ג'יי פי מורגן יקבל לידיו את כל נכסי בנק First Republic שקרס
לאחר שהרגולטור הפיננסי בקליפורניה השתלט על בנק First Republic (FRC) FIRST REPUBLIC BANK , הבנק האמריקאי השלישי שקרס מאז מרץ, ולאחר שניסיונות לשכנע בנקים יריבים לשמור על הבנק כשלו, זכה ג'יי פי מורגן JP MORGAN בנכסים של FRC וייקח על עצמו את כל הפיקדונות, כולל פיקדונות לא מבוטחים.
מחלקת ההגנה והחדשנות הפיננסית של קליפורניה אמרה כי השתלטה על הבנק ומינתה את כונס הנכסים הפדרלי לביטוח פיקדונות של הבנק. ה-FDIC (התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות) קיבל כאמור את הצעתו של ג'יי פי מורגן עבור נכסי הבנק.
מאז הקריסה הפתאומית של בנק עמק הסיליקון (SVB) במרץ, תשומת הלב התמקדה ב-First Republic בתור החוליה החלשה ביותר במערכת הבנקאות בארה"ב. בדומה ל-SVB, שדאג לקהילת הסטארט-אפים הטכנולוגיים, First Republic היה גם הוא מלווה שמתמחה באותו התחום. הוא נתן שירות לאמריקאים עשירים ופיתה אותם עם משכנתאות בריבית נמוכה בתמורה להשארת מזומנים בבנק.
אבל המודל הזה התפרק בעקבות קריסת ה-SVB, כאשר לקוחות First Republic משכו פיקדונות של יותר מ-100 מיליארד דולר, כך חשף הבנק בדוח הרווחים שלו 24 באפריל. מוסדות עם שיעור גבוה של פיקדונות לא מבוטחים כמו SVB ו-First Republic מצאו עצמם פגיעים כי לקוחות חששו לאבד חסכונות בהרצה בנקאית. מניית פירסט ריפבליק יורדת ב-97% עד כה השנה נכון לסגירה ביום שישי.
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "החלק הזה של המשבר נגמר"
- הבנקים הגדולים בארה"ב נתבקשו להעביר הצעות סופיות לרכישת FRC
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ניקוז הפיקדונות הזה אילץ את פירסט ריפבליק ללוות כספים רבים ממתקני הפדרל ריזרב כדי לשמור על הפעילות, מה שלחץ על המרווחים של החברה מכיוון שעלות המימון שלה גבוהה בהרבה כעת. ב-24 באפריל, מנכ"ל First Republic, מייקל רופלר, ביקש להציג תמונה של יציבות לאחר אירועי מרץ ואמר כי יציאת הפיקדונות הואטה בשבועות האחרונים. אבל המניה צנחה לאחר שהחברה התנערה מהתחזיות הפיננסיות הקודמות שלה ורופלר בחר שלא לענות לשאלות לאחר שיחת ועידה קצרה בצורה יוצאת דופן.
הבנקים האזוריים בארה"ב התערערו כאמור בחודשיים האחרונים כאשר החיסרון הגדול שבהם הוא שהפיקדונות לא מוגנים כמו בבנקים הגדולים ולכן התשואה בפיקדונות גבוהה, מה שמקטין את הפער בין הריבית על הלוואות שהם נותנים לתשואה שהם משלמים.
- 7.בעלי. מניות 01/05/2023 18:46הגב לתגובה זובניגוד למדינת ישראל בארהב קודם דואגים למדינה בעלי המניות לצירים אחרונים בתור כי המחלקה חביטוח פקדונות קרי המדינה רוצה כמה שפחות לשלם אחרי שהמדינה תהיה מרוצה יטפלו בכל השאר אצלנו יש בגץ ואז כולם לפני המדינה המדינה זה כמו מכונה לסחיטת כסף בסוף היא גם תקרוס
- 6.שאלת תם 01/05/2023 17:31הגב לתגובה זוהרגולטור השתלט על הבנק, ג'יי פי מורגן מקבל את הנכסים. מה זה אומר לגבי בעלי המניות של רפובליק בנק? המניות ימחקו? או שלהיפך, בעקבות הדרך החדשה תחת ג'יי פי המניה תעלה
- 5.רבקה 01/05/2023 17:11הגב לתגובה זו1. ג'יי פי מורגן קיבל הלוואה מה FDIC כדי לקנות את הבנק. 2. לבנק המשולב החדש יש נתח שוק של למעלה מ 10% מהפקדונות בארה"ב - דבר שמנוגד לחוק מאמריקאי. כנראה שכדי להציל אנשים עשירים, אפשר לעבור על החוק!
- 4.רוב הבנקים שמנהלים את הבנק עם 10% הון עצמי לא ישרדו (ל"ת)קשקש 01/05/2023 15:36הגב לתגובה זו
- 3.כרגיל, מחלצים עשירים. למה לא נותנים לבנק להיכשל? (ל"ת)רבקה 01/05/2023 14:15הגב לתגובה זו
- 2.רבקה 01/05/2023 13:26הגב לתגובה זוהכושלים, אנו צפויים לראות היפראינפלציה! בכלכלה בריאה היה צריך לתת לבנקים הכושלים להיכשל.
- 1.שימי 01/05/2023 13:13הגב לתגובה זוזה אומר שהמניה נמחקת ממסחר ובעלי המניות מפסידים את כספם. או שהמסחר במניה ממשיך, ורק ההנהלה מתחלפת לגי'י פי מורגן?
- שאלה טובה 01/05/2023 14:28הגב לתגובה זוכנראה בעלי המניות ישארו עם שורה בבנק
- שאלה טובה.מה מקבלים בעלי המניות .איזה מחיר המניה נסגר ? (ל"ת)7 01/05/2023 14:26הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
