נרנדרה מודי ראש ממשלת הודו
צילום: אבי אוחיון לע"מ

האם ענקיות השבבים האמריקאיות אכן תעבורנה דירה? הודו מחזרת

אירוע בהשתתפות חלק ממנכ"לי ענקיות המוליכים למחצה מדגיש את שאיפותיה של הודו להפוך למרכז מרכזי עבור מוליכים למחצה; אבל אילו מכשולים עומדים בפני מדינת הענק?
דור עצמון |
נושאים בכתבה הודו סין שבבים

מנכ"לים של כמה מחברות המוליכים למחצה המובילות בארה"ב הרעיפו מוקדם יותר היום שבחים על מגזר הטכנולוגיה של הודו באירוע בהשתתפות ראש הממשלה נרנדרה מודי, שכן הכלכלה החמישית בגודלה בעולם נראית ככזאת שתמצב את עצמה כמעצמת שבבים עולמית.

המנכ"לים של מיקרון MICRON TECHNOLOGY ו-Cadence CADENCE DESIGN SYSTEMS ומנהלים בכירים באפלייד מטריאלס APPLIED MATERIALS ו-AMD ADVANCED MICRO DEVICES היו על הבמה לצד מודי, ודיברו על ההשקעות שלהם בשוק השבבים של הודו. גם אג'יט מנוצ'ה, מנכ"ל SEMI נכח ואמר כי "בפעם הראשונה בהיסטוריה של הודו, הגיאופוליטיקה, המדיניות הפנימית והיכולת של המגזר הפרטי משחקים לטובתה של הודו כדי שתהפוך לשחקנית בייצור מוליכים למחצה".

האירוע עם כמה מחברות השבבים הגדולות בעולם מדגיש את שאיפותיה של הודו להפוך למרכז עבור מוליכים למחצה לצד חברות כמו ארה"ב, טייוואן ודרום קוריאה. אסטרטגיית השבבים של הודו מורכבת משני חלקים עיקריים - הראשון הוא לפתות חברות זרות להקים פעילות ולהשקיע במדינה ואילו השני הוא יצירת בריתות עם מדינות מפתח אחרות בתחום המוליכים למחצה כמו ארה"ב.

הודו הציגה מדיניות שנועדה לתמוך במגזר המוליכים למחצה כאשר בחודש דצמבר הממשלה הציגה תוכנית תמריצים של 10 מיליארד דולר לתעשיית המוליכים למחצה, תמריצים שפתוחים גם לחברות זרות. בחודש שעבר מודי אף ביקר בארה"ב, שם אמר שהודו תעבוד עם אמריקה על מוליכים למחצה ותחומים אחרים.

באירוע בהודו, שכונה "SemiconIndia", מסרה AMD כי היא מתכננת להשקיע בהודו כ-400 מיליון דולר ב-5 השנים הקרובות. ההשקעה כוללת קמפוס חדש בעיר בנגלור שיהיה מרכז העיצוב הגדול ביותר של החברה. "לצוותים בהודו תהיה אחריות מרכזית בקידום למידת מכונה של בינה מלאכותית ויכולות החומרה והתוכנה כאחד", אמר מארק פייפרמסטר, מנהל הטכנולוגיות הראשי (CTO) של AMD.

בחודש שעבר הודיעה מיקרון על תוכניות להקים מתקן בדיקה והרכבה של מוליכים למחצה במדינת גוג'אראט בהודו ההשקעה של 825 מיליון דולר. "אנו מקווים שההשקעה הזו תסייע לזרז השקעות אחרות במגזר, לחזק את יכולת הייצור המקומית, לעודד חדשנות ולתמוך ביצירת מקומות עבודה רחבים יותר", אמר סנג'אי מהרוטרה, מנכ"ל מיקרון. בהקשר זה אמר שר ה-IT של הודו, אשוויני ווישנאו, שהבנייה במפעל זה תתחיל "בקרוב".

משתתף בולט נוסף היה יאנג ליו, יו"ר Foxconn, החברה הטייוואנית שמרכיבה את מכשירי האייפון של אפל APPLE . במהלך השנים האחרונות, פוקסקון עשתה מעבר לעסוק גם במוליכים למחצה. המאמץ הגדול ביותר שלו הגיע בשנה שעברה כאשר פוקסקון סיכמה עם קונצרן המתכות לנפט ההודי Vedanta להקים מפעל לייצור מוליכים למחצה בהודו כחלק ממיזם משותף של 19.5 מיליארד דולר. עם זאת, פוקסקון פרשה החודש מהמיזם, מה שהסב מכה הן לחברה והן לשאיפותיה של הודו. ובכל זאת, נראה שזה לא מרתיע את שתי החברות. הנוכחות של ליו באירוע מסמנת את שאיפותיה של פוקסקון להשקיע בהודו. ליו טען שפוקסקון מעוניינת להשקיע 2 מיליארד דולר בהודו ב-5 השנים הקרובות.

קיראו עוד ב"גלובל"

עם זאת, אירוע ה-SemiconIndia המתוקשר עם כל המנכ"לים מחפה על כמה מהאתגרים של הודו בתעשיית המוליכים למחצה. תחום אחד שהודו עשויה להיות אטרקטיבית בו הוא האריזה והבדיקה של מוליכים למחצה. מדובר בתחום שדורש כוח אדם בעל מיומנות נמוכה יחסית אך השקעת הון גבוהה, שיכולה להיות להודו. עם זאת, אין חברה טייוואנית גדולה בפלח זה של השוק שהקימה חנות בהודו.  בנוסף, חברות שמייצרות מוליכים למחצה בפועל, וניסו להקים מפעל בהודו, לא מצאו שותפים טכנולוגיים טובים. על פי הדיווחים, קשר ייצור השבבים בין Vedanta ו-Foxconn הסתמך על טכנולוגיה של חברת המוליכים למחצה האירופית STMicroelectronics.

לצד זאת, אנליסטים הצביעו על השוק המקומי העצום של הודו ועל גורמים אחרים כגון התמריצים כסיבות לאופטימיות בשוק השבבים של המדינה. "מהנדסים ומעצבים מיומנים הם הכוח שלנו. כל מי שרוצה להיות חלק מהשוק התוסס והמאוחד ביותר בעולם מאמין בהודו", אמר ראש ממשלת הודו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.