גניבת רכב
צילום: פוינטר

מחקר של איתוראן: גידול של 35% בגניבות הרכב מרבעון לרבעון

באיזה אזור נגנבים הכי הרבה כלי רכב ואיזה סוג רכב מועדף על הגנבים?
דור עצמון | (1)

מחקר של חברת איתוראן בנושא גניבות רכב ברבעון הראשון של שנת 2024 עפ"י מדגם ארצי של כ-800,000 כלי רכב קובע גידול של 35% במספר גניבות הרכב לעומת הרבעון הרביעי בשנת 2023.

הגידול נובע בשל המחסור בחלקי חילוף לרכבים, ושימוש עצמי ברכבים ברשות הפלסטינאית ההתקפות של החות'ים על אוניות המובילות רכבים הגורמות לשינוי מסלול ההפלגה והמצב הכלכלי, מגמת גניבות הרכב ממשיכה וצפויה לעלות גם ברבעון השני לשנת 2024.

עוד עולה מהמחקר של איתוראן כי 34% מכלל גניבות הרכב ברבעון הראשון של 2024 התבצעו דרך פריצות על ציר ראשי 443 לכיוון רמאללה. בחברה אומרים כי מעצר של 200 חוליות החשודים בגניבות רכב בזמן אמת, מסייע רבות לתהליך הרשעת החשודים ולמאסרם. בכך, צפויים המאסרים לחסוך לשוק הרכב הישראלי אלפי גניבות פוטנציאליות במהלך שנת 2024 ואף מעבר לה.

המדגם רחב ההיקף של איתוראן מראה, כי בניתוח האזורים המועדפים על הגנבים גוש דן ממשיכה להוביל את טבלת הגניבות בישראל עם 46% מכלל אירועי הגניבה, ואחריה אזור השרון עם 15%, אזור הדרום עם 11%, אזור השפלה עם 12%, ירושלים ומודיעין עם 12%, אזור הצפון עם 3% ויו"ש עם 1%.

ב-10% מאירועי הגניבה נמצא ברשות הגנב מפתח הרכב, 19% מכלל ניסיונות הגניבה היו בשיטת הפריצה אלימה, 64% באמצעות התחברות וקידוד OBD לשקע, 6% באמצעות גרירת/העמסת הכלי וגניבתו וב1% מהמקרים הרכב נשדד מבעליו או המפתח נשאר ברכב.

סגמנט כלי הרכב בעלי שכיחות ניסיונות הגניבה הגדולים ביותר ברבעון הראשון של 2024: רכב פרטי - 41%, ג'יפים וג'יפונים - 38%, רכב מסחרי - 7%, משאיות - 3%, אופנועים -9% וכלי צמ"ה - 2%.

ניר שרצקי מנכ"ל חברת איתוראן: "ברבעון זה הובילה חברת איתוראן למעצרם של 200 חוליות חשודים בגניבות רכב גידול של 33% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מעצרם של חוליות הגנבים ברבעון זה חסכו למשק 1 מיליארד שקל".

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    פיסטוק 02/04/2024 19:44
    הגב לתגובה זו
    למה שרצקי לא מפרט מה דיגמי המכוניות שהכי נגנבים ? כי הוא לא רוצה להסתבך עם היבואניות ? טוב שלא עשה חיתוך לפי צבע הרכב .
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.