מיוחד

הרבה כסף במעט זמן: לקראת הבחירות - מחלקים את השלל בענף הפרסום והיח"צ

כסף, יוקרה ואתגר שנמדד במנדטים. פרסומאים ויועצי תקשורת בכירים מפשילים שרוולים כדי לקחת נתח מהמירוץ לבחירות. ואדלר? עדיין הכי מחוזר
משה בנימין |

התאריך טרם נקבע סופית (כנראה 4 בספטמבר, מ"ב) אך אות הפתיחה למרוץ לבחירות כבר ניתן. הראשונים להפשיל שרוולים לאחר שהיריבים הפוליטיים נכנסים לעמדות הקרב, הם היועצים האסטרטגיים, בכירי ענף יחסי הציבור וכמובן משרדי הפרסום. התכונה מורגשת וקצב השיחות, המגעים והגישושים בין המועמדים הפוליטיים ומקורביהם לקהילת התקשורת גובר בהתאם.

המרוץ המהיר לבחירות שעתיד להתפרש על פחות מחצי שנה, הוא חלומם הרטוב של לא מעט פרסומאים. מדובר בשילוב מנצח בין הזדמנות להצגת תכלית של גיוון מקצועי ואתגרים פוליטיים כשרווח עצום בצידם. רווח שנמדד במונחי מנדטים כשהדד-ליין ידוע מראש וכל המדינה נושאת את עיניה לרגע השיא ביום שלאחר הבחירות. עבור הפרסומאים ויועצי התקשורת מדובר בשילוש הקדוש: דרמה, אתגר וכסף - הרבה כסף. יתרה מכך, המרוץ לבחירות הוא הזדמנות (שמגיעה אחת ל-3-4 שנים) לבכירי ענף הפרסום ויועצים תקשורתיים, לרשום נצחון יוקרתי על יריבים שניצבים מולם מדי יום בסקטור הפרטי.

* לחצו כאן - לעמוד הפייסבוק של אייס

את הכותרות בחודשים האחרונים גרפה מפלגתו של יאיר לפיד - יש עתיד. לפיד, שחתום על המעבר המדובר ביותר מתקשורת לפוליטיקה (מאז שלי יחימוביץ'), קבע למעשה באמצעות מהלך זה את שנת 2012 כשנת בחירות. הוא גם היה בין הראשונים שגייס לשורותיו יועצים מתחום הפרסום/תקשורת.

לפיד יעבוד עם יוסי ארז , לשעבר במקאן אריקסון ואדלר חומסקי וכיום יועץ עצמאי; ובנוסף עם באומן בר ריבנאי, בדגש על האיש מספר 1 בארגון - יורם באומן. נילי רייכמן , מי שליוותה את זהבה גלאון במירוץ לראשות מרצ ושימשה גם כדוברת הליכוד מונתה לדוברת המפלגה ויועצת התקשורת של לפיד. הלל קוברינסקי מונה למנהל הקמפיין.

ארז, שיהיה אמון על התחום הדיגיטלי במערך התקשורתי של לפיד, כבר נצפה מסתובב במסדרונות באומן בר ריבנאי בשבועות האחרונים - עדות ראשונה ככל הנראה לתחילת הקמפיין. יוזכר כי בקמפיין הבחירות הקודם שיתף יורם באומן פעולה עם ספי שקד במערך הייעוץ התדמיתי של ראש הממשלה בנימין נתניהו והליכוד.

שאול מופז שכבש לאחרונה את ראשות קדימה והדיח את ציפי לבני, יעבוד עם היועץ האסטרטגי ליאור חורב ואיש הפרסום ירון מרחב מענבר מרחב ניסן, שמלווים אותו דה-פקטו כבר יותר משנה בתחילת הדרך היה גם ספי שקד, בזמנו שותף בענבר מרחב שקד, חלק מהצוות המצומצם שליווה את מופז, אך פרישתו של שקד מהשותפות במשרד הפרסום הוציאה אותו גם מהתמונה הפוליטית. ממי פאר ואיתן לוין ממשרד יחסי הציבור 'פאר & לוין' היו גם הם חלק מהמערך התקשורתי של מופז ולאחרונה סיימו את דרכם, לאחר הניצחון בפריימריז.

