ליכוד כן ויש עתיד לא? האסטרטגיה בבחירת שמות למפלגות
כמעט. כמעט ויצאנו לעוד מערכת בחירות, אבל בשנייה האחרונה נטרפו הקלפים והבריתות האסטרטגיות בין היועצים והפרסומאים לבין הפוליטיקאים הופרדו בעודם בחיים...
אז עד נובמבר 2013 יש עוד זמן; ובינתיים אפשר לנתח קמעה את העטיפה השיווקית שנבחרה להובלת הקמפיינים שיאוחסנו בינתיים בארון לשנה וחצי.
העטיפות שנבחרו בדמות שמות המפלגות בשנים האחרונות, מרמזות על אסטרטגיית "מה שישן לא טוב. מה שחדש מפתה, מעורר תקווה ולכן טוב". שמות המפלגות כשמות הכמיהה לשינוי, להתחלה חדשה, לדרך אחרת - 'שינוי' (בעבר הלא רחוק), 'קדימה' (בעבר הקרוב), 'עצמאות', 'יש עתיד' והרשימה עוד ארוכה.
מה זה מרמז עלינו? האם העיטוף השיווקי נכון?
אשתדל להיות לא נחרץ כל כך... אבל אני לא מסוגל - אז התשובה היא לא!!!
שמות המפלגות מעידות על דרך שונה, אבל לא על הדרך עצמה, לא על מהותה ולא על האידיאולוגיה שלה. 'שינוי' - איזה שינוי ותוך כמה זמן התפרקה? 'עצמאות' - עצמאות ממי? 'יש עתיד' - איזה סוג של עתיד? למי עתיד?
שמות מפלגות צריכות להעיד על עצמן ולא על הכיוון אפוף המסתורין שלהן (מתנצל, אבל עתיד, או עצמאות זה לא חזון). המפלגות הישנות דווקא עומדות במסר האמור; 'עבודה' מעידה על הקשר לפועלים ולעשייה (גם אם לא ביצעה), 'ליכוד' על הכמיהה שבאחדות, 'ישראל ביתנו' על שמירת הבית.
לעומתן, המפלגות החדשות חוטאות בחטא הפלצנות הפרסומית ויוצאות בהבטחה פרסומית ללא הבטחה מוצרית. הן מראות על כמיהה לשינוי ותו לא; הן עוטפות מוצר ללא תוכן ומכאן גם הספין האפשרי על כל שם. 'קדימה' הולכת אחורה, 'עצמאות' תאפשר לברק להיות בעצמאות, ו'יש עתיד' עלולה להתגלות כמפלגת עבר.
שם כבסיס למותג מהווה נכס אסטרטגי. שמות המעידים על עטיפה בלבד ללא מהות, עלולים להיות בעוכריהם של המועמדים (כמובן לא של הפרסומאים). אז נכון שבינתיים המפלגות הרוויחו עוד קצת זמן כדי לתקן (אבל הן לא יתקנו), ונכון שלכל מפלגה אמור להיות מצע ואידיאולוגיה ותוכן (אבל בעידן המסרים הקצרים של היום - הם מתכווצים לטובת ציוצים ומכאן עולה חשיבות השמות כמעידות על תוכן), אבל בסוף יש חצי מנצחים לכאורה וחצי מפסידים לכאורה; תזכרו שבעזרת השם ובעזרת שם המעיד על תוכן, מוצר ואפילו חזון - תוכלו לנצח (או להפסיד).
- 3.יאיר לפיד עשה טעות, חבל שוויתר על אולפן שישי (ל"ת)18/05/2012 12:29הגב לתגובה זו
- 2.משעשע:-) (ל"ת)אסף אבגי 15/05/2012 13:14הגב לתגובה זו
- 1.מאמר קליל - לא חייבים לחפור בשביל להעביר מסר (ל"ת)אושרית 15/05/2012 13:13הגב לתגובה זו

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.