אי אפשר לשנות בו כלום".
עוד טוען בכיר במשרד כי "אנחנו לא נדרשים להציג פרונטלית מול הרשות אלא להגיש את ההצעה במעטפה סגורה. לתמחר סרט כמו שהרשות מבקשת זה לשבת עם הפקה ובמאי, מדובר בשעות רבות של כח אדם. מעבר לזאת, כל חלופות הקריאייטיב שהרשות דורשת עולות כסף. לפי חישוב שלנו, ההתמודדות במכרז כרוכה בעשרות אלפי שקלים לכל משרד ובכלל איפה נשמע כדבר הזה - אם יגשו למכרז 5 משרדים בלבד, הרשות תקבל לידיה עשרות כיווני אסטרטגייה וקריאייטיב כשאף אחד מהמשרדים לא מתוגמל וגובה התקציב עצמו לא מצדיק זאת".
מרשות שדות התעופה נמסר לאייס: "אם למי מהמתמודדים במכרז יש שאלות או בקשה להבהרות עליו לפנות כמפורט במכרזי המיכרז"
- 15.משרד שמבזבז כ"כ הרבה אנרגיה על תקציב של חצי (ל"ת)מיליון הוא טיפש 20/05/2012 15:42הגב לתגובה זו
- 14.בולשיט 16/05/2012 21:47הגב לתגובה זוהם עומדים בפני הפרטה? הם מנסים להתחרות בחיל האוויר? יש להם סידורי חניה חדשים או הסעות? מישהו הואיל לשאול את עצמו למה הם צריכים לבזבז את כספי הציבור בכלל?
- 13.אילנה 16/05/2012 16:20הגב לתגובה זוהמצב בשוק לא מזהיר. יש מכרז להתאבד עליו לא מסובך להבין את המכרז. תמיד הבכיינים מקטרים.
- להתאבד זה בהחלט צו השעה (ל"ת)אילן 16/05/2012 21:26הגב לתגובה זו
- 12.בנצ'י 16/05/2012 16:13הגב לתגובה זוכמו בחשמל
- 11.כמו במכרז הרכבת: מי שהכי יגנוב אותנו, יזכה!!! (ל"ת)מקורב למקורבים. 16/05/2012 15:27הגב לתגובה זו
- 10.מיכאלי עוזי 16/05/2012 13:41הגב לתגובה זובהצלחה לצוותים וטיסה נעימה :-)
- 9.לא לגשת! (ל"ת)כבר לא סובל 16/05/2012 12:35הגב לתגובה זו
- 8.על המילים "מכרז תפור" ו"שוחד" שמעתם? (ל"ת)יצחק 16/05/2012 12:29הגב לתגובה זו
- 7.תגישו לנו שדה תעופה בנוי, ונבחר איזה להפעיל (ל"ת)בוב הבנאי 16/05/2012 12:23הגב לתגובה זו
- ענק! :) (ל"ת)16/05/2012 12:28הגב לתגובה זו
- 6.סובל ושותק 16/05/2012 12:05הגב לתגובה זומשרדי הפרסום הפכו לסחבות. מקבלים כל התנייה במכרז שלא לדבר מלקוח שדורש ומקבל הכל.
- 5.איהאב 16/05/2012 11:48הגב לתגובה זוהם רק מתחלפים. עוד ימצאו את המשרד הנואש מספיק בשביל לגשת למכרז הזה והוא יבכה כל הזמן שהוא יעבוד איתם. אם משרדי הפרסום היו פחות פחדנים לא היו ניגשים למכרז ויהיה על הרשות לפתוח במכרז חדש ריאלי ומחובר למציאות. אבל לדעתי זה לא יקרה.
- 16/05/2012 11:55הגב לתגובה זווגב מהתעשייה, מכרזים כאלו היו מבוטלים שנייה לאחר פרסומם
- 4.שונא פרסומאים. בכיינים עלובים (ל"ת)16/05/2012 11:45הגב לתגובה זו
- 3.16/05/2012 11:44הגב לתגובה זואבל לא זה העניין! בתקציבים של 30 מיליו שקל לא מבקשים דברים הזויים כאלה
- אפס (ל"ת)17/05/2012 14:57הגב לתגובה זו
- 2.16/05/2012 11:42הגב לתגובה זוקראתי את המכרז ובשנייה שסיימתי התקשרתי לפסכיאטר
- 1.א. 16/05/2012 11:42הגב לתגובה זומצחיק היה לראות איך כולם מגישים בקשה לדחיה. אני דווקא ראיתי בזה משהו חיובי, תעבדו קצת קשה יא בכיינים... להזכירכם, כשלקוח מבקש פרסומת בתקציב גבוה אתם מרימים הפקה גדולה פי כמה וכמה, בלוז קצר בהרבה ממה שניתן לכם פה. מצחיק יהיה לחשוב שהבכיינות מגיעה מצד המשרדים הגדולים