דוח מבקר המדינה 2012 מועצת הכבלים והלוויין ניצן חן
צילום: ששון תירם

מבקר המדינה על מועצת הכבלים והלוויין: פועלת בסלחנות יתר כלפי HOT ו-yes

לא בולמת את התוכן השיווקי, מתכנסת בהרכב חסר, קונסת באיחור אם בכלל. מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס פרסם היום דוח על מועצת HOT ו-yes
שימרית ספקרו |

מועצת הכבלים והלוויין ספגה ביקורת קשה על התנהלותה, בדוח מבקר המדינה שפורסם היום (יום ג'). המבקר, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, קבע כי המועצה, המפקחת על חברות הטלוויזיה הרב ערוצית HOT ו-yes, כשלה בפיקוח על תחום התוכן השיווקי בערוצים עליהם הן מפקחת. כמו כן קבע המבקר כי על המועצה להגביר את הפיקוח והאכיפה על HOT ו-yes כאשר הן מפרות את החוק, באמצעות הטלת קנסות, חילוט ערבויות וביטל רישיונות.

בין החודשים מארס 2010 לאוגוסט 2011 בחנו אנשי משרד מבקר המדינה את פעילות המועצה. בדוח נמתחת ביקורת קשה על יו"ר המועצה ניצן חן, בסוגיית הפיקוח והאכיפה על בעלי הרישיונות תוך שימוש מושכל בהטלת עיצומים כספיים, ביטול רישיונות ועוד.

המבקר התייחס בדוח לסוגיית התוכן השיווקי, "מדובר בנושא סבוך בעיקר מבחינה כלכלית", כתב המבקר, "המועצה לא פעלה להשגת נתונים על השווי הכלכלי של הפרות בתחום זה, עקב כך לא היו בידיה הכלים לבחינת מכלול ההיבטים של שידור תוכן שיווקי".

בנושא הפיקוח והאכיפה, נכתב כי "היו"ר והמועצה לא קבעו אמות מידה וקווים מנחים שיסייעו בקבלת החלטות שמתעוררות אגב השימוש באמצעי האכיפה, בהפעלת סמכויותיהם ובהבניית שיקול דעתם בנושא". עוד נכתב כי "בחוק התקשורת נקבע כי היו"ר רשאי להטיל עיצום כספי על בעלי הרישיונות אם יופרו הוראות הדין ותנאי הרישיונות... אך למרות חילוקי הדעות בנושא, הוא לא הוסדר".

בנוסף, נמתחה ביקורת בנוגע לשקיפות של חברות הטלוויזיה הרב ערוצית. על פי הדוח, ביולי 2009 לא קיימה HOT את חובתה להביא לידיעת הציבור כי זכותו להתנתק ללא תשלום קנס כל אימת שהחברה מסירה אחד מהערוצים. בתגובה, היו"ר ניצן חן המועצה הטיל על HOT עיצום כספי רק כעבור כשנה, באוגוסט 2010. יחד עם זאת, היו"ר לא הטיל עיצום כספי על yes ו-HOT בגין אי מסירת מידע שדרש לצורך מילוי תפקידו, אף שהן לא העבירו מידע כמבוקש.

ביקורת נוספת שהופנתה כלפי התפקוד מול HOT, נוגעת לשירות הלקוחות שלה. "החל משנת 2008 נתן יו"ר המועצה ל-HOT כמה הזדמנויות לקצר את ההמתנה הממושכת למענה במוקד שירות הלקוחות שלה, אולם רק לאחר כשנתיים, באפריל 2010, נשלח לחברת הכבלים מכתב התראה בנושא והוטל עליה עיצום כספי בגין ההפרה", נכתב בדוח.

השופט בדימוס לינדנשטראוס ביקר את הרכבה החסר של המועצה: "משנת 2007 ועד מועד סיום הביקורת לא כיהן במועצה נציג שלדעת שר התקשורת מייצג את האמנים והיוצרים בישראל". כמו כן, "כדי שהמועצה תוכל למלא את ייעודה וכדי שתוכל להביא לידי ביטוי את מגוון האינטרסים בתחום השידורים, על שר התקשורת והממשלה לפעול לכך שהמועצה תפעל בהרכב הנדרש באופן שישתתפו בה נציגים של המגזרים השונים בציבור, ובכלל זה נציגי היוצרים והצרכנים".

במועד סיום הביקורת טרם נסתיימו ההליכים לקביעת מדיניות המועצה בנושאים אלה והיא לא קיבלה החלטות בעניינם. בתקופה הקרובה יסיים ניצן חן את תפקידו כיו"ר מועצת הכבלים והלוויין. משרד התקשורת בוחן כבר תקופה ארוכה את היוזמה לאיחוד מועצת הכבלים והלוויין עם הרשות השנייה, המפקחת על ערוצי הברודקסט.

המבקר לינדנשטראוס קבע בדוח כי על מנת ש"המועצה תוכל לקיים את תפקידה הרגולטורי בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית ולמלא כיאות את תפקידה בתחומים שהיא אחראית להם, עליה לדון בסוגיות הליבה שעל סדר יומו של ענף התקשורת המשפיעות על הסדרת שידורי הטלוויזיה. על היו"ר ועל המועצה לגבש את עמדותיהם בסוגיות אלו ולהתוות את אופן פעילותם הנדרש בנושא".

ממועצת הכבלים והלוויין נמסר: "אנו מברכים על העבודה היסודית והמעמיקה של מבקר המדינה בבדיקת פעילות המועצה, יו"ר המועצה ועובדי המנהלת להסדרת השידורים. רוב רובן של ההערות בנוגע לשיפור הליכים, נהלים ופרוצדורות, לרבות איוש חברי מועצה חסרים, כבר יושמו בפועל או שנמצאים בשלבים מתקדמים של יישום ותיקון".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא.