מטוס בואינג אל על נופש תעופה טיסה
צילום: יחצ

בואינג ממשיכה להפסיד כסף - למה זה לא מעניין את וול סטריט?

ההפרש בין הרווחים לתזרים המזומנים החופשי של בואינג הוא כמעט 13 מיליארד דולר בארבעת הרבעונים האחרונים. האנליסטים צופים שיפור נוסף בתזרים בעקבות ההתאוששות לאחר מגפת הקורונה ונותנים למנית בואינג המלצת קנייה
אדיר בן עמי | (2)
נושאים בכתבה בואינג מטוסים

ענקית המטוסים בואינג BOEING ממשיכה לשרוף כסף, אבל נראה שמה שמעניין את וול סטריט זה תזרים המזומנים החופשי החיובי. כעת נשאלת השאלה, איך תזרים המזומנים החופשי יכול להיות טוב כשהרווחים כל כך חלשים?

ההפרש בין הרווחים לתזרים המזומנים החופשי של בואינג הוא כמעט 13 מיליארד דולר בארבעת הרבעונים האחרונים. התורם הגדול ביותר להפרש הוא סעיף תשלומי ההתקדמות, שמסתכם בכ-3.2 מיליארד דולר. אלה בעצם כספים שמגיעים לבואינג ככל שהיא מתקדמת בבניית המטוסים. המזומן נכנס לחברה עוד לפני שהיא מכירה בהכנסות ממכירת המטוס. המלאי הוא עוד מקור לתזרים המזומנים. לחברה יש מלאי של מטוסים מסדרת MAX שלא נמסרו והיא פועלת על מנת להשלים עסקאות וכך מייצרת עוד מזומנים. המלאי של בואינג בסוף הרבעון השני הוערך בכ-78 מיליארד דולר. המלאי ב-2019, לפני הבעיות ב-MAX או הקורונה, הוערך ב-65 מיליארד דולר. 

ליצרנית המטוסים יש גם יותר התחייבויות לספקים מאשר לקוחות שחייבים לה כסף, או במילים אחרות, הלקוחות משלמים יותר מהר ממה שהיא משלמת לספקים. מה שעוזר לה לייצר תזרים מזומנים כשהמכירות צומחות כשהיא מתאוששת מהקורונה. בואינג ויריבתה העיקרית איירבוס נאבקו שתיהן להגדיל את ייצור המטוסים בעקבות המגיפה, מכיוון שחברות תעופה רבות מתמודדות עם המתנה ארוכה במיוחד למטוסים חדשים, בזמן שהביקוש לנסיעות מתאושש ועולה בהתמדה.

תזרים המזומנים החיובי עזר לה גם לקבל המלצת קנייה מאנליסט בנק אוף אמריקה רון אפשטיין, שהעלה גם את מחיר היעד למנית בואינג ל-300 דולר מ-225 דולר לפני כן. "אנחנו נמצאים בעיצומה של ההתאוששות לאחר מגפת הקורונה, עם ביקוש הנוסעים שחזר לרמות של לפני המגפה", כתב אפשטיין. "לכן אנחנו צופים שיפור בתזרים המזומנים החופשי של בואינג ומעלים את מחיר היעד שלנו". כ-67% מהאנליסטים המסקרים את בואינג נתנו לה המלצת קנייה, כשמחיר היעד הממוצע עומד על 247 דולר למניה. תיאורטית, המזומנים והכנסות נטו אמורים להתכנס, הפער המטורף הוא רק עוד ביטוי של הדברים המוזרים שקורים בעסקי התעופה והחלל המסחריים בשנים האחרונות.

בואינג רשמה ברבעון השני של 2023 הפסד מתואם של 82 סנט למניה על הכנסות של 19.75 מיליארד דולר, טוב משמעותית מצפי האנליסטים בוול סטריט להפסד מתואם של 84 סנט למניה על הכנסות של 16.58 מיליארד דולר. החברה עידכנה כי עברה מקצב ייצור של 31 מטוסי 737 בחודש לקצב ייצור של 38 מטוסים בחודש, ושל 4 מטוסי 787 דרימליינר בחודש. לחברה תזרים מזומנים תפעולי של 2.9 מיליארד דולר ותזרים מזומנים חופשי של 2.6 מיליארד דולר (non-GAAP). שווי המזומנים מסתכם ב-13.8 מיליארד דולר.

צבר ההזמנות של החברה הסתכם ב-440 מיליארד דולר וכלל הזמנות של למעלה מ-4,800 מטוסים. החברה אישררה את תחזיותיה לתזרים מזומנים תפעולי שנתי של 4.5-6.5 מיליארד דולר ולתזרים מזומנים חופשי שנתי של 3-5 מיליארד דולר.

בתחילת החודש דיווחה החברה על מסירות של 136 מטוסים ברבעון השני, כשהצפי היה למסירות של 112 מטוסים. 60 מטוסים נמסרו בחודש יוני, 50 במאי ו-26 באפריל. בואינג פרסמה את תחזית השוק המעודכנת שלה לקראת התערוכה האווירית הדו-שנתית של החברה. בשנה שעברה, בואינג חזתה שההוצאה המצטברת על מטוסים בין 2022 ל-2041 תסתכם ב-7.2 מיליארד דולר, ללא רוסיה ומרכז אסיה. הנתון החדש מייצג כמות אדירה של כ-42,600 מטוסים חדשים שחברות תעופה תזדקקנה להם עד 2042. מטוסים אלה יגדילו את הצי העולמי של מטוסי נוסעים מסחריים ומטוסי מטען מכ-24,500 כיום ל-48,600 (זאת לאחר גריעת מטוסים ישנים מדי או יקרים מדי).

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ג'ון מיקרון 28/07/2023 00:21
    הגב לתגובה זו
    האנליסטים מתעוררים באיחור בהמלצת קניה וכן במכירה דהיינו דרך בטוחה להפסיד כספך
  • 1.
    דן 27/07/2023 20:59
    הגב לתגובה זו
    הבורסות לפני התמוטטות קולוסאלית , השלב בו הנגנים מנגנים על סיפון הטיטניק ....
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.