גם נסטלה צפויה להמשיך להעלות מחירים - השאלה היא רק בכמה
אחרי שגם יוניליוור המתחרה צופה כי היא תעלה מחירים בשנה הקרובה (להרחבה), גם
נסטלה השוויצרית, ענקית המזון, מעריכה שהיא תמשיך גם השנה להעלות את המחירים. האמירה הזו מצד נסטלה מגיעה אחרי שהחברה דיווחה על תוצאותיה לשנת 2022 ובהן רשמה רווח של 9.27 מיליארד פרנק שוויצרי (10 מיליארד דולר) על הכנסות של 94.4 מיליארד פרנק (102.3 מיליארד דולר). המכירות של החברה אמנם גדלו ב-8.4% לעומת השנה שעברה, אבל האינפלציה שחקה את הרווחיות והחברה פספסה את צפי האנליסטים לרווח של 11.6 מיליארד פרנק. בשנה שעברה נסטלה העלתה את המחירים ב-8.2%.
בשנה הקרובה נסטלה צופה צמיחה של 6-8% במכירות, כאשר הצד המעודד מבחינת החברה הוא שהיא עוסקת בשוק ש'צריך אותו בכל מצב עולם' - אנשים ימשיכו לקנות אוכל כדי לאכול. נכון שלא הכל אלו מוצרי חובה ובהחלט אפשר לוותר על ממתקים, ועדיין מדובר באוכל שבסופו של דבר אנשים צורכים, וגם לא רוצים לוותר עליו. לדברי החברה, היא הצליחה להמשיך לצמוח בשורת ההכנסות כאשר "הביקוש נותר חזק למרות עליית המחירים, ולמרות שהצרכנים היו יכולים להחליף למוצרים זולים יותר בקטגוריות שונות". המנכ"ל מארק שניידר ציין שקפה וטיפול בחיות מחמד, הם "קטרי הצמיחה" של החברה, והם "מחזיקים מעמד היטב".. "אנו רואים גם מגמות מתמשכות לקראת פרימיזציה של מזון לחיות מחמד בכל השווקים המתקדמים, ובדרך כלל המגמות הללו אינן מאטות או נפסקות בתקופות של אי ודאות כלכלית", הוסיף.
"אנחנו מסתכלים בעניין על לא מעט שווקים, האם האינפלציה שם שהייתה בעיקרה מונעת מאנרגיה וסחורות, תתורגם גם לאינפלציה של העלאות שכר. מדינות רבות מנהלות משא ומתן על החוזים השנתיים שלהן כעת, אז זה משהו שאנחנו מסתכלים עליו בעניין, כמו כולם", כך שניידר. לדבריו, החברה צפויה להעלות את המחירים אבל סירב לומר על כמה אחוזי התייקרות מדובר. "הרווח הגולמי שלנו יורד בכ-260 נקודות בסיס - זה מאוד משמעותי. זה אחרי כל התמחור שעשינו ב-2022", אמר שניידר.
- הביצים מתייקרות ב-1%; כמה עולה חבילה של 12 ביצים?
- המבול עוד לפנינו - על העלייה הגדולה בהוצאות המשפחתיות ואיך להיערך?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נסטלה אחראית על מותגים כמו הקפה הנמס של Nescafe וחטיפי השוקולד KitKat. אצלנו בישראל נסטלה היא הבעלים של חברת אסם והמשמעות היא שגם בארץ המחירים צפויים להמשיך ולהתייקר. בארץ מדובר על מותגים כמו במבה, צבר, פיטנס, ביסלי, פתיבר, טבעול, ערגליות ועוד.
מנגד - ייתכן כי במדינות השונות בעולם בהן פועלת ענקית המזון, היא תבחר להעלות את המחירים בהתאם לגובה האינפלציה באותה מדינה ומהבחינה הזו אולי בישראל יש לנו יתרון מכיוון שהאינפלציה פה עדיין נמוכה יחסית לעולם. מנגד, בארה"ב האינפלציה נמצאת בירידה חדה (6.4%), וכך גם באירופה (8.5%), ואילו בישראל היא עדיין יציבה ברמה של 5.4%. בכל מקרה, הצפי של בנק ישראל הוא לירידה משמעותית באינפלציה בשנה הקרובה, כאשר בבנק מעריכים שהאינפלציה תחזור תוך שנה לתוך תחום היעד (1-3% בשנה).
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