במפלגת העבודה, שככל הנראה תעבוד עם המשרד לייעוץ אסטרגי וניהול קמפיינים 'בן חורין-אלכסנדרוביץ', כבר החלו בגישושים בקרב אנשי פרסום מובילים. בימים אלו מתקיימות שיחות ראשוניות וההחלטה תיפול עם קביעתו הסופית של מועד הבחירות.

לאייס נודע עוד כי ש"ס תשכור ככל הנראה את שירותיו של יועץ התקשורת רונן צור לקמפיין הבחירות המתקרב. למרות שגם בגזרה זו הדברים עדיין לא חתומים, המגעים בין הצדדים מתקדמים מאוד ובקהילת יועצי התקשורת בטוחים כי ש"ס וצור יעבדו יחד. במקביל נודע כי צור, שעובד בימים אלו עם עופר עיני במרוץ לראשות ההסתדרות (מול ח"כ איתן כבל), בוחן הצעות נוספות.

גורם בכיר בסביבת ש"ס אומר לאייס כי "אין דברים ברורים. לפני שתהיה החלטה רשמית על בחירות - לא יקרה כלום. במפלגות הדתיות זה נסגר רק בדקה שיש החלטה". לכשתיפול החלטה זו - לא נראה שבמשבצת הפרסומאי מכינים בש"ס הפתעה - יגאל רווח, איש הפרסום החרדי שמחזיק בבעלותו את 'אפיקים', הוא הדמות המובילה להצטרף לקמפיין כפי שעשה במערכות בחירות קודמות.

בגזרת הליכוד - פורסם לאחרונה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה לפרסומאי ראובן אדלר, מיועצי התקשורת המובילים בישראל ומי שליווה את אריאל שרון והיה חבר בפורם החווה של ראש הממשלה לשעבר. גורמים בסביבת אדלר חומסקי מוסרים לאייס כי אדלר טרם החליט על זהות המפלגה עימה יעבוד, אם בכלל. על שולחנו מונחות מספר חלופות כשקדימה, למרות שחורב ומרחב מלווים את מופז, היא עדיין אופציה עבור אדלר.

האופציה הנוספת מעלה את שמו של אריה דרעי, מבכירי ש"ס לשעבר שייתכן וירוץ באופן עצמאי. ב-4 מערכות הבחירות הקודמות שימש אורי לברון, מי שפרש לאחרונה ממשרד הפרסום אדלר חומסקי, כמנהל הקריאייטיב לצידו של אדלר. במילותיו של לברון הוא מגדיר את תפקידו כ"שוליה של אדלר". לאייס נודע כי ככל הנראה לברון לא ייקח חלק בקמפיין הנוכחי של הליכוד, ונכון לעכשיו טרם הועברו לו הצעות לליווי תקשורתי מהסקטור הפוליטי.

במקביל לקשירת שמו של אדלר בקמפיין הבחירות של הליכוד, בקהילת היועצים האסטרטגיים בטוחים דווקא שגיל סמסונוב, יועצו משכבר השנים של נתניהו, יהיה מי שינהל בסופו של דבר את הקמפיין. גורם משוק הפרסום מסביר לאייס שהאמת היא כנראה איפשהו באמצע: "אנחנו בתחילתה של תקופה מלאה בגישושים וניהול משא ומתן. הליכוד מדבר עם כולם, גם עם אדלר וגם עם סמסונוב". גיל סמסונוב אמר לאייס בתגובה: "אני לא מועמד, לא אשתתף בבחירות".

במרצ צירפו את מיכל אהרוני שתשמש כיועצת התקשורת של המפלגה לקראת קמפיין הבחירות. למעשה אהרוני החלה אתמול (יום ד') את עבודתה בצמוד ליו"ר המפלגה ח"כ זהבה גלאון. מנהל הקמפיין יהיה אלכס בילצקי, לשעבר שותף במשרד הפרסום ערמוני בילצקי. רועי ילין ישמש כראש אגף ההסברה, ושי אבן, חבר מועצת עיריית רעננה, ירכז את מטה הפרסום אין-האוס.

פרט פיקנטי נוסף, עובר למחוזות המשפחתיים: הפרסומאי נמרוד ניר, בנה של ג'ודי שלום ניר מוזס, רעייתו של השר סילבן שלום, ינהל את הקמפיין של שלום בפריימריז של הליכוד שיערכו ככל הנראה בקיץ.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה