מבקר המדינה על מועצת הכבלים והלוויין: פועלת בסלחנות יתר כלפי HOT ו-yes
מועצת הכבלים והלוויין ספגה ביקורת קשה על התנהלותה, בדוח מבקר המדינה שפורסם היום (יום ג'). המבקר, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, קבע כי המועצה, המפקחת על חברות הטלוויזיה הרב ערוצית HOT ו-yes, כשלה בפיקוח על תחום התוכן השיווקי בערוצים עליהם הן מפקחת. כמו כן קבע המבקר כי על המועצה להגביר את הפיקוח והאכיפה על HOT ו-yes כאשר הן מפרות את החוק, באמצעות הטלת קנסות, חילוט ערבויות וביטל רישיונות.
בין החודשים מארס 2010 לאוגוסט 2011 בחנו אנשי משרד מבקר המדינה את פעילות המועצה. בדוח נמתחת ביקורת קשה על יו"ר המועצה ניצן חן, בסוגיית הפיקוח והאכיפה על בעלי הרישיונות תוך שימוש מושכל בהטלת עיצומים כספיים, ביטול רישיונות ועוד.
המבקר התייחס בדוח לסוגיית התוכן השיווקי, "מדובר בנושא סבוך בעיקר מבחינה כלכלית", כתב המבקר, "המועצה לא פעלה להשגת נתונים על השווי הכלכלי של הפרות בתחום זה, עקב כך לא היו בידיה הכלים לבחינת מכלול ההיבטים של שידור תוכן שיווקי".
בנושא הפיקוח והאכיפה, נכתב כי "היו"ר והמועצה לא קבעו אמות מידה וקווים מנחים שיסייעו בקבלת החלטות שמתעוררות אגב השימוש באמצעי האכיפה, בהפעלת סמכויותיהם ובהבניית שיקול דעתם בנושא". עוד נכתב כי "בחוק התקשורת נקבע כי היו"ר רשאי להטיל עיצום כספי על בעלי הרישיונות אם יופרו הוראות הדין ותנאי הרישיונות... אך למרות חילוקי הדעות בנושא, הוא לא הוסדר".
בנוסף, נמתחה ביקורת בנוגע לשקיפות של חברות הטלוויזיה הרב ערוצית. על פי הדוח, ביולי 2009 לא קיימה HOT את חובתה להביא לידיעת הציבור כי זכותו להתנתק ללא תשלום קנס כל אימת שהחברה מסירה אחד מהערוצים. בתגובה, היו"ר ניצן חן המועצה הטיל על HOT עיצום כספי רק כעבור כשנה, באוגוסט 2010. יחד עם זאת, היו"ר לא הטיל עיצום כספי על yes ו-HOT בגין אי מסירת מידע שדרש לצורך מילוי תפקידו, אף שהן לא העבירו מידע כמבוקש.
ביקורת נוספת שהופנתה כלפי התפקוד מול HOT, נוגעת לשירות הלקוחות שלה. "החל משנת 2008 נתן יו"ר המועצה ל-HOT כמה הזדמנויות לקצר את ההמתנה הממושכת למענה במוקד שירות הלקוחות שלה, אולם רק לאחר כשנתיים, באפריל 2010, נשלח לחברת הכבלים מכתב התראה בנושא והוטל עליה עיצום כספי בגין ההפרה", נכתב בדוח.
השופט בדימוס לינדנשטראוס ביקר את הרכבה החסר של המועצה: "משנת 2007 ועד מועד סיום הביקורת לא כיהן במועצה נציג שלדעת שר התקשורת מייצג את האמנים והיוצרים בישראל". כמו כן, "כדי שהמועצה תוכל למלא את ייעודה וכדי שתוכל להביא לידי ביטוי את מגוון האינטרסים בתחום השידורים, על שר התקשורת והממשלה לפעול לכך שהמועצה תפעל בהרכב הנדרש באופן שישתתפו בה נציגים של המגזרים השונים בציבור, ובכלל זה נציגי היוצרים והצרכנים".
במועד סיום הביקורת טרם נסתיימו ההליכים לקביעת מדיניות המועצה בנושאים אלה והיא לא קיבלה החלטות בעניינם. בתקופה הקרובה יסיים ניצן חן את תפקידו כיו"ר מועצת הכבלים והלוויין. משרד התקשורת בוחן כבר תקופה ארוכה את היוזמה לאיחוד מועצת הכבלים והלוויין עם הרשות השנייה, המפקחת על ערוצי הברודקסט.
המבקר לינדנשטראוס קבע בדוח כי על מנת ש"המועצה תוכל לקיים את תפקידה הרגולטורי בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית ולמלא כיאות את תפקידה בתחומים שהיא אחראית להם, עליה לדון בסוגיות הליבה שעל סדר יומו של ענף התקשורת המשפיעות על הסדרת שידורי הטלוויזיה. על היו"ר ועל המועצה לגבש את עמדותיהם בסוגיות אלו ולהתוות את אופן פעילותם הנדרש בנושא".
ממועצת הכבלים והלוויין נמסר: "אנו מברכים על העבודה היסודית והמעמיקה של מבקר המדינה בבדיקת פעילות המועצה, יו"ר המועצה ועובדי המנהלת להסדרת השידורים. רוב רובן של ההערות בנוגע לשיפור הליכים, נהלים ופרוצדורות, לרבות איוש חברי מועצה חסרים, כבר יושמו בפועל או שנמצאים בשלבים מתקדמים של יישום ותיקון".
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
